מתי מחירי הטיסות יתחילו לרדת ומה אפשר ללמוד מחזרתה של וויז אייר לטיסות לישראל?
וויז אייר חוזרת לישראל: האם זו בשורה לטסים? ובכן, כנראה שכן. אבל מוקדם עדיין לדעת בוודאות. מה שבטוח הוא שהפסקת האש בצפון מורידה מאוד את האיומים על חברות התעופה, וככל שיעבור הזמן הן ירגישו בטוחות לחזור לכאן. החזרה הזו תעשה טוב למחירים. חוסר התחרות גרם לאל על להרים את המחירים באופן דרמטי, וכעת המחירים יחזרו לשפיות. אגב, סימן לכך גם רואים בבורסה - מניית אל על נפלה ב-20% ביומיים.
וויז אייר, היא מחברות הלואו-קוסט המובילות בעולם,והיא תחזור לפעילות בארץ כבר ב-20 בדצמבר. זה יתחיל בארבע טיסות שבועיות בקו תל אביב-לרנקה וזה יתרחב. במקביל הודיעה אזרבייג'ן איירליינס, שתשוב להפעיל טיסות בקו תל אביב-באקו החל ב-30 בנובמבר.
כך או אחרת, לרגל החזרה, וויז אייר מציעה מבצע מעניין: אלף כרטיסי טיסה ראשונים במחיר של 50 אירו לכיוון בלבד. החזרת הקווים הנוספים מתוכננת ל-15 בינואר.
אופטימיות בשוק: חזרה הדרגתית של חברות תעופה
מלבד וויז אייר ואזרבייג'ן איירליינס, חברות נוספות מתכוננות לשוב לנתב"ג בדצמבר, ביניהן אייר פראנס, לופטהנזה, ואייר אירופה וזאת כאמור רק ההתחלה. החזרה שלהן תבסס את הירידה ההדרגתית במחירי הטיסות.
עם זאת, נראה שבשלב הראשון, לא תהיה התאוששות גדולה בהיקף תיירות החוץ. התיירים לאמ הגיעו לישראל בשנה האחרונה, ונראה שעד שירגישו בטוחים ייקח זמן. החברות משרתות בעיקר את הישראלים, ובמקביל להרחבת היקף הטיסות וחברות התעופה בקווים לישראל וממנה, היעדים גם יורחבו במקביל כאמור לירידה צפויה במחירים.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צריך לקחת בחשבון שהירידה במחירים לא תהיה בהכרח מיידית. הגופים שחוזרים לארץ עושים זאת בהדרגה, לא תהיה חזרה מלאה, והיצע הטיסות לא צפוי להיות בהיקף של לפני המלחמה. כמו כן, הן יצטרכו לפצות את עצמן על הנזקים וההפסדים של הקווים לישראל בשנה האחרונה. הביטולים וההפסקות מבטאים מבחינתם הפסד כלכלי כי הן שיריינו את הקווים האלו וביטול הקווים ממשעותו כפולה - גם נמנע הרווח הצפוי מהקו וגם יש עלויות שלא בטוח שניתן לכסות אותן דרך העברת קווים וצוותים לאזורים אחרים. כלומר, דמיינו לדוגמה, שי לחברת התעופה צוות קבוע של 30 אנשים שמתעל את הפעילות בארץ, הצוות הזה נשאר גם בלי טיסות וזה מבטא הפסד בגין שכר העבודה שלהם. וזה כמובן לא נגמר רק בשכר עבודה.
מבחינה זו וויז אייר וחברות הלואו קוסט הן היעילות והגמישות ביותר ולכן הן גם צפויות לחזור מהר לארץ. וויז אייר היא הראשונה. הנה מה שצריך לדעת על החברה והטיסות שלה.
