טסלה בשיא חדש: מה ההיסטוריה אומרת לנו שעשוי לקרות עכשיו?
המניה חצתה אמש רף היסטורי של 424 דולר אחרי זינוק של 67% מאז נובמבר בזמן שהמשקיעים הוותיקים נזכרים בשיא הקודם כשהמניה איבדה מחצית מערכה בשנה שלאחר מכן
לאחר יותר משלוש שנים של המתנה, מניית טסלה TESLA INC הגיעה אמש (רביעי) לשיא חדש כשנסגרה ברמה של 424.77 דולר, מעל לשיא הקודם של 409.97 דולר (מתואם לפיצול) שנקבע ב-4 בנובמבר 2021. במהלך המסחר המניה אף נגעה ב-424.88 דולר, גבוה מהשיא התוך-יומי הקודם של 414.50 דולר.
מאז הבחירות ב-5 בנובמבר זינקה המניה בכ-67%, או 168 דולר למניה, והוסיפה כ-555 מיליארד דולר לשווי השוק של החברה. האנליסטים בוול סטריט, מצידם, העלו את מחירי היעד בממוצע בכ-40 דולר למניה, אך מתקשים לעמוד בקצב העליות.
שווי השוק של טסלה עומד כעת על יותר מ-1.3 טריליון דולר, גבוה בכ-100 מיליארד דולר מהשיא של 2021. יש לציין כי שווי השוק עבר את השיא מ-2021 כבר ביום שלישי, כאשר כיום יש כ-150 מיליון מניות יותר במחזור בהשוואה לאז.
ההיסטוריה מדאיגה את המשקיעים
אך בעוד שהמספרים הנוכחיים מרשימים, הנתונים ההיסטוריים מעוררים דאגה. בשנה שלאחר השיא של 2021, ביצועי המניה היו חלשים במיוחד. שלושה חודשים לאחר השיא, המניה צנחה בכ-28%, מרמה של כ-410 דולר ל-291 דולר. כעבור שנה, המניה נסחרה ב-207 דולר, ירידה של כמעט 50%.- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיום המניה נסחרת במכפיל רווח של כ-125 על תחזיות הרווח ל-2025. זו לא הפעם הראשונה שטסלה נסחרת במכפילים כה גבוהים - מצב דומה נרשם בינואר 2022, ינואר 2021, ובמספר נקודות זמן ב-2020.
הביצועים לאחר ינואר 2022 דומים מאוד לאלו שלאחר שיא נובמבר 2021. המניה איבדה כשני שלישים מערכה בשנה שלאחר מכן. עם זאת, בשנים 2020 ו-2021, המניה הצליחה להתמודד היטב עם מכפילים גבוהים - היא זינקה ביותר מ-740% ב-2020 והוסיפה עוד 50% ב-2021.
גארי בלאק, מייסד משותף של קרן Future Fund Active ומשקיע בטסלה, מציין כי בתחילת 2022 המניה נסחרה במכפיל של כ-145 על הרווח השנתי. לפי תחזית הרווח המותאמת שלו ל-2025 של 3.30 דולר למניה ומכפיל דומה, מניית טסלה עשויה להתקרב ל-480 דולר. בלאק מדגיש כי תחזית הרווח שלו עשויה להיות שמרנית אם הדגם החדש והזול של טסלה, המתוכנן ל-2025, יזכה להצלחה. "אני לא טוען שטסלה צריכה להיסחר שם," הוא מוסיף, "אבל מכפיל כזה אינו מופרך אם אתה מאמין שנהיגה אוטונומית מלאה נמצאת מעבר לפינה וטסלה היא היחידה שיכולה לספק אותה."
- אפל סוגרת את 2025 בין התאוששות בסין ללחץ משפטי בארה״ב
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
לצד השקת הדגם החדש, טסלה מתכננת להשיק שירות מוניות אוטונומי (רובוטקסי) בסוף 2025. תוכניות אלו עשויות להוות רוח גבית משמעותית לתחזיות הרווח של החברה.
התמונה מעורבת
הניתוח ההיסטורי של מכפילי הרווח מציג תמונה מעורבת, אך חשוב לזכור שכל תקופה היא שונה. ביצועי המניה ב-2022 הושפעו מרכישת טוויטר (כיום X) על ידי המנכ"ל אילון מאסק, בעוד שהיקפי המכירות של טסלה צמחו במהירות ב-2022 ו-2023. עם זאת, מחירי הרכבים החשמליים החלו לרדת בשל עליית הריבית והתגברות התחרות. בתחילת 2022, זמן קצר לאחר השיא, וול סטריט צפתה שטסלה תרוויח כ-5 דולר למניה ב-2023, אך בפועל היא הרוויחה רק מעט יותר מ-3 דולר למניה.
כיום המשקיעים מצפים שטסלה תרוויח כ-4.25 דולר למניה ב-2026. הכיוון של תחזית זו יהיה כנראה הגורם המשמעותי ביותר בקביעת מחיר המניה בהמשך 2025.
השקת הדגם הזול החדש ושירות הרובוטקסי המתוכננים ל-2025 עשויים לספק רוח גבית חזקה לתחזיות. אך גם אם התחזיות יעלו, המשקיעים עדיין יצטרכו להחליט כמה הם מוכנים לשלם עבור רווחי טסלה - ויכוח שככל הנראה לא יסתיים לעולם.
בגולדמן זאקס מצננים את ההתלהבות
בית ההשקעות גולדמן זאקס הטיל לאחרונה ספק ביכולתה של טסלה להמשיך במגמת הצמיחה, כשפרסם תחזית המנוגדת להערכות החברה. בניגוד להנהלת טסלה המבטיחה המשך צמיחה במסירות ב-2024, האנליסטים של גולדמן צופים קיפאון במספרי המסירות, וקובעים מחיר יעד של 250 דולר למניה - נמוך משמעותית מהמחיר הנוכחי של כ-422 דולר.
הפערים בין התחזיות צפויים להתבטא כבר בתוצאות הרבעון הרביעי של 2023. בעוד טסלה צופה מסירות של לפחות 515,000 כלי רכב, גולדמן זאקס מעריך כי החברה תמסור 510,000 יחידות בלבד. תחזית זו, המבוססת על ניתוח נתוני מכירות אזוריים, אופטימית יותר מקונצנזוס האנליסטים של FactSet, הצופה מסירות של כ-503,000 כלי רכב - ירידה של כ-1% בהשוואה לתקופה המקבילה.
המחלוקת מתחדדת סביב תחזיות 2025, כאשר טסלה מציגה יעד שאפתני של 2.3 מיליון מסירות, המבוסס על השקת דגם חדש וזול יותר בתחילת השנה וצמיחה צפויה של 20% עד 30%. האנליסטים, מצידם, צופים מסירות של 2.1 מיליון כלי רכב בלבד.
טסלה נסחרת כעת לפי שווי של 1.3 טריליון דולר, לאחר שמנייתה זינקה כבר ב-69% מתחילת השנה וב-76% בשנה האחרונה כולה.
- 1.לרון 13/12/2024 06:28הגב לתגובה זוולא ממליץ אך בפרוש מכרתי עד הירידה שתבוא,יושב ומחכה!!!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
