פאגאיה
צילום: ענבל מרמרי
דוחות

פאגאיה נופלת - תוצאות סבירות, אבל תחזית מעט חלשה; אחרי שעלתה 30% בשבוע מאבדת 12%

וול סטריט לא מסתפקת בלעמוד בתחזית, הזינוק במניות מלמד על ציפיות גבוהות - פאגאיה עמדה בקושי והמניה נופלת אחרי זינוק מרשים
אביחי טדסה |
נושאים בכתבה פאגאיה

פאגאיה המספקת תשתית AI למערכת הפיננסית שוב מאכזבת את המשקיעים. החברה שנכנסה לוול סטריט דרך ספאק לפי שווי של כ-8 מיליארד דולר ועלתה בהמשך למעל 20 מיליארד דולר - לא מספקת את הסחורה. התוצאות לרבעון השלישי והתחזית לרבעון הרביעי מאכזבות את השוק והמניה נופלת בטרום ב-10%.    "ברבעון השלישי החברה מציגה תוצאות חזקות עם התמקדות בצמיחה ורווחיות ארוכת טווח" ציין גל קרובינר, מייסד שותף ומנכ"ל פאגאיה. "הוצאנו לפועל את האסטרטגיה שלנו לשנת 2024 בצורה מוצלחת, ואנו בדרך הנכונה להשגת תזרים מזומנים חיובי ורווחיות (GAAP). בנינו מותג שלדעתנו יכול לספק ערך ארוך טווח הן עבור בעלי המניות שלנו, הן עבור שותפי ההלוואות והמימון שלנו והן עבור הצרכנים בארה"ב". החברה דיווחה על גיוסים בקרנות ההלוואות שלה בסך 2.4 מיליארד דולר (בהתאם לתחזית של 2.3 מיליארד דולר עד 2.5 מיליארד דולר) המשקף צמיחה של 11% על בסיס שנתי.  "המשכנו להרחיב את היקף הפעילות עם שותפים קיימים ולחזק את היקף השותפים הפוטנציאליים שלנו. הצמיחה עם השותפים הקיימים הובילה לעלייה של 15% בהיקף הנפקות ההלוואות האישיות ולעלייה מרשימה של 67% בהיקף רשת נקודות המכירה (POS) משנה שעברה. התקדמנו בתהליך קליטת אחד מחמשת הבנקים הגדולים בארה"ב בתחום ה-POS, ובנוסף, Elavon, חטיבת ה-POS של U.S. Bank, כבר פעילה ברשת של פאגאיה". ההכנסות הגיעו לשיא של 257 מיליון דולר (בהתאם לתחזית של 250 מיליון דולר עד 260 מיליון דולר) ומעל קונסנזוס האנליסטים להכנסות של 251 מיליון דולר. עם זאת, ההפסד הסתכם ב-67 מיליון דולר, מעל הערכות האנליסטים.   התחזית לשנת 2024 -  היקף ההנפקות צפוי להיות בין 9.5 מיליארד דולר ל- 9.7 מיליארד דולר. ההכנסות צפויות להיות בין 1.01 מיליארד דולר ל-1.025 מיליארד דולר. המשמעות היא שהתחזית לרבעון הרביעי חלשה יותר מהציפיות (בעוד שברבעון השלישי החברה עמדה בציפיות). זה אכזב את המשקיעים שבשבועות האחרונים על רקע דיווחי עסקאות העלו את המניה. בשבוע שעבר דיווחה החברה על סגירת עסקת איגוח (ABS) שמבוססת על הלוואת צרכנים בסכום של מיליארד דולר. מניית פאגאיה זינקה על רקע העסקה ב-10% לשווי של כ-900 מיליון דולר ומאז המשיכה לעלות לשווי של 1.23 מיליארד דולר. במילים אחרות, השוק היה אופטימי מאוד והזניק את המניה וכשהגיעו התוצאות והתחזית היחסית פושרת - המניה נפלה (קנה בשמועות - מכור בהודעות).

  פאגאיה גייסה מעל 25.5 מיליארד דולר על פני 62 עסקאות ABS מאז 2018 על פני מספר מוצרים. פאגאיה הייתה ונותרה מנפיקת ABS ההלוואה האישית מספר אחת בגודלה בארה"ב, והנפקה זו מחזקת את המוניטין שלה כמנפיקה מובילה של מוצר זה.   "יכולתנו הייחודית להציע מגוון נכסים בקנה מידה רחב, תוך שימוש בטכנולוגיית בינה מלאכותית ושיתוף פעולה עם שותפי ההלוואות שלנו, חזקה מתמיד", אמר בשבוע שעבר, ראלף ל. לאונג, מנהל התפעול והמנהל המסחרי הראשי של פאגאיה. "לאור השיפור המתמשך בשוק המימון והצלחת העסקאות שלנו, אנו מצליחים לפעול במרווחים נמוכים יותר הודות לדרישות נמוכות יותר לשימור סיכונים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.