אינפלציה ארצות הברית
צילום: גיא טל

דיסאינפלציה ב-2025: שוקי ההון בדרך לשנה מעניינת

הגורמים שעשויים להוריד את האינפלציה בארה"ב ואיך זה ישפיע על ההשקעות שלכם, ומה יכול לשנות את המגמה?
עמית בר | (4)

שנת 2025 עשויה להיות שנת מעניינת בשוקי ההון, כשהאינפלציה, להערכת כלכלנים רבים צפויה לרדת מתחת ליעד שהציב הפד. תחזיות אלו עשויות להוביל לירידה דרמטית בריבית ועלייה בשוקי המניות ובשוקי האג"ח. מנגד, יש כלכלנים שחוששים שהממשל החדש בראשות טראמפ עשוי להוביל לעלייה באינפלציה, גם בשל עליית מכסים. 

הדעות חלוקות, אבל בבסיס של הכלכלה האמריקאית יש ירידה בקצב האינפלציה. היעד של הפד' הוא 2%, ובפועל האינפלציה היא כ-3%, כשיש כוחות שעשויים להוריד אותה בצורה משמעותית בשנה הקרובה. 

מדיניות  כלכלית מגבילה, שוק מתייצב ותהליכים גלובליים מובילים לאפשרות ריאלית של ירית אינפלציה אפילו מתחת ליעד של הפד. נזכיר כי הפד העלה את הריבית באופן משמעותי מאז 2022 בניסיון לבלום את עליות המחירים. ריבית גבוהה מייקרת הלוואות  ומקטינה את הביקושים למוצרים ושירותים. בנוסף, ההאטה מורגשת גם בשוק הנדל"ן הרגיש במיוחד לשינויים בריבית. ההשפעות האלו הן ממושכות, והן פוגעות בעצם בצרכנים עד עכשיו. הן מדכאות ביקושים והמדדים יורדים. מנגד, חזרה למסלול של הורדות ריבית, עשוי להתבטא רק בעוד מספר חודשים טובים, כך שהמגמה היא עדיין של צמצום בביקושים. 

גם הולר החזק בעולם משליך על האינפלציה. שער הדולר משפיע על מחירי היבוא והייצוא. מוצרי יבוא זולים משאירים את האינפלציה תחת שליטה. במקביל, התפוקה התעשייתית בארצות הברית לא מנוצלת באופן מלא, מה שמפחית את הלחץ להעלות מחירים מצד היצרנים.

 

פחות כסף בשוק

הפד מצמצם את היקפי הכסף הזמינים וזה מאט את הצמיחה בביקושים. במקביל, ציפיות הציבור לאינפלציה נשארות מבוקרות, תוצאה של אמון ביכולת הפד לנהל את המצב. שיפור זה ממתן את הדרישה להעלאות שכר משמעותיות ואת הצורך של עסקים להעלות מחירים.

התייצבות בשרשראות האספקה - הכאוס שאפיין את שרשראות האספקה במהלך מגפת הקורונה נרגע, והתוצאה היא ירידות מחירים בחלק מהקטגוריות שבהן המחירים זינקו בעבר, כמו מכוניות משומשות ומוצרים ביתיים. 

מה זו דיסאינפלציה, ולמה היא חשובה למשקיעים?

דיסאינפלציה היא ירידה בקצב עליית המחירים, מצב שבו המחירים ממשיכים לעלות אך באיטיות רבה מבעבר. לעומת זאת, אינפלציה גבוהה משמעה שהמחירים עולים בקצב מהיר, מה שגורם לכוח הקנייה של הכסף להיחלש. 

קיראו עוד ב"גלובל"

המשמעות של ירידה באינפלציה היא שיציבות המחירים משתפרת, וזהו מצב חיובי לשוקי ההון, שכן הוא מעודד השקעות במניות ובאג"ח במקביל להורדת ריבית. 

 

כיצד דיסאינפלציה השפיעה בעבר?

לפי נתונים היסטוריים, תקופות של דיסאינפלציה נחשבות לטובות במיוחד עבור שוקי המניות. מאז 1970, מדד S&P 500 הניב בממוצע תשואות גבוהות ב-47% בתקופות של דיסאינפלציה לעומת תקופות אינפלציה (14.2% לעומת 9.7%). גם שוק האג"ח נהנה מיתרונות אלו, כשהתשואות על אג"ח נוטים לרדת בתקופות דיסאינפלציה, במקביל לעלייה בשער האג"ח.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עושה חשבון 23/11/2024 22:39
    הגב לתגובה זו
    לא קיים מונח דיסאינפלציה .
  • 2.
    שנה לא קלה . אפילו קשה (ל"ת)
    טומי 23/11/2024 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חיים 23/11/2024 09:12
    הגב לתגובה זו
    מלחמת עולם 3 בפתח
  • שנה מסובכת וקשה (ל"ת)
    וירי 23/11/2024 15:57
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.