אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

פרופ' אמיר ירון - הבנקים לא הוגנים עם הלקוחות שלהם

מסביר שהריביות שניתנות ללקוחות בעו"ש ובפיקדונות נמוכות והשינויים בהן ביחס למה שקורה בשוק משרתים את הבנקים, מודה לתקשורת על הסברים והדרכת הלקוחות לפעול להשוואת ריביות מול הבנקים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר הבוקר בכנס הפיקוח על הבנקים - "אין ספק כי המערכת הבנקאית בישראל מאופיינת ברמת תחרותיות שאינה מספקת. הרווחיות הגבוהה של המערכת הבנקאית נשענת במידה רבה על יתרות העו"ש המשמעותיות שהציבור מחזיק בחשבונותיו. אלו, המהוות מקור מימון זול ויציב עבור הבנקים, בעוד שהן אינן מניבות תשואה ראויה ללקוחות. בנוסף, קיים פער בין קצב ועוצמת ההתאמה של ריביות האשראי לשינויים בריבית בנק ישראל, לעומת ריבית הפיקדונות".

ואנחנו רק שאלה - זה לא התפקיד שלך, פרופ' ירון לפקח על הבנקים ולוודא שהם לא מנצלים את הלקוחות? מרוב שהפיקוח על הבנקים, כנראה החטיבה הגדולה ביותר בתוך בנק ישראל, שומרת על יציבות הבנקים, היא לא מעזה לפגוע ברווחים שלהם. מבחינתכם הרי רווחים=יציבות ובכך אתם מקריבים את הלקוחות לטובת הבנקים. 

"אתגרים אלו מחדדים את העובדה שאמון הציבור במערכת הבנקאית אינו מתמצה רק בביטחון שחסכונותיו שמורים כראוי", ממשיך הנגיד, " המערכת הבנקאית עצמה חייבת להפנים שהוגנות כלפי הלקוח, הנוגעת בין היתר למיקסום ערך החסכונות שלו מהווה מרכיב מהותי בשמירה על המוניטין שלה, ומשכך, גם על יציבותה לטווח ארוך", הסביר ירון.

יש כאן יותר מרמז עבה - הנגיד מודה שהבנקים בעצם מנצלים את הציבור, במיוחד בשנה האחרונה שפערי הרייבת עלו. הבנקים לוקחים מהציבור כספים ונותנים תשואה של 4% בפיקדונות ואפס בעו"ש וזה בשעה שהם מספקים הלוואות בריבית של 11%-12% ויותר. אבל כאן בדיוק נכנס נגיד בנק ישראל וצריך להגביל את הרווחיות הזו ולהעלות את רווחת הציבור. הוא לא עשה את זה כי חשוב לו לשמור על הרווחים ויציבות הבנקים.

כתבות קשורות:

> הריבית על הפיקדונות ואיך לקבל יותר?

"אנו בבנק ישראל פועלים, ונמשיך לפעול להגברת התחרות במערכת" אומר הנגיד אבל אין שום תחרות במערכת הבנקאית, "ראשית, יתרות העובר ושב של הציבור נותרות גבוהות במיוחד, כאשר כספים אלו אינם נושאים ריבית, בעוד הבנקים ממשיכים להפיק מהם רווחים משמעותיים. לאור זאת, הנחינו את הבנקים להציג תכניות קונקרטיות שירחיבו את האפשרויות העומדות בפני הלקוחות להשקעת כספיהם בפיקדונות נושאי תשואה. אנו עדיין בעיצומו של התהליך, נעמוד על כך שהבנקים יציגו תוצאות מוחשיות בשטח, לטובת ציבור הלקוחות.

"שנית, בנוגע לפער בין התמסורת הגבוהה של ריביות האשראי לשינויים בריבית בנק ישראל, לעומת זו הנמוכה והאיטית בקרב ריבית הפיקדונות - פעלנו מול המערכת הבנקאית בנושא זה וראינו שיפור מסוים.  כעת, בהשוואה בין לאומית אנחנו לא בפער ביחס למדינות מפותחות, אך יש עוד לאן להתקדם. חשוב לומר כי גם על הלקוחות לפעול בנושא. אנחנו מפרסמים באתר בנק ישראל השוואת ריביות על אשראי ופיקדונות בין הבנקים, שגם התקשורת הכלכלית מנגישה לשמחתי.

אני קורא לציבור להשתמש במידע הזה, להשוות מחירים ולאתגר את הבנקים. בנוסף, ככל שלא נמשיך לראות שיפור בנושא, נבחן צעדים נוספים. כעת, אתייחס בהרחבה לצעד משמעותי שאנו נוקטים כדי להעמיק את התחרות – פתיחת המערכת הבנקאית לשחקנים נוספים באמצעות מתווה חדשני למתן רישיונות בנקאיים".

