המרוויחות הגדולות מחזרת טראמפ: חברות התעופה זינקו עד 12% תוך שבוע
חברות התעופה האמריקאיות נהנות ממגמה חיובית בשוק המניות, על רקע ציפיות לשינוי דרמטי במדיניות הרגולטורית עם חזרתו הצפויה של דונלד טראמפ לבית הלבן. מדד NYSE Arca Airline, העוקב אחר ביצועי חברות התעופה, רשם זינוק של 10% מאז ה-5 בנובמבר, יום לפני שהתבהרה תמונת הניצחון של הנשיא לשעבר, בעוד שמדד S&P 500 עלה ב-3.8% בלבד באותה תקופה.
הציפייה לשינוי המדיניות הרגולטורית תחת ממשל טראמפ עומדת בניגוד חד למדיניות הנוקשה של ממשל ביידן, שהתאפיינה בפיקוח הדוק על מיזוגים ורכישות בענף התעופה. המקרה הבולט ביותר היה חסימת המיזוג המתוכנן בין ספיריט איירליינס SPIRIT AIRLINES וג'ט-בלו JETBLUE AIRWAYS CORP בינואר האחרון, בעקבות תביעה של משרד המשפטים.
ספיריט איירליינס, חברת הלואו-קוסט המובילה, הייתה המרוויחה הגדולה בשבוע האחרון. לאור הדיווחים על שיחות מיזוג עם Frontier Airlines, השייכת ל-Frontier Group Holdings FRONTIER GROUP HOLDINGS , הציפייה היא כי ממשל טראמפ יקל משמעותית על תהליכי המיזוג העתידיים. משרד המשפטים תחת ממשל ביידן הצליח גם לפרק את הברית האסטרטגית בין אמריקן איירליינס וג'ט-בלו באזורי ניו יורק ובוסטון בשנה שעברה, לאחר ששופט פדרלי קבע כי השותפות "פוגעת משמעותית בתחרות" בשוק התעופה המקומי.
פעילות התיירות תואץ
מעבר להקלות הרגולטוריות, סדר היום המדיני של טראמפ עשוי לתרום להמשך פריחת ענף התיירות. קונור קנינגהם, אנליסט ב-Melius Research, מעריך כי מדיניות פרו-עסקית תחת טראמפ עשויה להאיץ את פעילות התיירות העסקית ב-2025, בעוד שהאפשרות להקלות מס לצרכנים עשויה לעודד צמיחה בתיירות הבינלאומית ובמחלקות היוקרה.- wizz air חושפת את המטוס ה-250 שלה ומסמנת יעד: צי של 500 מטוסים
- בלאק פריידיי: מבצע של אייר חיפה עד חמישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התחזקות הדולר בעקבות תוצאות הבחירות מהווה גורם תומך נוסף, שכן דולר חזק הופך את הנסיעות לחו"ל לאטרקטיביות יותר עבור האמריקאים. שלוש חברות התעופה הגדולות בארה"ב - אמריקן איירליינס, דלתא איירליינס ויונייטד איירליינס - המתמקדות בטיסות בינלאומיות, רשמו עליות של 7%, 9% ו-12% בהתאמה מאז הבחירות.
אד בסטיאן, מנכ"ל דלתא, הביע אופטימיות לגבי השפעת הכהונה השנייה של טראמפ על הענף. בראיון ציין בסטיאן כי טראמפ היה "תומך נלהב של חברות התעופה האמריקאיות ומקומות העבודה האמריקאיים" במהלך כהונתו הראשונה.
האנליסטים משדרגים מחירי יעד
דניאל מקנזי, אנליסט ב-Seaport Research, העלה את מחירי היעד למניות דלתא ויונייטד ביום שלישי. עבור דלתא, העלה את מחיר היעד מ-56 דולר ל-77 דולר, המשקף פוטנציאל עלייה של 21% ממחיר הסגירה ביום שני. עבור יונייטד, העלה את מחיר היעד מ-97 דולר ל-114 דולר, המרמז על פוטנציאל עלייה של 27%.- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
למרות שמקנזי צופה התייצבות מסוימת בטווח הקצר לאחר העליות החדות, הוא מאמין כי חברות התעופה נמצאות בתחילתו של סיפור רב-שנתי של הרחבת מרווחים והחזר הון למשקיעים. לדעתו, הערכות השוק הנוכחיות עדיין אטרקטיביות בהתחשב במחזור העסקים.
אנליסטים ציינו כי למרות העליות החדות שנרשמו לאחרונה, פוטנציאל הצמיחה של הענף עדיין לא מגולם במלואו במחירי המניות. ההערכה היא כי 2025 עשויה להיות שנה טובה יותר מהצפוי עבור חברות התעופה האמריקאיות.
טראמפ טוב לחברות התעופה
הציפייה להקלות רגולטוריות משמעותיות תחת ממשל טראמפ מהווה זרז מרכזי לאופטימיות בענף. בניגוד למדיניות האנטי-תחרותית של ממשל ביידן, טראמפ צפוי לאפשר מיזוגים ורכישות שיחזקו את מעמדן של חברות התעופה האמריקאיות. המגמה החיובית בענף מקבלת חיזוק נוסף מהתחזיות לצמיחה בתיירות העסקית והבינלאומית. ההערכות הן כי מדיניות המיסוי והרגולציה של טראמפ תתמוך בהתאוששות מתמשכת של הביקושים לטיסות עסקיות ולמחלקות היוקרה.
התחזקות הדולר, שנרשמה בעקבות תוצאות הבחירות, צפויה לתמוך בביקושים לטיסות בינלאומיות. דולר חזק מוזיל את עלות הנסיעות לחו"ל עבור האמריקאים, מה שעשוי לתרום לשיפור בתוצאות העסקיות של חברות התעופה הגדולות.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
