הרגולטור רוצה לפרק את גוגל - אז למה המניה לא נופלת?
גוגל, אחת מענקיות הטכנולוגיה המשפיעות ביותר בעולם, מתמודדת עם דרישה תקדימית של משרד המשפטים האמריקאי לפירוק מונופול החיפוש שלה. הדרישה כוללת מכירה של הדפדפן הפופולרי כרום ואולי גם מערכת ההפעלה אנדרואיד. מדובר במהלך שעשוי לשנות את תעשיית החיפוש, הבינה המלאכותית והפרסום הדיגיטלי, עם השלכות מרחיקות לכת.
לפצל את המונופולים
כרום הוא הדפדפן המוביל בשוק, עם נתח שוק של 61% בארה"ב. משרד המשפטים דורש גם את מכירת אנדרואיד, מערכת ההפעלה הנפוצה בעולם. בנוסף, משרד המשפטים מבקש לבטל הסכמים שבהם גוגל שילמה מיליארדי דולרים לאפל ולחברות אחרות, כדי להפוך את מנוע החיפוש שלה לברירת המחדל במכשירים כמו סמארטפונים וטאבלטים. המטרה היא להחזיר את התחרות לשוק החיפוש, שבמשך שנים נשלט כמעט לחלוטין על ידי גוגל.
יהיה קשה לקחת מגוגל את כרום ואנדרואיד צילום: טוויטר
גוגל היא מונופול בתחום החיפוש וכוחה הוא עצום, אך יהיה קשה מאוד לקחת ממנה את כרום ואת אנדרואיד. זו בעצם תהיה חברה אחרת, שונה לחלוטין, וגוגל תצא למאבק ארוך. המאבק יפגע בה מאוד. אלה סכומי גדולים שיושקעו בעורכי דין, לוביסטים ועוד, ומעבר לכך - המשאב הניהולי יהיה גם על העניינים המשפטיים ולא רק על הביזנס. בזמנו, כשמיקרוסופט התמודדה עם הבעיות המשפטיות והרגולציה, היא הפסידה בקרב האמיתי - מול המתחרות שלה בשוק (לפני יותר מ-20 שנה).
- ארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בינתיים הענקיות מסביב מסתכלות, אולי שמחות, אבל גם חוששות. היום זה גוגל, מחר זה אפל, מטא וענקיות הטכנולוגיה הנוספות. במשרד המשפטים סימנו את כל הענקיות. גוגל היא הראשונה.
כבר באוגוסט השנה קבע בית משפט פדרלי שגוגל מחזיקה במונופול לא חוקי בתחום החיפוש, וקרא לרפורמות משמעותיות. מדובר בתביעה שהוגשה עוד בימי ממשל טראמפ הראשון ונמשכה תחת ממשל ביידן - מה שמעיד על קונצנזוס רחב בצורך לטפל בדומיננטיות של גוגל. הפסיקה הסופית בתיק צפויה להתקבל באוגוסט 2025, אך עד אז תוכל גוגל להציג את הצעותיה לשינוי. הדיונים הבאים נקבעו לאפריל 2025, והאפשרות לפשרות עדיין קיימת.
כרום ואנדרואיד הם לא רק מוצרים פופולריים - הם חלק מהותי מהמודל העסקי של גוגל. הדפדפן משמש נקודת גישה מרכזית למשתמשים, ואוסף נתונים חיוניים שמאפשרים לחברה למקד פרסומות ביעילות. מכירת כרום תגרום לגוגל לאבד שליטה על אחד מכלי הפרסום החשובים ביותר שלה.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
גם אנדרואיד מהווה מרכיב קריטי באקוסיסטם של גוגל. מערכת ההפעלה מאפשרת לחברה אינטגרציה חלקה בין חיפוש, פרסום ושירותי בינה מלאכותית (AI). מכירת אנדרואיד תסכן את יכולתה של גוגל לשמור על מעמדה המוביל, בייחוד לאור תחרות גוברת מצד מתחרות כמו אפל.
אבל המשקיעים עדיין לא חוששים. הדיווחים על עליית שלב בדרישות של משרד המשפטים לא השפיעו מאוד על המניה. היא ירדה בפתיחת המסחר באותו היום בצורה משמעותית, אבל בהמשך הירידות התמתנו, וגם הימים שלאחר הדיווח הראשוני לא היו תנודתיים. עם זאת, יש כאן סיכון גדול מאוד שמתקרב. זה לא איום על השנה הקרובה, כנראה גם לא על השנתיים הקרובות - אבל זה לא רחוק מאוד.
איך זה ישפיע על התעשייה?
פירוק המונופול של גוגל עשוי לפתוח את שוק החיפוש לתחרות מחודשת. חברות קטנות יותר יקבלו הזדמנות להתמודד בשוק שהיה סגור בפניהן במשך שנים. בנוסף, הצעדים עלולים לעכב את הפיתוחים של גוגל בתחום הבינה המלאכותית - מה שעשוי להיטיב עם חברות אחרות שמבקשות להוביל בתחום זה.
מצד שני, גוגל טוענת שהדרישות של משרד המשפטים יפגעו בצרכנים ובחדשנות. לטענת החברה, פירוק כרום ואנדרואיד יטלטל את השוק ויפגע ביכולת של ארה"ב להתחרות מול חברות בינלאומיות בתחום הטכנולוגיה.
האם זה קרה בעבר?
- 2.לרון 21/11/2024 18:14הגב לתגובה זוכי אני לא מוכר!ולמה אני לא מוכר?שאלה טובה,והתשובה כמו שלקוקה קולה יש נוסחה סודית,לגוגל יש אלגוריתם סודי שכנראה איש עוד לא פיצח והגורם לחיפוש להיות כה מדויק!שנים בבתי משפט,כיף צרוף!לא נורא גוגל תמציא אלגוריתם לניווט בבתי משפט!
- 1.אז למה המניה לא יורדת? (ל"ת)הצופה 21/11/2024 14:10הגב לתגובה זו
- תבדוק שוב (ל"ת)NKE תחזור בגדול 21/11/2024 18:27הגב לתגובה זו
- יורדת ועוד איך יורדת (ל"ת)Meni 21/11/2024 18:13הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
