למה משקיע באפט בדומינו'ס פיצה?
ברקשייר האת'וויי, חברת ההשקעות של וורן באפט, פרסמה את תיק ההשקעות המעודכן שלה לרבעון השלישי של 2024 וממנו עולים השינויים שלה גם במניות קטנות-בינוניות ולא רק בהחזקות הגדולות עליהן דיווחה בעת פרסום הדוח לרבעון השלישי (הרחבה על המימוש הגדול באפל ובנק אוף אמריקה וההחזקה הגדולה במזומנים).
מהלך בולט היה רכישות חדשות בדומינו'ס פיצה ו-Pool שהיא חברה שפועלת בשוק הבריכות בארה"ב (בתחומים משיקים לתחום של מיטרוניקס - רובוטים לניקוי בריכה.
השקעה בולטת: דומינו'ס פיצה
ברקשייר רכשה 1.3 מיליון מניות של דומינו'ס פיצה, בשווי של כ-550 מיליון דולר ר. השקעה זו הגיעה לאחר תקופה של שינויים חיוביים בדוחות החברה. ברבעון האחרון דומינו'ס פיצה דיווחה על הכנסות של 1.02 מיליארד דולר, עלייה של 5.3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי עמד על 140 מיליון דולר, עלייה של 8%.
צמיחה בשוק הבינלאומי: החברה ממשיכה להתרחב מחוץ לארה"ב, עם דגש על אסיה ואירופה, שם רשתות משלוחים מתחזקות בעקבות ביקוש גובר לאוכל מהיר.
מדיניות דיבידנדים: דומינו'ס חילקה השנה דיבידנדים בהיקף של 4.84 דולר למניה, מה שהופך אותה לאטרקטיבית עבור משקיעים שמחפשים תשואה יציבה.
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- הנאסדק עלה 0.4% וסגר בשיא חדש; טסלה עלתה 7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תמחור ותחזית קדימה - דומינוס פיצה נסחרת ב-435 דולר (זינקה אחרי המסחר בעקבות הדיווח של ברקשייר), כאשר הרווח השנה צפוי להסתכם ב-16.7 דולר למניה ויעלה ל-17.6 דולר למניה בשנה הבאה (על פי קונסנזוס האנליסטים). ההכנסות יסתכמו השנה ב- 4.75 מיליארד דולר ויעלו ל-5.04 מיליארד בשנה הבאה.
מדובר בתמחור של 25 לשנה הבאה, עוד לפני עלייה של 8% אחרי סגירת המסחר. לכאורה תמחור יקר, אבל כשבוחנים את שני הרבעונים האחרונים מקבלים שהחברה הכתה באופן משמעותי את התחזיות והיא מתגברת את הצמיחה שלה. התחזית לשנה הבאה עשויה להיות שמרנית, באם החברה תמשיך באותה מגמה של צמיחה. מעבר לכך, באפט אוהב מותגים חזקים, הוא רואה בזה עוגן, ודומינוס פיצה זה בהחלט מותג.
מהדיווח של ברקשייר עולה כי היא קנתה בשער ממוצע של 423 דולר, כך שהיא קנתה בתמחור נמוך יותר- מכפיל רווח של כ-23. העלייה אחרי המסחר מביאה אותה לרווח של כ-14% על ההשקעה.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
רכישה נוספת: Pool
ברקשייר רכשה 404,000 מניות של Pool Corporation (סימול: POOL), בשווי של 152 מיליון דולר. Pool היא אחת החברות הגדולות בעולם בתחום אספקת מוצרים לבריכות שחייה, ציוד תחזוקה ומערכות חימום. החברה רשמה הכנסות של 1.9 מיליארד דולר ברבעון השלישי, עלייה של 3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי עמד על 210 מיליון דולר, עלייה של 4.5%. לאחר הדיווח על רכישת המניות, מניית Pool עלתה ב-6% במסחר המאוחר.
