ביטקוין
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

הקרב על הקריפטו: כיצד הבחירות בארה"ב ישפיעו על השוק?

הבחירות בארה"ב מעוררות את שוק הקריפטו: האם הביטקוין בדרך לשיא חדש? עלייתו החדה של הביטקוין מעוררת שאלות לגבי ההשפעה של המרוץ לנשיאות על השוק הסוער.

גיא אבטליון |

בתחילת השבוע, ערך הביטקוין עלה מעל 72,000 דולר, לראשונה מאז תחילת יוני, בשל עניין גובר מצד משקיעים לקראת הבחירות לנשיאות. הביטקוין, המוביל בשווי השוק, עלה ב-4.1% ב-24 השעות האחרונות והגיע ל-72,589.91 דולר, קרוב לשיאו הקודם של כמעט 74,000 דולר שנרשם במרץ.

מאחורי הזינוק בדוג'קוין נמצא אילון מאסק, שטען באירוע תמיכה במועמד הרפובליקני, דונלד טראמפ, שהוא יוכל לסייע בקיצוץ 2 טריליון דולר מהוצאות הממשל. בעבר רמז מאסק כי יתפקד כראש מחלקת היעילות הממשלתית – או Department of Government Efficiency, ראשי תיבות המהווים את המילה DOGE. התבטאותו עוררה עניין והשפיעה על ערכו של דוג'קוין.

 

התמיכה במועמדים וההשפעה על הקריפטו

מאז תחילת אוקטובר, הביטקוין זינק בכ-12%, ובאותה תקופה עלו במעט שוקי ההימורים הפוליטיים לטובת טראמפ, אם כי הם מציעים תמונה מוגבלת. מספר רב של תומכי קריפטו מעדיפים את טראמפ, שכן הוא עשה שינוי מגישה של ביקורתיות לתמיכה במטבעות דיגיטליים. ביולי הבטיח טראמפ להקים רזרבה אסטרטגית לביטקוין ולהחליף את יו"ר רשות ניירות ערך האמריקאית, גארי גנסלר, שנחשב למבקר אקטיבי של נכסי דיגיטל.

גם סגנית הנשיא קמלה האריס הציגה תמיכה בקריפטו במטרה למשוך את הדור הצעיר, הידוע באהבתו לבלוקצ'יין. בהצהרתה האחרונה, היא ציינה את הקריפטו כאחד מ"תחומי התעשייה העתידיים" בתוכנית הכלכלית שלה.

 

השפעה כלכלית ורגולטורית

על פי האנליסטים, השוק מצפה לעמדה ידידותית יותר מהבית הלבן בתחום הקריפטו, ללא קשר למנצח בבחירות. "שני המועמדים הביעו מחויבות לקבוע מסגרות רגולציה ברורות לנכסים דיגיטליים," ציינו, "וטראמפ במיוחד חיפש תמיכה מהקהילה." התבטאויות אלו מגבירות את הסנטימנט החיובי בשוק ומחזקות את המומנטום של הביטקוין.

ההתעוררות בשוק נובעת גם מכניסות משמעותיות לקרנות ביטקוין ETF, שהושקו בינואר כדי לאפשר ליועצים פיננסיים ומשקיעים מוסדיים גישה למטבע. בימים האחרונים בלבד, זרמו לקרנות אלו כ-2.4 מיליארד דולר, מה שמעלה את עניין המשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.