קיראו עוד ב"בארץ"

נושא נוסף אותו הלעה ירון, נוגע לרמת התחרותיות במערכת הבנקאית בדגש על מבנה הבעלות במערכת הפיננסית. עד תחילת שנות האלפיים, המערכת הפיננסית התאפיינה בדומיננטיות כמעט מוחלטת של הבנקים, שנהנו משליטה הן בפעילות הבנקאית המסורתית והן בניהול חסכונות הציבור. מצב זה יצר ריכוזיות גבוהה וניגודי עניינים מובנים.

ועדת בכר, שהוקמה ב-2004, הובילה לשינוי מבני משמעותי - היא הפרידה את קופות הגמל וקרנות הנאמנות מהבנקים, ואסרה על גופים מוסדיים לשלוט במקביל בבנקים.

מאז, מבנה המערכת הפיננסית עבר שינוי ניכר. הגופים המוסדיים התפתחו והפכו לשחקנים משמעותיים, במיוחד בתחום האשראי העסקי. עם זאת, מאפיינים מבניים ורגולטוריים עדיין מקשים עליהם לחדור לתחומי הבנקאות, הכוללים מתן אשראי צרכני וגיוס פיקדונות.

"כחלק ממאמצינו להתמודד עם אתגר זה ולהרחיב את התחרות בשוק, אישרנו לאחרונה בבנק ישראל לחברות החזקה המחזיקות בגופים מוסדיים לשלוט בחברות כרטיסי האשראי. הניסיון של שני העשורים האחרונים מאז רפורמת בכר מעורר שאלות לגבי אפקטיביות השינויים המבניים במערכת הפיננסית. אמנם הפרדת הבעלויות אפשרה כניסת שחקנים חדשים לשוק ההון, אך מידת התחרות לא עלתה במידה הצפויה, והיעילות התפעולית נפגעה.

לקחים אלה מחייבים אותנו לבחון מחדש את מידת ההפרדה הרצויה במערכת.

