דיסאינפלציה ב-2025: שוקי ההון בדרך לשנה מעניינת
שנת 2025 עשויה להיות שנת מעניינת בשוקי ההון, כשהאינפלציה, להערכת כלכלנים רבים צפויה לרדת מתחת ליעד שהציב הפד. תחזיות אלו עשויות להוביל לירידה דרמטית בריבית ועלייה בשוקי המניות ובשוקי האג"ח. מנגד, יש כלכלנים שחוששים שהממשל החדש בראשות טראמפ עשוי להוביל לעלייה באינפלציה, גם בשל עליית מכסים.
הדעות חלוקות, אבל בבסיס של הכלכלה האמריקאית יש ירידה בקצב האינפלציה. היעד של הפד' הוא 2%, ובפועל האינפלציה היא כ-3%, כשיש כוחות שעשויים להוריד אותה בצורה משמעותית בשנה הקרובה.
מדיניות כלכלית מגבילה, שוק מתייצב ותהליכים גלובליים מובילים לאפשרות ריאלית של ירית אינפלציה אפילו מתחת ליעד של הפד. נזכיר כי הפד העלה את הריבית באופן משמעותי מאז 2022 בניסיון לבלום את עליות המחירים. ריבית גבוהה מייקרת הלוואות ומקטינה את הביקושים למוצרים ושירותים. בנוסף, ההאטה מורגשת גם בשוק הנדל"ן הרגיש במיוחד לשינויים בריבית. ההשפעות האלו הן ממושכות, והן פוגעות בעצם בצרכנים עד עכשיו. הן מדכאות ביקושים והמדדים יורדים. מנגד, חזרה למסלול של הורדות ריבית, עשוי להתבטא רק בעוד מספר חודשים טובים, כך שהמגמה היא עדיין של צמצום בביקושים.
.
גם הולר החזק בעולם משליך על האינפלציה. שער הדולר משפיע על מחירי היבוא והייצוא. מוצרי יבוא זולים משאירים את האינפלציה תחת שליטה. במקביל, התפוקה התעשייתית בארצות הברית לא מנוצלת באופן מלא, מה שמפחית את הלחץ להעלות מחירים מצד היצרנים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פחות כסף בשוק
הפד מצמצם את היקפי הכסף הזמינים וזה מאט את הצמיחה בביקושים. במקביל, ציפיות הציבור לאינפלציה נשארות מבוקרות, תוצאה של אמון ביכולת הפד לנהל את המצב. שיפור זה ממתן את הדרישה להעלאות שכר משמעותיות ואת הצורך של עסקים להעלות מחירים.
התייצבות בשרשראות האספקה - הכאוס שאפיין את שרשראות האספקה במהלך מגפת הקורונה נרגע, והתוצאה היא ירידות מחירים בחלק מהקטגוריות שבהן המחירים זינקו בעבר, כמו מכוניות משומשות ומוצרים ביתיים.
מה זו דיסאינפלציה, ולמה היא חשובה למשקיעים?דיסאינפלציה היא ירידה בקצב עליית המחירים, מצב שבו המחירים ממשיכים לעלות אך באיטיות רבה מבעבר. לעומת זאת, אינפלציה גבוהה משמעה שהמחירים עולים בקצב מהיר, מה שגורם לכוח הקנייה של הכסף להיחלש.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
המשמעות של ירידה באינפלציה היא שיציבות המחירים משתפרת, וזהו מצב חיובי לשוקי ההון, שכן הוא מעודד השקעות במניות ובאג"ח במקביל להורדת ריבית.
כיצד דיסאינפלציה השפיעה בעבר?
לפי נתונים היסטוריים, תקופות של דיסאינפלציה נחשבות לטובות במיוחד עבור שוקי המניות. מאז 1970, מדד S&P 500 הניב בממוצע תשואות גבוהות ב-47% בתקופות של דיסאינפלציה לעומת תקופות אינפלציה (14.2% לעומת 9.7%). גם שוק האג"ח נהנה מיתרונות אלו, כשהתשואות על אג"ח נוטים לרדת בתקופות דיסאינפלציה, במקביל לעלייה בשער האג"ח.
- 3.עושה חשבון 23/11/2024 22:39הגב לתגובה זולא קיים מונח דיסאינפלציה .
- 2.שנה לא קלה . אפילו קשה (ל"ת)טומי 23/11/2024 15:57הגב לתגובה זו
- 1.חיים 23/11/2024 09:12הגב לתגובה זומלחמת עולם 3 בפתח
- שנה מסובכת וקשה (ל"ת)וירי 23/11/2024 15:57הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