וויז אייר: שאלות ותשובות
מי זו וויז אייר?וויז אייר היא חברת לואו-קוסט אירופית שמציעה טיסות במחירים נמוכים ליעדים רבים. החברה נוסדה ב-2003 ויש לה נוכחות משמעותית בישראל.
מאיפה תתחיל החברה לפעול בישראל?
בשלב הראשון, החברה תחדש את קו תל אביב-לרנקה, עם ארבע טיסות שבועיות החל מ-20 בדצמבר.
מה זה חברת לואו-קוסט?
חברת לואו-קוסט היא חברת תעופה שמתמקדת בהוזלת עלויות טיסה על ידי מתן שירותים בסיסיים בלבד. וויז אייר היא אחת המובילות בתחום, עם דגש על טיסות במחירים נמוכים וריבוי יעדים.
- רשות המסים חוקרת: קיזוז והפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של מעל 150 מיליון שקל
- "נראה כי ההסתדרות נוהלה כמו עסק ששייך לאדם פרטי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
מה ההבדל בין טיסת לואו-קוסט לטיסה רגילה?
בטיסות לואו-קוסט כמו וויז אייר, הכרטיס כולל רק את מושב הטיסה. שירותים נוספים כמו מזוודה לבטן המטוס, ארוחה, ובחירת מושב כרוכים בתשלום נוסף. לעומת זאת, בטיסות רגילות המחיר כולל לרוב לפחות מזוודה אחת וארוחה בסיסית.
בכמה המחיר זול יותר בטיסות לואו-קוסט?
המחיר בטיסות לואו-קוסט יכול להיות זול בעד 50%-70% ממחירי טיסות רגילות, במיוחד אם מזמינים זמן רב מראש ולא מוסיפים שירותים נוספים.
מי הן חברות הלואו-קוסט המובילות?
חברות מוכרות בתחום כוללות את וויז אייר, ריאנאייר, איזיג'ט ונורוויג'ן אייר. כל אחת מהן פועלת במספר יעדים רחב ומציעה כרטיסים במחירים תחרותיים במיוחד.
מה הסיכונים בצריכת שירותי לואו-קוסט?
חברות לואו-קוסט מציעות מחירים אטרקטיביים, אבל יש סיכונים כמו מדיניות מחמירה על כבודה, ביטולים או עיכובים בלי פיצויים משמעותיים, ותשלומים נלווים על שינויים בכרטיס.
למי מתאימות טיסות לואו-קוסט?
טיסות אלו מתאימות בעיקר למי שמחפש חיסכון, מטיילים עם כבודה מינימלית, נוסעים גמישים בתאריכים ואנשים שמוכנים לוותר על נוחות כדי להוזיל עלויות.
איך ניתן לחסוך עוד יותר בטיסות לואו-קוסט?
מומלץ להזמין כרטיסים זמן רב מראש, לוותר על הוספת מזוודה ולהתמקד בכבודת יד בלבד. כמו כן, כדאי לעקוב אחר מבצעים שמציעות החברות באתריהן או באפליקציות ייעודיות.
מהן העלויות הנוספות שאפשר לצפות להן?
חברות לואו-קוסט גובות תשלומים נוספים על כל דבר מעבר לכרטיס הבסיסי, כולל כבודת יד גדולה, בחירת מושב, אוכל בטיסה ואפילו צ'ק-אין בשדה התעופה במקום באינטרנט.
האם יש הבדלים באיכות המטוסים והשירותים?
המטוסים בחברות לואו-קוסט הם לרוב מודרניים וחדשים, אך השירותים בהם מצומצמים למינימום. המושבים אינם נוחים כמו בטיסות רגילות ואין מערכת בידור מובנית.
האם טיסות לואו-קוסט בטוחות?
כן, טיסות לואו-קוסט עומדות בכל התקנים הבינלאומיים המחמירים. הבטיחות אינה שונה מטיסות רגילות, שכן כל החברות מפוקחות על ידי רשויות התעופה במדינות שבהן הן פועלות.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