מכירות בולטות: Ulta Beauty ועוד
לצד הרכישות, ברקשייר צמצמה או סיימה אחזקות בכמה חברות:- Ulta Beauty: מכרה 666,000 מניות, ונותרה עם אחזקה סמלית של 24,000 מניות בלבד. מניית Ulta ירדה ב-4% לאחר פרסום הדיווח.
- Charter Communications: צמצמה את האחזקה ב-1 מיליון מניות, עם יתרה של 2.8 מיליון מניות.
- Floor & Decor: יצאה לחלוטין מההשקעה, מכרה את כל 4 מיליון המניות.
באפט גם צמצם את אחזקותיו בחברות הענק בסכומים גבוהים שדווחו כאמור: צמצום האחזקה באפל ב-25% ל-300 מיליון מניות כשמדובר על צמצום של כשני שליש משיא ההחזקה. כמו כן, מכירה של 235 מיליון מניות בבנק אוף אמריקה, עם יתרה של 798 מיליון מניות.
אסטרטגיה ברורה: קונים פחות, מוכרים יותר
הרבעון השלישי של 2024 ממשיך את המגמה שבה ברקשייר מוכרת יותר מניות מאשר רוכשת. החברה מכרה מניות בשווי 36 מיליארד דולר ורכשה מניות בשווי של 1.5 מיליארד דולר בלבד.
באפט רומז שהוא דובי על השווקים
באפט העביר שלושה מסרים ברורים לשוק ברבעונים האחרונים, ובמיוחד ברבעון האחרון: הראשון, חיסול של כ-70% מהחזקות ברקשייר האת'וויי באפל, שהייתה עד כה נכס הליבה בתיק ההשקעות. השני, הפסקת תוכנית רכישת המניות העצמית של החברה. והשלישי, הימנעות מוחלטת מרכישת מניות חדשות - צעד נדיר שלא נראה מאז 2018.
כתוצאה ממהלכים אלו, ברקשייר צברה קופת מזומנים בשווי שיא של 325 מיליארד דולר - סכום הגדול מערך תיק ההשקעות הסחיר שלה.
באפט, שמתקרב לגיל 94, ממתין להזדמנויות חדשות בשוק התנודתי. בכל מקרה, המסר שלו למשקיעים ברור: זהו הזמן להיות זהירים ולשקול הגדלת רמות המזומן בתיק ההשקעות.
במקביל גם האינדיקטור המפורסם של באפט מצביע על שוק דובי. המדד, שמשקף את היחס בין שווי שוק המניות האמריקני לתוצר המקומי הגולמי (GDP), זינק לרמה היסטורית של 209% - הרמה הגבוהה ביותר שנרשמה אי פעם. שווי שוק המניות האמריקני מגיע לכ-59 טריליון דולר, בעוד התמ"ג השנתי של ארה"ב עומד על 28.56 טריליון דולר בלבד. פער עצום זה, הגדול פי שניים מהממוצע ההיסטורי של 100-120%, מדליק נורות אזהרה אדומות בקרב משקיעים ואנליסטים.
- 9.מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)הקורא 15/11/2024 21:04הגב לתגובה זו
- 8.סכום ההשקעה החבאות האלו יחסית למה שיש לו זניח ביותר. (ל"ת)כסף כיס 15/11/2024 16:52הגב לתגובה זו
- 7.באפט מכשיל אנשים (ל"ת)יוני 15/11/2024 15:15הגב לתגובה זו
- 6."למשקיעים שמחפשים תשואה יציבה"? 1% בשנה? חחח. (ל"ת)כתבות מביכות 15/11/2024 14:16הגב לתגובה זו
- 5.לא מבין את ההשקעה הזו של באפט (ל"ת)יצחק 15/11/2024 14:10הגב לתגובה זו
- 4.משקיע ? כי בא לו פיצה (ל"ת)רון 15/11/2024 11:50הגב לתגובה זו
- 3.גרי 15/11/2024 11:23הגב לתגובה זולרוב הוא צודק
- 2.פול במכפיל רווח סביר, דומינוס לא (ל"ת)ענת 15/11/2024 11:00הגב לתגובה זו
- 1.השקעה לא מעניינת (ל"ת)דוד 15/11/2024 10:59הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
