שיין קופלאן מנכל פולימרקט
צילום: טוויטר

מנכ"ל פלטפורמת ההימורים Polymarket נחקר ע"י ה-FBI

הרשויות כבר טענו בעבר ש-Polymarket מפעילה פלטפורמת מסחר בנגזרים באופן לא חוקי, אך הבחירות האחרונות לנשיאות החזירו את המהמרים לאתר עם הימורים בהיקף של מעל 3 מיליארד דולר רק על זהות המנצח בבחירות
רוי שיינמן |
נושאים בכתבה FBI Polymarket

התפתחות דרמטית בעולם הקריפטו: ה-FBI החרימה את מכשיר הטלפון של שיין קופלאן, מייסד ומנכ"ל Polymarket, פלטפורמת הימורים מבוססת בלוקצ'יין, שהתפרסמה בזכות ההימורים על תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית. על פי דיווחים, החוקרים פשטו על ביתו של קופלאן במנהטן בשעות הבוקר המוקדמות ביום רביעי, במהלך פעולה שנחשבת לצעד חריג.

דובר מטעם Polymarket טען בתגובה כי המהלך נובע ממניעים פוליטיים ברורים מצד הממשל האמריקאי. לדבריו, הממשל מנסה לפגוע בחברות שנחשבות מזוהות עם מתנגדיו. "מדכא שהממשל הנוכחי מחפש דרכים לפגוע במי שהוא רואה כקשור ליריביו הפוליטיים", כתב קופלאן בפוסט ברשת החברתית X מאוחר ביום רביעי.

שיין קופלאן, מנכ

שיין קופלאן, מנכ"ל פולימרקט; קרדיט: טוויטר

 

התחלה מבטיחה אך בעייתית

קופלאן ייסד את Polymarket בשנת 2020 כחלק מהצמיחה של שוקי ניבוי קריפטוגרפיים שאיפשרו למשתמשים להמר על תוצאות של אירועים שונים, כולל אפילו התפתחויות הקשורות למלחמה בישראל.  בגיל 26 בלבד קופלאן גייס מיליוני דולרים עבור הפלטפורמה, כולל מקרנות מכובדות כקרן Founders Fund של המיליארדר פיטר ת'יל. באופן מקרי או לא, לפני שנה ת'יל נחשף כמודיע של ה-FBI. החברה Polymarket מציגה את עצמה כשוק הניבוי הגדול ביותר בעולם, עם דיוק גבוה בהערכותיה.

ואולם, בשנת 2022 חוותה Polymarket מהמורה קשה לאחר שרשות המסחר בחוזים עתידיים של ארה"ב (CFTC) האשימה את החברה בהפעלת פלטפורמת מסחר נגזרים לא רשומה. בעקבות זאת, התחייבה החברה לחסום את המשתמשים מארה"ב מלגשת לפלטפורמה שלה.

הבחירות לנשיאות 2024 שמו את Polymarket באור הזרקורים

עם התקרבות הבחירות לנשיאות 2024, ההשפעה של פלטפורמות כמו Polymarket הלכה וגדלה, זאת לאחר שבית משפט פדרלי לערעורים אישר הימורים על תוצאות הבחירות. הפלטפורמה עוררה עניין רב בזכות העובדה שנתנה לנשיא הנבחר דונלד טראמפ סיכויים טובים יותר לנצח לעומת הסקרים הפוליטיים המסורתיים. הדבר משך סוחרים מחו"ל, כמו סוחר צרפתי שהשקיע בשיטתיות בהימור על ניצחון טראמפ ב-Polymarket, צעד שהיה עשוי להניב לו רווח של כ-50 מיליון דולר. בסך הכל, סך ההימורים בפלטפורמה על תוצאות הבחירות הגיע לסכום של 3.23 מיליארד דולר.

על פי דיווח נוסף של הוול סטריט ג'ורנל, Polymarket סופגת תשומת לב רבה לא רק בזירה הפוליטית, אלא גם בזירת הרגולציה. על רקע סיקור החרמת המכשיר הסלולארי של קופלאן על ידי ה-FBI, עולה שוב השאלה כיצד על מדינות להתמודד עם פלטפורמות מבוזרות שמאפשרות הימורים וניבוי מבוססי קריפטו, סוגיה שמהווה אתגר רגולטורי מורכב.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.