טסלה בשיא חדש: מה ההיסטוריה אומרת לנו שעשוי לקרות עכשיו?
המניה חצתה אמש רף היסטורי של 424 דולר אחרי זינוק של 67% מאז נובמבר בזמן שהמשקיעים הוותיקים נזכרים בשיא הקודם כשהמניה איבדה מחצית מערכה בשנה שלאחר מכן
לאחר יותר משלוש שנים של המתנה, מניית טסלה TESLA INC הגיעה אמש (רביעי) לשיא חדש כשנסגרה ברמה של 424.77 דולר, מעל לשיא הקודם של 409.97 דולר (מתואם לפיצול) שנקבע ב-4 בנובמבר 2021. במהלך המסחר המניה אף נגעה ב-424.88 דולר, גבוה מהשיא התוך-יומי הקודם של 414.50 דולר.
מאז הבחירות ב-5 בנובמבר זינקה המניה בכ-67%, או 168 דולר למניה, והוסיפה כ-555 מיליארד דולר לשווי השוק של החברה. האנליסטים בוול סטריט, מצידם, העלו את מחירי היעד בממוצע בכ-40 דולר למניה, אך מתקשים לעמוד בקצב העליות.
שווי השוק של טסלה עומד כעת על יותר מ-1.3 טריליון דולר, גבוה בכ-100 מיליארד דולר מהשיא של 2021. יש לציין כי שווי השוק עבר את השיא מ-2021 כבר ביום שלישי, כאשר כיום יש כ-150 מיליון מניות יותר במחזור בהשוואה לאז.
ההיסטוריה מדאיגה את המשקיעים
אך בעוד שהמספרים הנוכחיים מרשימים, הנתונים ההיסטוריים מעוררים דאגה. בשנה שלאחר השיא של 2021, ביצועי המניה היו חלשים במיוחד. שלושה חודשים לאחר השיא, המניה צנחה בכ-28%, מרמה של כ-410 דולר ל-291 דולר. כעבור שנה, המניה נסחרה ב-207 דולר, ירידה של כמעט 50%.- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיום המניה נסחרת במכפיל רווח של כ-125 על תחזיות הרווח ל-2025. זו לא הפעם הראשונה שטסלה נסחרת במכפילים כה גבוהים - מצב דומה נרשם בינואר 2022, ינואר 2021, ובמספר נקודות זמן ב-2020.
הביצועים לאחר ינואר 2022 דומים מאוד לאלו שלאחר שיא נובמבר 2021. המניה איבדה כשני שלישים מערכה בשנה שלאחר מכן. עם זאת, בשנים 2020 ו-2021, המניה הצליחה להתמודד היטב עם מכפילים גבוהים - היא זינקה ביותר מ-740% ב-2020 והוסיפה עוד 50% ב-2021.
גארי בלאק, מייסד משותף של קרן Future Fund Active ומשקיע בטסלה, מציין כי בתחילת 2022 המניה נסחרה במכפיל של כ-145 על הרווח השנתי. לפי תחזית הרווח המותאמת שלו ל-2025 של 3.30 דולר למניה ומכפיל דומה, מניית טסלה עשויה להתקרב ל-480 דולר. בלאק מדגיש כי תחזית הרווח שלו עשויה להיות שמרנית אם הדגם החדש והזול של טסלה, המתוכנן ל-2025, יזכה להצלחה. "אני לא טוען שטסלה צריכה להיסחר שם," הוא מוסיף, "אבל מכפיל כזה אינו מופרך אם אתה מאמין שנהיגה אוטונומית מלאה נמצאת מעבר לפינה וטסלה היא היחידה שיכולה לספק אותה."
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לצד השקת הדגם החדש, טסלה מתכננת להשיק שירות מוניות אוטונומי (רובוטקסי) בסוף 2025. תוכניות אלו עשויות להוות רוח גבית משמעותית לתחזיות הרווח של החברה.
התמונה מעורבת
הניתוח ההיסטורי של מכפילי הרווח מציג תמונה מעורבת, אך חשוב לזכור שכל תקופה היא שונה. ביצועי המניה ב-2022 הושפעו מרכישת טוויטר (כיום X) על ידי המנכ"ל אילון מאסק, בעוד שהיקפי המכירות של טסלה צמחו במהירות ב-2022 ו-2023. עם זאת, מחירי הרכבים החשמליים החלו לרדת בשל עליית הריבית והתגברות התחרות. בתחילת 2022, זמן קצר לאחר השיא, וול סטריט צפתה שטסלה תרוויח כ-5 דולר למניה ב-2023, אך בפועל היא הרוויחה רק מעט יותר מ-3 דולר למניה.
כיום המשקיעים מצפים שטסלה תרוויח כ-4.25 דולר למניה ב-2026. הכיוון של תחזית זו יהיה כנראה הגורם המשמעותי ביותר בקביעת מחיר המניה בהמשך 2025.
השקת הדגם הזול החדש ושירות הרובוטקסי המתוכננים ל-2025 עשויים לספק רוח גבית חזקה לתחזיות. אך גם אם התחזיות יעלו, המשקיעים עדיין יצטרכו להחליט כמה הם מוכנים לשלם עבור רווחי טסלה - ויכוח שככל הנראה לא יסתיים לעולם.
בגולדמן זאקס מצננים את ההתלהבות
בית ההשקעות גולדמן זאקס הטיל לאחרונה ספק ביכולתה של טסלה להמשיך במגמת הצמיחה, כשפרסם תחזית המנוגדת להערכות החברה. בניגוד להנהלת טסלה המבטיחה המשך צמיחה במסירות ב-2024, האנליסטים של גולדמן צופים קיפאון במספרי המסירות, וקובעים מחיר יעד של 250 דולר למניה - נמוך משמעותית מהמחיר הנוכחי של כ-422 דולר.
הפערים בין התחזיות צפויים להתבטא כבר בתוצאות הרבעון הרביעי של 2023. בעוד טסלה צופה מסירות של לפחות 515,000 כלי רכב, גולדמן זאקס מעריך כי החברה תמסור 510,000 יחידות בלבד. תחזית זו, המבוססת על ניתוח נתוני מכירות אזוריים, אופטימית יותר מקונצנזוס האנליסטים של FactSet, הצופה מסירות של כ-503,000 כלי רכב - ירידה של כ-1% בהשוואה לתקופה המקבילה.
המחלוקת מתחדדת סביב תחזיות 2025, כאשר טסלה מציגה יעד שאפתני של 2.3 מיליון מסירות, המבוסס על השקת דגם חדש וזול יותר בתחילת השנה וצמיחה צפויה של 20% עד 30%. האנליסטים, מצידם, צופים מסירות של 2.1 מיליון כלי רכב בלבד.
טסלה נסחרת כעת לפי שווי של 1.3 טריליון דולר, לאחר שמנייתה זינקה כבר ב-69% מתחילת השנה וב-76% בשנה האחרונה כולה.
- 1.לרון 13/12/2024 06:28הגב לתגובה זוולא ממליץ אך בפרוש מכרתי עד הירידה שתבוא,יושב ומחכה!!!
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
