דיסאינפלציה ב-2025: שוקי ההון בדרך לשנה מעניינת
שנת 2025 עשויה להיות שנת מעניינת בשוקי ההון, כשהאינפלציה, להערכת כלכלנים רבים צפויה לרדת מתחת ליעד שהציב הפד. תחזיות אלו עשויות להוביל לירידה דרמטית בריבית ועלייה בשוקי המניות ובשוקי האג"ח. מנגד, יש כלכלנים שחוששים שהממשל החדש בראשות טראמפ עשוי להוביל לעלייה באינפלציה, גם בשל עליית מכסים.
הדעות חלוקות, אבל בבסיס של הכלכלה האמריקאית יש ירידה בקצב האינפלציה. היעד של הפד' הוא 2%, ובפועל האינפלציה היא כ-3%, כשיש כוחות שעשויים להוריד אותה בצורה משמעותית בשנה הקרובה.
מדיניות כלכלית מגבילה, שוק מתייצב ותהליכים גלובליים מובילים לאפשרות ריאלית של ירית אינפלציה אפילו מתחת ליעד של הפד. נזכיר כי הפד העלה את הריבית באופן משמעותי מאז 2022 בניסיון לבלום את עליות המחירים. ריבית גבוהה מייקרת הלוואות ומקטינה את הביקושים למוצרים ושירותים. בנוסף, ההאטה מורגשת גם בשוק הנדל"ן הרגיש במיוחד לשינויים בריבית. ההשפעות האלו הן ממושכות, והן פוגעות בעצם בצרכנים עד עכשיו. הן מדכאות ביקושים והמדדים יורדים. מנגד, חזרה למסלול של הורדות ריבית, עשוי להתבטא רק בעוד מספר חודשים טובים, כך שהמגמה היא עדיין של צמצום בביקושים.
.
גם הולר החזק בעולם משליך על האינפלציה. שער הדולר משפיע על מחירי היבוא והייצוא. מוצרי יבוא זולים משאירים את האינפלציה תחת שליטה. במקביל, התפוקה התעשייתית בארצות הברית לא מנוצלת באופן מלא, מה שמפחית את הלחץ להעלות מחירים מצד היצרנים.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פחות כסף בשוק
הפד מצמצם את היקפי הכסף הזמינים וזה מאט את הצמיחה בביקושים. במקביל, ציפיות הציבור לאינפלציה נשארות מבוקרות, תוצאה של אמון ביכולת הפד לנהל את המצב. שיפור זה ממתן את הדרישה להעלאות שכר משמעותיות ואת הצורך של עסקים להעלות מחירים.
התייצבות בשרשראות האספקה - הכאוס שאפיין את שרשראות האספקה במהלך מגפת הקורונה נרגע, והתוצאה היא ירידות מחירים בחלק מהקטגוריות שבהן המחירים זינקו בעבר, כמו מכוניות משומשות ומוצרים ביתיים.
מה זו דיסאינפלציה, ולמה היא חשובה למשקיעים?דיסאינפלציה היא ירידה בקצב עליית המחירים, מצב שבו המחירים ממשיכים לעלות אך באיטיות רבה מבעבר. לעומת זאת, אינפלציה גבוהה משמעה שהמחירים עולים בקצב מהיר, מה שגורם לכוח הקנייה של הכסף להיחלש.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
המשמעות של ירידה באינפלציה היא שיציבות המחירים משתפרת, וזהו מצב חיובי לשוקי ההון, שכן הוא מעודד השקעות במניות ובאג"ח במקביל להורדת ריבית.
כיצד דיסאינפלציה השפיעה בעבר?
לפי נתונים היסטוריים, תקופות של דיסאינפלציה נחשבות לטובות במיוחד עבור שוקי המניות. מאז 1970, מדד S&P 500 הניב בממוצע תשואות גבוהות ב-47% בתקופות של דיסאינפלציה לעומת תקופות אינפלציה (14.2% לעומת 9.7%). גם שוק האג"ח נהנה מיתרונות אלו, כשהתשואות על אג"ח נוטים לרדת בתקופות דיסאינפלציה, במקביל לעלייה בשער האג"ח.
- 3.עושה חשבון 23/11/2024 22:39הגב לתגובה זולא קיים מונח דיסאינפלציה .
- 2.שנה לא קלה . אפילו קשה (ל"ת)טומי 23/11/2024 15:57הגב לתגובה זו
- 1.חיים 23/11/2024 09:12הגב לתגובה זומלחמת עולם 3 בפתח
- שנה מסובכת וקשה (ל"ת)וירי 23/11/2024 15:57הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
