דוחות מאכזבים לאנפייז - איך זה ישפיע על סולאראדג'
חברת אנפייז ENPHASE ENERGY, אחת מהחברות המובילות בפיתוח ושיווק ממירים בתחום האנרגיה הסולארית, פרסמה את דוחות הרבעון השלישי של 2024 והמשקיעים מאוכזבים. הדוחות הציגו הכנסות של 380.8 מיליון דולר, מתחת לתחזיות השוק שעמדו על 392 מיליון דולר. נוסף על כך, הרווח למניה עמד על 0.65 דולר, כאשר הצפי היה 0.77 דולר למניה. הפספוסים בשורה העליונה והתחתונה גררו ירידות חדות של כ-12% במסחר המאוחר. אנפייז היא המתחרה הגדולה של סולאראדג' ותוצאות חלשות אצלה עלולות להתבטא גם בתוצאות קשות לסולאראדג'. למעשה, בשנה וחצי האחרונות אנפייז הציגה עמידות יחסית למרות החולשה בשוק, בעוד סולאראדג' נפלה גם בתוצאות וגם בשוק המניות.
פגיעה קשה בשוק האירופי
אנפייז, אומנם הציגה צמיחה חזקה בארצות הברית, אבל ממשיכה להתקשות בשוק האירופי. ירידה של 15% בהכנסות מאירופה לעומת הרבעון השניהיתה הסיבה העיקרית לאכזבה. החולשה באירופה נובעת מתחרות גבוה וריבית עדיין גבוהה שמקשה על חזרה של צרכנים לרכוש מערכות סולאריות. המערכות האלו לרוב ממומנות והצרכנים נוטים לממן אותם עם החזר השקעה גבוה בריביות נמוכות. עליית הריבית הובילה לנפילה חזקה בביקושים והצפי שירידת הריבית הצפויה תחזיר את הביקושים.
בעיה גדולה נוספת באירופה היא המלאים הגבוהים. בגאות נמכרו כמויות מלאי ענקיות למפיצים וסיטונאים ועד שהמלאי הזה לא יימכר לצרכנים, יהיה קשה לחברות להגדיל מכירות בקצב משמעותי.
בכל מקרה, החברה דיווחה על עלייה בהכנסות בארה"ב, אך מדובר בעיקר במשלוחים למפיצים ולא בצמיחה אמיתית בביקושים מהצרכנים, מה שמעלה חששות לגבי המשך הצמיחה בעתיד הקרוב.
- סולאראדג' זינקה 120% בחודש; אנפייז צונחת לאחר תחזית חלשה לרבעון הקרוב
- ורינט קפצה ב-15%, קמטק עם 7%; הנאסד״ק עלה ב-0.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מענה לאתגרים באמצעות מוצרים חדשים
למרות הירידות האחרונות, אנפייז מתמודדת עם האתגרים ומנסה להתרחב באמצעות השקת מוצרים חדשים. ברבעון האחרון היא שלחה 1.7 מיליון מיקרו-אינוורטרים ו-172.9 מגה-וואט של סוללות. החברה ממשיכה להרחיב את קו המוצרים שלה, במיוחד באירופה, עם השקת סדרת ה-IQ8 של מיקרו-אינוורטרים ומטעני רכב חשמלי IQ.
יחד עם זאת, אנפייז מתכננת להשיק את הדור הרביעי של הסוללות שלה בתחילת 2025, הסוללות צפויות להפחית את עלויות ההתקנה בכ-300 דולר לקילוואט שעה. יחד עם התוספת של תכנים מקומיים למוצרים בארה"ב, אנפייז מנסה לזכות באמון המשקיעים מחדש ולשפר את מעמדה בשוק.
איפה נמצאת המתחרה - סולאראדג'?
סולאראדג' סולאראדג' מתמודדת עם אתגרים וקשיים גדולים יותר. החברה נמצאת במצב פיננסי מאתגר - מלאי גבוה, רווח גולמי שלילי ובמקביל משבר ניהולי, משבר אימון וטכנולוגיה שאולי בפיגור לעומת אחרים. מנהלי החברה התחלפו, כשלאחרונה רונן פייר שהיה סמנכ"ל הכספים חזר לנהל את החברה. החברה עברה סבבי פיטורים ולא בטוח שזה יספיק. הכל תלוי בהתאוששות השוק. הדוחות של אנפיי מראים שזה יכול להתארך.
האנליסטים של TD Cowen העניקו לאחרונה מחיר יעד של 16 דולר למניית החברה, המניה נסחרת ברמות האלו, אחרי שירדה כ-82% מתחילת השנה ו-94% מהשיא לפני מעל שנתיים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
רונן פייר, המנכ"ל הזמני של סולאראדג'; קרדיט: אתר החברה
סולאראדג' צופה התאוששות ברבעון השלישי של 2025, TD Cowen אומרים שרק ברבעון הרביעי
האנליסטים של TD Cowen נימקו את החלטתם בירידה בביקושים לאנרגיה סולארית באירופה, תופעה שעל פי תחזיותיהם תכביד על ההתאוששות של סולאראדג' בהיקף המכירות וברווח הגולמי. יתר על כן, הם סבורים כי החברה תתקשה לעמוד ביעדים הקודמים שהציבה לעצמה, הן בצד ההכנסות והן בתזרים המזומנים החופשי.
החברה כבר הפחיתה את התחזיות שלה כדי לשקף את הירידה בביקושים, כשהיא מניחה שהמצב ישתפר במחצית השנייה של 2025. עם זאת, הנהלת החברה הכריזה כי היא צופה הכנסות של 550 מיליון דולר ושולי רווח גולמי של 23% עד לרבעון השני של 2025.
האנליסטים של TD Cowen, לעומת זאת, מעריכים שתחזיות אלו יתממשו רק ברבעון הרביעי של אותה שנה. בנוסף, הם מאמינים שתזרים המזומנים החופשי יהפוך לחיובי רק במחצית השנייה של 2025, בניגוד לתחזיות הקודמות, שציפו לכך במחצית הראשונה של השנה.
בעיה נוספת שמעיבה על עתידה של סולאראדג' היא האפשרות שהחברה תצטרך לגייס הון נוסף. כמו כן, אי הוודאות סביב תפקודו של המנכ"ל הזמני, רונן פייר, מעוררת חששות נוספים בקרב המשקיעים. האנליסטים ציינו כי יש צורך דחוף בצמצום הוצאות החברה, אך הטילו ספק ביכולת של המנכ"ל הזמני להוביל מהלכים דרמטיים כאלה בזמן הקרוב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
