הבורסה של אבו דאבי מזנקת - איך אפשר להשקיע בה ומהן המניות הבולטות?
שוק המניות של איחוד האמירויות הערביות (UAE) חצה לאחרונה את רף השווי של טריליון דולר, ובכך עבר את שווי השווקים של בורסות מילאנו ומדריד. זה הישג גדול ועליו חתומה המשפחה השולטת - משפחת בן זאיד שרוצה להפוך את אבו דאבי למרכז פיננסי גלובלי. אגב, הבורסה של האמירויות גדולה פי 3 מהבורסה המקומית.
כשליש מכלל החברות הנסחרות בבורסות איחוד האמירויות קשורות לעסקיו של השייח' טחנון בן זאיד אל נהיאן, יו"ר קרן העושר הממשלתית ADQ. טחנון, שנחשב לאחד מהמשפיעים ביותר בכלכלה המקומית, הוא אחיו של נשיא איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד אל נהיאן, ומכהן גם כיועץ לביטחון לאומי. משפחת בן זאיד מקדמת יוזמות שמטרתן להפוך את אבו דאבי ודובאי למרכזים פיננסיים ברמה העולמית.
מנהיגי המדינה צופים שחברות גלובליות גדולות יעבירו את פעילותן למדינה, מה שצפוי לחזק עוד יותר את שוק ההון המקומי. בנוסף להשפעת משפחת בן זאיד, גל חדש של הנפקות ציבוריות מחזק את הבורסות המקומיות. בין החברות שצפויות להנפיק את מניותיהן בתקופה הקרובה נמצאות: חברת התעופה איתיחאד: חברת התעופה הלאומית של האמירויות, שמתכננת להרחיב את פעילותה בשוק הבינלאומי וחברת שירותי ה-IT Alpha Data שמספקת פתרונות טכנולוגיים לארגונים גדולים.
חברות מרכזיות בורסה האמירתית
הבורסה באבו דאבי ודובאי כוללות מספר חברות בולטות:
International Holding Company PJSC (IHC): IHC היא חברת אחזקות מגוונת הפועלת במגוון תחומים, כולל שירותי בריאות, נדל"ן, תעשייה וטכנולוגיה. החברה מתמקדת בהשקעות אסטרטגיות במגזרים צומחים, ומחזיקה בתיק נכסים רחב הכולל חברות בת בתחומים שונים.
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שווי השוק של IHC עומד על כ-899.351 מיליארד דירהם (AED), שהם כ-245 מיליארד דולר. מחיר המניה הנוכחי הוא 412.6 AED, עם שינוי של 20% מתחילת השנה. מכפיל הרווח (P/E) של החברה הוא 33.01.
Abu Dhabi National Energy Company (TAQA): TAQA עוסקת בייצור והפצה של אנרגיה, כולל חשמל ומים, ופועלת במגוון מדינות ברחבי העולם. החברה מתמקדת בפרויקטים של אנרגיה מתחדשת, לצד פעילותה בתחום האנרגיה המסורתית, ומחזיקה בתיק נכסים מגוון הכולל תחנות כוח, מתקני התפלה ונכסי נפט וגז.
שווי השוק של TAQA הוא כ-87 מיליארד דולר. מחיר המניה הנוכחי הוא 2.85 AED, עם שינוי של 8% מתחילת השנה. מכפיל הרווח (P/E) של החברה הוא 42.16.
ADNOC Gas plc: ADNOC Gas היא חברת גז טבעי מובילה, המספקת פתרונות אנרגיה ברחבי איחוד האמירויות והעולם. החברה מתמקדת בהפקה, עיבוד, שיווק והפצה של גז טבעי ומוצריו, ומחזיקה בתשתיות מתקדמות להובלה ואחסון גז. שווי השוק של ADNOC Gas עומד על 68 מיליארד דולר. המניה עלתה ב-12% מתחילת השנה. מכפיל הרווח של החברה הוא 14.21.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
Emirates Telecommunications Group Company PJSC (EAND): EAND, הידועה גם כ"אתיסלאט", היא ספקית שירותי תקשורת מובילה, המציעה שירותי טלפוניה, אינטרנט וטלוויזיה ברחבי האמירויות ומחוצה לה. החברה מתמקדת בפיתוח טכנולוגיות תקשורת מתקדמות, כולל רשתות 5G, ומספקת פתרונות תקשורת למגזר הפרטי והעסקי.
שווי השוק כ-68 מיליארד דולר. מחיר המניה הנוכחי הוא 27.5 AED, עם שינוי של כ-15% מתחילת השנה. מכפיל הרווח הוא 24.14.
Abu Dhabi Commercial Bank (ADCB): ADCB הוא אחד הבנקים הגדולים באיחוד האמירויות. שווי השוק של ADCB כ-40 מיליארד דולר. מחיר המניה עלה מתחילת השנה ב-7% ומכפיל הרווח של הבנק הוא 10.75.
איך משקיעים?
- 4.[email protected] 17/11/2024 17:40הגב לתגובה זוהמחירים של המניות והמכפלים גבוהים מאוד לא לקנות
- 3.תנו לי עזרא 17/11/2024 16:35הגב לתגובה זותנו לי עזרא
- 2.רוצא לקנות מניות 17/11/2024 16:35הגב לתגובה זורוצא לקנות מניות
- 1.לרון 17/11/2024 16:28הגב לתגובה זוRMS.PA משקיעה בדובאי ואני שם כבר שנה,לא המלצה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
