באר שבע התחדשות עירונית
צילום: ארי כהן אדריכלות ובינוי ערים

באר שבע תעבור מהפך: 6,500 דירות בהתחדשות עירונית - כמה תעלה דירה?

תוכנית מדיניות מקיפה להתחדשות שדרות טוביהו - אחד מצירי התנועה המרכזיים בעיר. במסגרת התכנון החדש, תיווצר טיילת עירונית מרשימה לאורך הדופן הצפונית של השדרה. כמה עולה דירה באזור?
איציק יצחקי | (2)

הועדה המקומית בבאר שבע החליטה בשבוע שעבר לאשר תוכנית מדיניות מקיפה להתחדשות שדרות טוביהו - אחד מצירי התנועה המרכזיים בעיר. התוכנית ביוזמת עיריית באר שבע, באמצעות המנהלת להתחדשות עירונית ובשיתוף משרד הבינוי והשיכון, משתרעת על פני שטח של כ-1,360 דונם לאורך 3.8 ק"מ וצפויה לחולל מהפך במרחב העירוני. התוכנית היא אחת מתוך מספר מסמכי מדיניות לתכנון אזורי ליבת העיר המתבצעים כפועל יוצא של תכנית המתאר הכוללנית לעיר באר שבע.

מסקירת מחירי העסקאות באזור עולה כי מדובר ב-16-17 אלף שקל למ"ר. למשל, בפרויקט הסמוך של אביסרור מוכרים דירות 4 חדרים, אבל המחירים עוברים את רף ה-2 מיליון שקל לדירה. הסיבה לכך היא הדירות הגדולות, שחלקן נבנות סביב 124 מ"ר למרות שמדובר בדירות 4 חדרים.

התחדשות עירונית באר שבע (ארי כהן אדריכלות ובינוי ערים)

התחדשות עירונית באר שבע (ארי כהן אדריכלות ובינוי ערים)

התוכנית מציעה תוספת משמעותית של כ-6,500 יחידות דיור חדשות, שיצטרפו ל-3,700 יחידות הדיור הקיימות לאורך הציר. כאשר במסגרת התכנון החדש, תיווצר טיילת עירונית מרשימה לאורך הדופן הצפונית של השדרה, שתתחבר לשדרות רגר ותשמש כציר ירוק משמעותי במרקם העירוני ותיתן מענה לצרכי תושבי השכונות הסמוכות ולדיירים העתידיים במתחמי ההתחדשות לאורך שד' טוביהו. הציר הירוק יכלול גינון, מתקני ספורט נופש הצללות עצים מתקני אופניים ועוד.

במסגרת התוכנית, יעבור ציר טוביהו שינוי משמעותי בתפיסה התחבורתית. העורק הראשי, שאורכו 4.3 ק"מ מדרך רמון ועד דרך חברון, יתוכנן מחדש כולל נתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים והכנה לרכבת קלה עתידית. התכנון כולל שני נתיבי רכב ונתיב תחבורה ציבורית בכל כיוון, כאשר נתיב התחבורה הציבורית מתוכנן להפוך בעתיד למסלול רכבת קלה.

חידוש משמעותי נוסף הוא תכנון מדרכות רחבות ושביל אופניים משני צדי הכביש, יחד עם שלושה מעברי חציה חדשים להולכי רגל. התוכנית כוללת גם הקמת חניון "חנה וסע" בסמוך לדרך אילן רמון, ו-12 צמתים מרומזרים לאורך הציר, כולל צומת חדש אחד. התוכנית תגביר את הקישוריות בין השכונות משני צידי הציר תוך הוספת צמתים ומעברים במיקומים מרכזיים לאורך השדרה שיחברו אליה רחובות חדשים מעומק השכונות.

רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע ציין כי: "אנחנו ממשיכים ליישם את התוכנית האסטרטגית לפיתוח באר שבע כמטרופולין מוביל בישראל הכולל איכויות אורבניות בכל שכונותיו ומספק שירותים מתקדמים לתושבי העיר והאזור. שדרות טוביהו יהפכו לציר ירוק שיחבר בין השכונות השונות לאורכו וייצר מהפך בכל המרחב העירוני סביבו".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

אדריכל מחוז דרום במשרד הבינוי והשיכון, אדר' טמיר פיקר ציין כי: "משרד הבינוי והשיכון במחוז דרום יזם את הכנתו של מסמך המדיניות לשדרות טוביהו, בתיאום ובשיתוף פעולה עם עיריית באר שבע. המשרד רואה חשיבות רבה בקידום תהליכי התחדשות עירונית בלב העיר, לצד פיתוח שכונות חדשות. בשילוב מאוזן העיר תתפתח באופן מיטבי תוך מתן מענה לגידול הדמוגרפי והביקוש הגובר למגוון סוגי מגורים, צרכים כלל עירוניים, תחבורה ציבורית, קישוריות עירונית איכותית, הגדלת השטחים הפתוחים ועוד".

"היות וציר שדרות טוביהו מהווה שדרה מרכזית בעיר, צוות התכנון ביצע בחינה מפורטת של המרחב, תוך בחינת סוגיות הנדסיות, תחבורה ותשתיות, תפקוד עירוני, מבני ציבור ושצ"פים, היבטים פרוגרמטיים ועוד, וכן ביצע הליך מלא של שיתוף הציבור. תוצרי העבודה כוללים גיבוש מדיניות תכנונית, וכן איתור של מתחמים בעלי פוטנציאל לקידום תכניות מפורטות להתחדשות עירונית. מטרה מרכזית של מסמך המדיניות היא להגדיר מדיניות מוסכמת עבור מוסדות התכנון, וכן ודאות עבור יזמים ותושבים, אשר יוכלו לקדם מטעמם יוזמות לפרויקטים נקודתיים מוצלחים ואיכותיים.

סגן ומ"מ ראש העיר ויו"ר הועדה המקומית, שלומי נומה : "העירייה שמה לה כמטרה לחזק ולחדש את השכונות הוותיקות במרכז העיר על ידי התחדשות עירונית ויצירה של סביבת מגורים טובה שתמשוך אוכלוסיות חזקות חזרה למרכז העיר, תוך שמירה על תושביה הקיימים. התכנית מייצרת שטחים ירוקים ופתוחים מגוון של פעילויות ספורט ופנאי ומשפרת את הנגישות התחבורתית בכל האזור".

"מדובר בתוכנית פורצת דרך שתשנה את פני העיר", מציינת תמר פוריה, מהנדסת העיר, "התוכנית משלבת בין צרכי הדיור העתידיים של העיר, שדרוג המרחב הציבורי, ויצירת מוקדי פעילות חדשים לרווחת התושבים התוכנית תאפשר הקמת בניינים בגובה עד 30 קומות, תוך שילוב בנייה מרקמית ומגדלית , פיתוח שטחים ציבוריים פתוחים, שילוב שימושי מסחר ותעסוקה לאורך הציר ויצירת חיבורים חדשים בין השכונות הסמוכות".

"התוכנית גובשה תוך שיתוף ציבור נרחב, שכלל מפגשים עם תושבים, סיורים בשטח, וקבוצות מיקוד. שמנו דגש מיוחד על שמיעת צרכי התושבים והטמעתם בתכנון," מציינים בעירייה. "התוכנית מאזנת בין הצורך בהתחדשות עירונית לבין שמירה על איכות החיים של התושבים הקיימים. בשנים האחרונות אנו עדים להתגבשות של יוזמות רבות להתחדשות עירונית בשדרות טוביהו. תוכנית האב להתחדשות השדרה תאפשר ודאות תכנונית ותיקבע עקרונות תכנוניים שיתמרצו את קידום הפרויקטים והתחדשות הסביבה תוך יצירת סביבת מגורים אורבנית ואיכותית".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אהרון 12/11/2024 20:50
    הגב לתגובה זו
    יהיו עוד 6500
  • 1.
    תהיה הצפה וקריסת מחירים (ל"ת)
    בדוק 11/11/2024 10:34
    הגב לתגובה זו
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).