הרגולטור רוצה לפרק את גוגל - אז למה המניה לא נופלת?
גוגל, אחת מענקיות הטכנולוגיה המשפיעות ביותר בעולם, מתמודדת עם דרישה תקדימית של משרד המשפטים האמריקאי לפירוק מונופול החיפוש שלה. הדרישה כוללת מכירה של הדפדפן הפופולרי כרום ואולי גם מערכת ההפעלה אנדרואיד. מדובר במהלך שעשוי לשנות את תעשיית החיפוש, הבינה המלאכותית והפרסום הדיגיטלי, עם השלכות מרחיקות לכת.
לפצל את המונופולים
כרום הוא הדפדפן המוביל בשוק, עם נתח שוק של 61% בארה"ב. משרד המשפטים דורש גם את מכירת אנדרואיד, מערכת ההפעלה הנפוצה בעולם. בנוסף, משרד המשפטים מבקש לבטל הסכמים שבהם גוגל שילמה מיליארדי דולרים לאפל ולחברות אחרות, כדי להפוך את מנוע החיפוש שלה לברירת המחדל במכשירים כמו סמארטפונים וטאבלטים. המטרה היא להחזיר את התחרות לשוק החיפוש, שבמשך שנים נשלט כמעט לחלוטין על ידי גוגל.
יהיה קשה לקחת מגוגל את כרום ואנדרואיד צילום: טוויטר
גוגל היא מונופול בתחום החיפוש וכוחה הוא עצום, אך יהיה קשה מאוד לקחת ממנה את כרום ואת אנדרואיד. זו בעצם תהיה חברה אחרת, שונה לחלוטין, וגוגל תצא למאבק ארוך. המאבק יפגע בה מאוד. אלה סכומי גדולים שיושקעו בעורכי דין, לוביסטים ועוד, ומעבר לכך - המשאב הניהולי יהיה גם על העניינים המשפטיים ולא רק על הביזנס. בזמנו, כשמיקרוסופט התמודדה עם הבעיות המשפטיות והרגולציה, היא הפסידה בקרב האמיתי - מול המתחרות שלה בשוק (לפני יותר מ-20 שנה).
- הצעת חוק בארה"ב לחייב חברות לדווח על פיטורים בעקבות ה-AI
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בינתיים הענקיות מסביב מסתכלות, אולי שמחות, אבל גם חוששות. היום זה גוגל, מחר זה אפל, מטא וענקיות הטכנולוגיה הנוספות. במשרד המשפטים סימנו את כל הענקיות. גוגל היא הראשונה.
כבר באוגוסט השנה קבע בית משפט פדרלי שגוגל מחזיקה במונופול לא חוקי בתחום החיפוש, וקרא לרפורמות משמעותיות. מדובר בתביעה שהוגשה עוד בימי ממשל טראמפ הראשון ונמשכה תחת ממשל ביידן - מה שמעיד על קונצנזוס רחב בצורך לטפל בדומיננטיות של גוגל. הפסיקה הסופית בתיק צפויה להתקבל באוגוסט 2025, אך עד אז תוכל גוגל להציג את הצעותיה לשינוי. הדיונים הבאים נקבעו לאפריל 2025, והאפשרות לפשרות עדיין קיימת.
כרום ואנדרואיד הם לא רק מוצרים פופולריים - הם חלק מהותי מהמודל העסקי של גוגל. הדפדפן משמש נקודת גישה מרכזית למשתמשים, ואוסף נתונים חיוניים שמאפשרים לחברה למקד פרסומות ביעילות. מכירת כרום תגרום לגוגל לאבד שליטה על אחד מכלי הפרסום החשובים ביותר שלה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
גם אנדרואיד מהווה מרכיב קריטי באקוסיסטם של גוגל. מערכת ההפעלה מאפשרת לחברה אינטגרציה חלקה בין חיפוש, פרסום ושירותי בינה מלאכותית (AI). מכירת אנדרואיד תסכן את יכולתה של גוגל לשמור על מעמדה המוביל, בייחוד לאור תחרות גוברת מצד מתחרות כמו אפל.
אבל המשקיעים עדיין לא חוששים. הדיווחים על עליית שלב בדרישות של משרד המשפטים לא השפיעו מאוד על המניה. היא ירדה בפתיחת המסחר באותו היום בצורה משמעותית, אבל בהמשך הירידות התמתנו, וגם הימים שלאחר הדיווח הראשוני לא היו תנודתיים. עם זאת, יש כאן סיכון גדול מאוד שמתקרב. זה לא איום על השנה הקרובה, כנראה גם לא על השנתיים הקרובות - אבל זה לא רחוק מאוד.
איך זה ישפיע על התעשייה?
פירוק המונופול של גוגל עשוי לפתוח את שוק החיפוש לתחרות מחודשת. חברות קטנות יותר יקבלו הזדמנות להתמודד בשוק שהיה סגור בפניהן במשך שנים. בנוסף, הצעדים עלולים לעכב את הפיתוחים של גוגל בתחום הבינה המלאכותית - מה שעשוי להיטיב עם חברות אחרות שמבקשות להוביל בתחום זה.
מצד שני, גוגל טוענת שהדרישות של משרד המשפטים יפגעו בצרכנים ובחדשנות. לטענת החברה, פירוק כרום ואנדרואיד יטלטל את השוק ויפגע ביכולת של ארה"ב להתחרות מול חברות בינלאומיות בתחום הטכנולוגיה.
האם זה קרה בעבר?
- 2.לרון 21/11/2024 18:14הגב לתגובה זוכי אני לא מוכר!ולמה אני לא מוכר?שאלה טובה,והתשובה כמו שלקוקה קולה יש נוסחה סודית,לגוגל יש אלגוריתם סודי שכנראה איש עוד לא פיצח והגורם לחיפוש להיות כה מדויק!שנים בבתי משפט,כיף צרוף!לא נורא גוגל תמציא אלגוריתם לניווט בבתי משפט!
- 1.אז למה המניה לא יורדת? (ל"ת)הצופה 21/11/2024 14:10הגב לתגובה זו
- תבדוק שוב (ל"ת)NKE תחזור בגדול 21/11/2024 18:27הגב לתגובה זו
- יורדת ועוד איך יורדת (ל"ת)Meni 21/11/2024 18:13הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