לכן, אנו בוחנים בימים אלו את האפשרות להעניק לחברות החזקה השולטות בגופים מוסדיים להרחיב את פעילותן גם לשליטה בבנקים קטנים. זאת, בכפוף למגבלות שיבטיחו תחרות הוגנת וימנעו ריכוזיות יתר. מהלך זה טומן בחובו פוטנציאל משמעותי לצד אתגרים מורכבים: מחד, הגופים המוסדיים, כשחקנים מנוסים ובעלי איתנות פיננסית, יכולים לתרום להתפתחות בנקים קטנים באמצעות תמיכה הונית, מומחיות בניהול סיכונים וניסיון בפיתוח מוצרים פיננסיים חדשניים. שילוב זה עשוי לחזק את כושר התחרות של הבנקים הקטנים ולהרחיב את היצע השירותים לציבור, במיוחד בתחומי האשראי לעסקים קטנים, האשראי הצרכני והפיקדונות.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    המפקח 28/11/2024 12:08
    הגב לתגובה זו
    הפיקוח על הבנקים הוא בדיחה. קיים ניגוד אינטרסים מובנה בהיותו חלק מבנק ישראל (הבנק המרכזי). צריך להוציא את הפיקוח על הבנקים מבנק ישראל. הפקידים שם כיום רק מעבירים ניירות מצד לצד ובינתיים מקבלים שכר עתק. יש סיבה שאף אחד לא מדבר על השכר שם. הם יודעים איך לרדת מהרדאר.
  • 19.
    אנונימי 27/11/2024 14:58
    הגב לתגובה זו
    איפה המפקח על הבנקים, גם אם כל החודש החשבון בפלוס אבל רק יום אחד במינוס עדיין נשלם ריבית על אותו יום ולא נקבל מאומה על הפלוס- משל כבשת הרש...
  • 18.
    קרליטו 27/11/2024 13:43
    הגב לתגובה זו
    הבעיה היא לא בחוסר תחרות. גם אם יוסיפו עוד מאתיים בנקים למערכת הבנקאית כולם ייתיישרו לאותו קו. הבעיה היא חוסר פיקוח ושחיתות. לא ייתכן שבנקים שפועלים מכוח חוק בנק ישראל יעשו כרצונם במערכת הבנקאית מבלי שאיש ברשות לני"ע פוצה פה ומאפס אותם. זו הבעיה. הפיקוח על הבנקים הוא גוף קקיוני, ועדת קישוט של הרשות לני"ע, שתפקידו בדיוק זה- לפקח על פעילות הבנקים ביחס ללקוחותיהם והוא לא עושה כלום ומקבל משכורות ותקציבי כיבוד ענק מיותרים.
  • 17.
    ישראלי 27/11/2024 13:36
    הגב לתגובה זו
    מה אתה בעניין הזה? שותף לשוד הציבור הלקוחות, אתם שודדים בתחפושת, בושה וחרפה
  • 16.
    הסוס 27/11/2024 13:31
    הגב לתגובה זו
    המוצר הסולידי הכי כדאי כרגע.
  • 15.
    ציני 27/11/2024 13:23
    הגב לתגובה זו
    כולם מנסים להתלבש על רווחי הבנקים בטעמה שזה על חשבון הציבור. ומה עם רווחי העתק של מגזרים אחרים שבאים על חשבון הציבור? אם כבר קומוניזם, אז עד הסוף. תגבילו רווחים של קבלנים, היי טק, שופטים, אנשי תקשורת וכו'
  • 14.
    צופה מהצד 27/11/2024 13:21
    הגב לתגובה זו
    בעדינות אפשר לומר - שודדים.
  • 13.
    מר ירון למי אתה מתלונן??? הבקים באחרויותך!!!! (ל"ת)
    aukno 27/11/2024 13:14
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    גולדפינגר 27/11/2024 13:05
    הגב לתגובה זו
    איפה היה הנגיד עד היום, היכן היה המפקח על הבנקים. הבנקים הם העוסק (העושק) היחידי שאינו משלם עבור מלאי עסקי. אזרחי ישראל מחויבים להעביר את משכורתיהם לשחבונות עו"ש שעליהם הם מקבלים אפס תמורה. בארה"ב לדוגמה חשבונות עו"ש פטורים מעמלות בחוק. בישראל לא רק שאתה מעביר את כספך לבנק אתה גם משלם על כך!
  • 11.
    יצחק כהן 27/11/2024 12:41
    הגב לתגובה זו
    במקום למתוח ביקורת על הבנקים בנושא הרבית, תנו פרסום על קרנות כספיות שעוקפות את נושא הפיקדונות הבנקאיים גם מקבלים רבית בגובה מקמ וגם הכסף נזיל לחלוטין ללא עמלות כלל.
  • 10.
    יורם 27/11/2024 12:16
    הגב לתגובה זו
    איפשר מדרגות מסגרות עו"ש לכל חשבון בנק. רק שכח להגביל את גובהה הריבית שמותר לבנק לגבות הנגיד הנוכחי יכול לתקן זאת במקום להתבכיין
  • 9.
    אני 27/11/2024 11:52
    הגב לתגובה זו
    איש הישר בעיניו יעשה, בדיוק כמו ב7.10 אין בקרה. כל האורות האדומים בוהקים יש פה שוד אזרחים. אבל הרגולטר עומד חסר אונים. יש מי שנלחם, יש מי שמפונה מביתו ויש מי ששודד ביינתים את כולם. זה מחדל חסר תקדים מה שקורה עם הבנקים.
  • 8.
    אסי 27/11/2024 11:29
    הגב לתגובה זו
    אחרי מיזוגים שאישרו כמו איגוד ומזרחי, איזו בושה לומר דבר כזה
  • 7.
    קצת בעייתי:הם מנהלים אותו....לא ההיפך. (ל"ת)
    hrui 27/11/2024 11:22
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ציאו 27/11/2024 11:16
    הגב לתגובה זו
    תתבייש ותתפטר. רק נזק עשית
  • 5.
    בזיון 27/11/2024 11:06
    הגב לתגובה זו
    זה אחד מהתפקידים שלך!!! שלך!!! יש לך כלים, עשה בהם שימוש !!!
  • 4.
    סווינגר 27/11/2024 10:58
    הגב לתגובה זו
    ולא עושים עם זה כלום. אצלי, בכל מקרה הכסף חירום חונה בקרן כספית, ולא בפיקדון. שאר הכסף כבר מתגלגל בארה"ב בתשואות נפלאות. בהצלחה לישראל, ולבורסת מחזורי הקיוסק (יש לי סכום קטן על החברות הגדולות, בעיקר המשעממות - ביטוחים, בנקים ואנרגיה). תבנו ממדינת הגזלנים
  • 3.
    ירון 27/11/2024 10:43
    הגב לתגובה זו
    עושק הבנקים כולם מודאים לכך אתה אחראי על המפקח על הבנקים. אבל לא עושה דבר!
  • 2.
    אנונימי 27/11/2024 10:10
    הגב לתגובה זו
    כל זמן שהוא לא מפחית ריבית כמו באירופה, כמו בארה״ב ולא מוכר דולרים על מנת להפחית אינפלציה, ולהיפטר מיתרות מיותרות שאספו שנים.הנגיד הוא בשירות הבנקים תוך פגיעה באזרחי המדינה. הוא גם גורם לאינפלציה באמצעות פיחות השקל, הוא לא מכניס מתחרים אמיתיים לבנקים, והוא גם שומר על ריווחי עת גבוהה בבנקים באמצעות ריביות גבוהות שהציבור לא היה צריך לספוג, הנגיד הנ״ל רע לכלכלה הישראלית.
  • 1.
    אבי 27/11/2024 10:10
    הגב לתגובה זו
    פשוט לחוקק זאת כל בנק מעל תשואה של 4 אחוז שנתית נטו , עליו להעביר 10 אחוז חזרה ללקוחותיו . לדוגמא אם לקוח שילם עמלות וריבית בשיעור של 1000 שח בשנה , יואיל הבנק ויתן מענק חזרה ללקוח בגובה של 10 אחוז לפחות
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי

לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות 

מנדי הניג |

נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.   

ביצועי שיא למרות האתגרים

הנתונים החיוביים  בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.

המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.

למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.

סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.

הגירעון - נמוך מהצפוי