אחרי הזינוק הדרמטי במניה: טסלה מתכננת רבעון רביעי חזק
מניית טסלה TESLA INC רשמה עלייה מרשימה של 22% ביום אחד בעקבות פרסום הדוחות לרבעון השלישי, כאשר המילה "צמיחה" מסכמת את הסיבה העיקרית להתלהבות המשקיעים. יצרנית הרכב החשמלי המובילה הציגה לא רק שיפור ברווחיות, אלא גם תחזיות אופטימיות להמשך השנה.
החברה צופה שיא חדש במסירות לרבעון הרביעי של 2024, עם תחזית של כ-515,000 כלי רכב - כ-25,000 יותר מתחזיות וול סטריט. נתון זה משקף את הביטחון של טסלה ביכולתה להמשיך ולהגדיל את נתח השוק שלה בתעשיית הרכב החשמלי העולמית.
בסין, השוק הגדול ביותר לרכב חשמלי בעולם, הצליחה טסלה להגיע לשיא חדש של 182,000 מכוניות שנמכרו ברבעון השלישי - עלייה של 66% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2023. החברה ממשיכה במבצעי המכירות שלה בסין, כולל הארכת הצעת המימון ב-0% ריבית ללקוחות מסוימים.
גם בשוק האמריקאי נרשמה צמיחה, עם מכירות של כ-167,000 רכבים ברבעון השלישי, עלייה של 7% לעומת הרבעון המקביל ב-2023. טסלה מציעה גם בארה"ב מימון ב-0% ריבית, כחלק מאסטרטגיית המכירות האגרסיבית שלה.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי נתוני Kelly Blue Book, התמריצים הכספיים בשוק הרכב החשמלי האמריקאי נשארים גבוהים, ומגיעים לכ-12.3% ממחיר העסקה הממוצע. זאת בהשוואה ל-4.8% בלבד בשוק הרכב הכללי. למרות המבצעים והתמריצים הנדיבים, טסלה הצליחה להציג שיפור משמעותי ברווחיות התפעולית, שעלתה ב-3 נקודות אחוז לעומת 2023 והגיעה ל-10.8%. הישג זה מיוחס להתייעלות בעלויות הייצור, שקיזזה את השפעת ההנחות במחיר.
בתוך כך נודע כי בכירים בטסלה ימכרו מניות בהיקף 300 מיליון דולר. מכירת המניות מתוכננת על ידי שלושה מבכירי טסלה: יו"ר החברה רובין דנהולם, קימבל מאסק, אחיו של אילון מאסק, ודירקטורית נוספת, קתלין וילסון-תומפסון. השלושה נקטו בהליך "Rule 10b5-1," המאפשר מכירה מבוקרת של מניות ללא ניגוד עניינים, המונע השפעה מידע פנימי.
דנהולם מתכננת למכור עד 674,345 מניות עד יוני 2025; וילסון-תומפסון עד 300,000 מניות עד פברואר 2025; ומאסק עד 152,088 מניות עד מאי 2025
האנליסטים משדרגים המלצות
אנליסטים בוול סטריט הגיבו בהעלאת מחירי היעד למניה. חברת הברוקרים Daiwa העלתה את מחיר היעד מ-225 ל-285 דולר, תוך שמירה על המלצת "החזק". במקביל, האנליסט ג'ורג' ג'יאנאריקס מ-Canaccord העלה את מחיר היעד ל-298 דולר, עם המלצת "קנייה".- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מחיר היעד הממוצע של האנליסטים עלה בכ-10 דולר למניה מאז פרסום תוצאות הרבעון השלישי, ועומד כעת על כ-226 דולר. מתחילת 2024 רשמה מניית טסלה עלייה של 8%, כאשר מאז פרסום הדוחות ביום רביעי שעבר, המניה זינקה בכ-26%.
האסטרטגיה של טסלה עובדת
האסטרטגיה של טסלה, המשלבת הנחות ותמריצים עם התייעלות תפעולית, מוכיחה את עצמה בשורה התחתונה. החברה מצליחה לשמור על רווחיות גבוהה תוך כדי הגדלת נתח השוק שלה בתעשייה התחרותית. השילוב של צמיחה במכירות, שיפור ברווחיות והצלחה בשווקים המרכזיים כמו סין וארה"ב, מחזק את מעמדה של טסלה כמובילה בתעשיית הרכב החשמלי העולמית.
בעוד שהתחרות בשוק הרכב החשמלי מתעצמת, טסלה מוכיחה שהיא מסוגלת להתאים את האסטרטגיה שלה לתנאי השוק המשתנים, תוך שמירה על איזון בין צמיחה לרווחיות. התחזיות החיוביות של החברה להמשך 2024, יחד עם היכולת המוכחת לעמוד ביעדים שאפתניים, מספקות למשקיעים סיבות טובות לאופטימיות לגבי המשך צמיחת החברה.
מעניין גם לציין כי זו לא הפעם הראשונה שמניית טסלה רשמה עלייה כה חדה ביום אחד. התקדים ההיסטורי מגיע מה-9 במאי 2013, כאשר המניה זינקה ב-24% בעקבות דוחות רבעוניים חזקים.
- 2.t 28/10/2024 17:14הגב לתגובה זוגם gm עקפה את התחזיות, אבל שם יש מכפיל 5, ובטסלה מכפיל 50.
- 1.החיים 28/10/2024 16:20הגב לתגובה זוהמכפיל היה צריך להיות 10-20 ימים יגידו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
