גוגל
צילום: טוויטר

משרד המשפטים האמריקאי נגד גוגל - מנסים לאלץ את גוגל למכור את כרום

רוי שיינמן | (1)
נושאים בכתבה גוגל כרום

משרד המשפטים האמריקאי נגד גוגל - המאבק של הרשויות בארה"ב נגד גוגל עולה שלב, כשהממונים על ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים מתכננים לבקש מבית המשפט לחייב את ענקית הטכנולוגיה למכור את הדפדפן הפופולרי שלה, כרום. צעד זה, אם יאושר, עשוי לשנות את פני שוק האינטרנט והבינה המלאכותית באופן דרמטי.

המהלך מגיע בעקבות החלטתו של השופט אמיט מהטה באוגוסט 2024, שקבע כי גוגל יצרה מונופול בלתי חוקי בשוק מנועי החיפוש. כעת, התביעה מתמקדת גם בשוק הדפדפנים ובשימושים הרבים שגוגל עושה בכרום כדי לבסס את מעמדה בתחומי החיפוש, הפרסום והבינה המלאכותית.

הבעלות על כרום מעניקה לגוגל יתרון עצום. באמצעות הדפדפן, החברה מקבלת גישה ישירה להרגלי הגלישה של מיליארדי משתמשים. המידע הזה משמש אותה כדי לטרגט פרסומות בצורה יעילה יותר, מה שמייצר עבורה הכנסות אדירות. בנוסף, כרום משמש כלי מרכזי לשיווק מוצרי הבינה המלאכותית של גוגל, כמו ג'מיני, פלטפורמת AI שמציעה פתרונות מתקדמים החל ממענה על שאלות ועד מעקב אישי מותאם למשתמשים.

ההשלכות האפשריות של מכירת כרום

 

איבוד כרום עשוי לגרום לגוגל לאבד שליטה על מקור נתונים מרכזי שמניע את עסקי הפרסום שלה. מעבר לכך, מכירת הדפדפן עשויה לאפשר לשחקנים נוספים להיכנס לשוק החיפוש ולשבור את המונופול הקיים.

לפי לי-אן מולהולנד, סגנית נשיא בגוגל לעניינים רגולטוריים, שצוטטה בבלומברג, "משרד המשפטים מקדם אג'נדה רדיקלית שתפגע בצרכנים, במפתחים ובמעמדה העולמי של ארה"ב בתחום הטכנולוגיה". מנגד, במשרד המשפטים טוענים כי הפירוק הוא הכרחי כדי להבטיח תחרות הוגנת ולמנוע ניצול לרעה של מעמד מונופוליסטי.

מה קרה בתיק של מיקרוסופט, ומה אפשר ללמוד ממנו?

התביעה נגד גוגל מזכירה את המאבק נגד מיקרוסופט בשנות ה-90, אז ניסתה וושינגטון לפרק את החברה בשל מונופול בתחום מערכות ההפעלה. אף שהפירוק לא יצא לפועל, המקרה ההוא הביא לשינויים רגולטוריים שהשפיעו מאוד על שוק הטכנולוגיה.

המכירה של כרום עלולה לשבש את התוכניות של גוגל להפוך את ג'מיני לפלטפורמת הבינה המלאכותית המובילה בעולם. המתחרות, כמו OpenAI, מיקרוסופט ואחרות, עשויות לנצל את המהלך כדי להתחזק בשוק על חשבון גוגל.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלון לנקרי 19/11/2024 09:14
    הגב לתגובה זו
    יש לגוגל תחרות קשה מאוד בתחום החיפוש מתחום הצאטבוטים, והאפשרות למידע נגיש מרשתות חברתיות. לכן פירוק גוגל תהה טעות, שתסמן גם לחברות גלובליות אחרות שלא כדאי להיות עם מטה בארה"ב כדי להמנע מרגולציית יתר. לפני שמונה שנים המהלך היה הגיוני, היום גם מחיר המניה של גוגל מראה על החולשה היחסי של החברה ביחס לשאר ענקיות הטק.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.