חניית נכים
צילום: דוברות פתח תקווה
בדיקה

עבריינים השתלטו על סחר בתווי נכים; תביא כסף - קבל תו נכה; המשטרה חוקרת

חקירה סמויה של המשטרה חשפה רשת עבריינית שסחרה באלפי תגי נכה ותווי אישור נוספים תמורת תשלום. המרוויחים: מי שקיבלו הטבות שלא כדין. הנפגעים: ציבור הנכים, שומרי החוק וקופת המדינה.

עמית בר | (1)
נושאים בכתבה חנייה תג נכה

מנתונים של משרד התחבורה עולה שמספר כלי הרכב עם תג נכה (תג חניה לנכה) מגיע ליותר מ-680 אלף - מדובר על יותר מ-16% מסך הרכבים בארץ - אחד מכל שישה רכבים הוא רכב עם תג נכה. זהו שיעור שעולה משמעותית על המצב בעולם: בארה"ב היחס הוא 10%, בקנדה 7.4% במדינות אירופה סביב 5%-6%.

הדבר הראשון שעולה לראש כהסבר למספר הזה הוא - המלחמות. יש לנו פצועי צה"ל רבים שכמובן שמגיע להם הקלות, אבל מסתבר שהגידול העצמום בתגי נכה לא קשור רק למלחמות. הישראלים פשוט רואים הטבה, מחפשים פרצה בגדר ונכנסים אליה. תג נכה זה נכס של ממש. עם תג נכה אפשר להחנות במקומות ייעודיים, במצבים מסוימים להחנות על המדרכה, אפשר להחנות באדום לבן (כפוף להגבלות מסוימות) וכחול לבן בלי צורך לשלם. יש גם הנחה בחניונים ציבוריים ועוד הטבות. בקיצור יש יתרונות שמתלווים אל התג נכה ולכן הביקוש גדול, עד כדי הונאות סביב תווי הנכה. 

 

תעשיית המרמה: סחר בתווי נכה נחשף – נזק במאות מיליוני שקלים

במהלך חקירה סמויה שהובילה היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433, בשיתוף משרד התחבורה, נחשפה רשת עבריינית שפעלה באופן שיטתי להנפקה בלתי חוקית של תגי נכה. החשודים, שנעצרו הבוקר (שמונה במספר), הפעילו מנגנון מתוחכם מאז שנת 2021 שאפשר להם להנפיק תגי נכה, רישיונות נהיגה, ואישורים לשימוש בקנאביס רפואי לאזרחים שאינם זכאים לכך – הכול תמורת תשלום.

לפי המשטרה, מנגנון המרמה נוצר בעקבות המעבר להגשת בקשות מקוונות לתגי נכה, שדרשו מסמכים רפואיים בלבד. הרשת הציפה את המערכת בבקשות כוזבות תוך שימוש במסמכים רפואיים מזויפים, מה שאפשר לאלפי אזרחים לקבל הטבות שונות שלא כדין. בין היתר, תגי הנכה הקנו לרוכשים פטור מתשלום אגרת רישוי, פטור מחניה, ונסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית.

 

הנפגעים המרכזיים – הנכים והציבור 

ההונאות האלו פוגעות בכולנו: ציבור הנכים, הזקוק לתווי הנכה לצורך נגישות יומיומית, נפגע באופן ישיר מכיוון שמספר המקומות המיועדים לתחבורה מותאמת צומצם באופן משמעותי. כמו כן, הנזק הכספי לקופת המדינה מוערך במאות מיליוני שקלים – נזק המצטרף לעלייה חדה במספר תגי הנכה שהונפקו בישראל - קצב העולה על 120 אלף בשנה.

המשטרה הדגישה כי הסחר בתגי הנכה פוגע בראש ובראשונה במי שבאמת זקוקים לתג זה, ומוביל לעומס ולפגיעה בתשתיות הנגישות בישראל

השלכות ואכיפה עתידית - מעבר לאכיפה פלילית, מתכננת המשטרה, יחד עם משרד התחבורה, פרקליטות המדינה והחשב הכללי, לנקוט צעדים אזרחיים נוספים לשיקום הנזקים. על פי התוכנית, יפעלו הגופים להשבת הכספים שהתקבלו במרמה, לצד החמרת הפיקוח על הנפקת תווי נכה בעתיד.

חקירת המשטרה טרם הסתיימה, וצפויה לכלול מאות מעורבים נוספים, בהם מתווכים, רופאים ואף רוכשי התגים עצמם. גורמים במערכת הבטיחו כי יפעלו להביא את המעורבים לדין ולמנוע הישנות של תופעות דומות בעתיד.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

למה בן משפחה מקבל תג נכה לרכב שלו?

עניין נוסף שמכביד על החניות בארץ הוא מתן שני תווים לנכה. בישראל נכה ומשפחתו יכולים לקבל שני תגים. בעולם מקובל שהתג הוא אישי. בישראל יש רבים שמסתובבים עם תג נכה על השמשה הקדמית של רכבם והם לא נכים. הם קיבלו את התג בגלל שהצליחו לעמוד בתנאים. במקרה הטוב והחוקי הם מסייעים לנכה במשפחה ואז יש להם 24/7 תג נכה גם אם הסיוע הוא לא במשך כל היום, ובמקרה הרע - הם פשוט רוכבים על הנכה במשפחה ומוציאים תג.

רכב עם תג נכה יכול לחנות במקומות אסורים והוא הראשון שישתמשו בו כשנוסעים למקומות עם בעיית חניה. רכב כזה גם כאמור יכול לקבל הנחה בחניונים ועוד. אז מה עם השימוש ברכב הוא לא עבור הנכה? המשפחה כולה מקבלת הטבה ענקית. המשפחה או כאלו שקיבלו תו מזויף.  

 

מי יכול לקבל תג נכה בישראל?

אם אתה סובל ממוגבלות פיזית כלשהי, יש סיכוי טוב שאתה זכאי לתג נכה. הנה מי שיכול  לקבל את התג:
  1. אנשים שמתקשים ללכת: אם אתה לא יכול ללכת יותר מ-200 מטר בלי לעצור, בגלל בעיה רפואית כלשהי, אתה יכול לקבל תג נכה.
  2. משתמשים בכיסא גלגלים או מקלות הליכה: אם אתה נעזר בכיסא גלגלים, קביים או מקל הליכה כדי לזוז, מגיע לך תג נכה.
  3. חולי לב חמורים: אם יש לך מחלת לב חמורה, ואיזה קרדיולוג (רופא לב) אמר שאתה בדרגה 3 או 4, אתה זכאי לתג.
  4. חולי ריאות חמורים: אם יש לך בעיה רצינית עם הריאות ואתה מתקשה לנשום, מגיע לך תג נכה.

מהם הסוגים של תג נכה?

יש שני סוגים עיקריים של תגי נכה:
  1. תג נכה רגיל: מיועד לכל מי שיש לו מוגבלות פיזית כלשהי
  2. תג נכה מיוחד: לנכי צה"ל ולאנשים עם נכויות מיוחדות אחרות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    צחי 10/12/2024 00:07
    הגב לתגובה זו
    הביטחון. ומי שלא מופיע לדרוש ממנו להחזיר את התג ולהודיע לו שהוא במעקב..
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5