קידוח נפט
צילום: טוויטר

הנפט בירידה אחרי חיסול סינוואר - המשקיעים רואים את סוף המלחמה?

מחירי הנפט בירידה אחרי חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר בעזה - המהלך נתפס ככזה שמקדם אותנו לסיום המלחמה והאיום על מצבורי הנפט באזור, אבל התמונה קצת יותר מורכבת
רוי שיינמן | (2)

אתמול נודע לנו רשמית שמנהיג חמאס והאחראי לטבח 7 באוקטובר, יחיא סינוואר, חוסל בעזה. החיסול מגיע אחר שורה של חיסולים משמעותיים - נסראללה, איסמעיל הנייה, מוחמד דף ועוד, אבל ייתכן שהוא החיסול המשמעותי ביותר במובן של סיום המלחמה בכך שהוא מוציא מהתמונה את הגורם המרכזי שמנע עסקת חטופים עד עכשיו.

כעת יש סיכוי גדול יותר להחזרת החטופים וסיום המלחמה, מה שבין היתר משפיע על מחירי הנפט. סיום המלחמה זה אירוע חיובי לנפט. עד כה החששות היו מהסלמה באזור שתביא לפגיעה במתקני נפט ותשפיע על האספקה עולמית, אבל עסקת חטופים וסיום המלחמה מסירים את האיומים הללו.

לאחר הידיעה על חיסולו של סינוואר, נרשמה ירידה מסוימת במחירי הנפט, אך לא כזו שמעידה כי המשקיעים מעריכים בסבירות גבוהה את סיום המלחמה.

יחיא סינוואר; קרדיט: רשתות חברתיות סעיף 27א

יחיא סינוואר; קרדיט: רשתות חברתיות סעיף 27א

 

הירידות במחירי הנפט

החוזים העתידיים על נפט מסוג WTI (המדד האמריקאי) רשמו ירידה של 2.6%, כשהמחיר עמד על 68.83 דולר לחבית. גם החוזים העתידיים על נפט מסוג ברנט (המדד הבינלאומי) ירדו ב-2.5% והגיעו למחיר של 72.61 דולר לחבית.

לכאורה, הירידות הללו יכולות להעיד על כך שהסוחרים מעריכים הקלה במתיחות בין ישראל לאיראן וארגונים כמו חמאס וחיזבאללה. הדבר מתחבר להצהרות של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שאמר כי יש כעת הזדמנות ליום שאחרי ברצועת עזה ללא חמאס בשלטון, עם פתרון פוליטי שיביא עתיד טוב יותר לישראלים ולפלסטינים כאחד.

עם זאת, המציאות בשטח מראה כי המלחמה רחוקה מסיום. ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הבהיר שהמלחמה רחוקה מלהסתיים, בעוד שחיזבאללה הודיע על הסלמה נוספת של התקפותיו בעקבות חיסולו של סינוואר. חמאס, מצידו, פרסם הצהרה שהמאבק יימשך, ואיראן ממשיכה להצהיר על תמיכתה בארגוני ההתנגדות במזרח התיכון, מה שמצביע על כך שהקרבות לא עומדים להסתיים בקרוב.

 

לא רק המזרח התיכון מוריד את מחירי הנפט - גם סין

גם סין משפיעה על מחירי הנפט. נתוני התוצר לרבעון השלישי בסין הצביעו על האטה בצמיחה הכלכלית במדינה, כאשר הצמיחה בתוצר ירדה מ-4.7% ברבעון השני ל-4.6% ברבעון השלישי. האטה זו משקפת חולשה בכלכלה הסינית, שמהווה שחקן מרכזי בשוקי האנרגיה העולמי. כאשר הכלכלה השנייה בגודלה בעולם חווה ירידה בצמיחה, הדבר משפיע באופן ישיר על הביקוש לאנרגיה.

קיראו עוד ב"גלובל"

כלכלת סין נחשבת לצרכנית הגדולה ביותר של נפט, וכל האטה בקצב הצמיחה שלה גורמת לירידה בביקושים לנפט ולמוצרי אנרגיה נוספים. לכן, הסוחרים צופים ירידה בביקוש העולמי לנפט, מה שמוביל לירידה במחירי החוזים העתידיים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קשקש 19/10/2024 08:15
    הגב לתגובה זו
    המשך ירידת מחירי הנפט תפגע במדינות המפרץ והמפיקות הגדולות עוד מטרה קדושה כמו כן המשך התהליך של מעבר לאנרגיה ירוקה עוד מטרה מצוינת .בשנות ה-80 המפיקות הכי גדולות עיראק/איראן נלחמו ביניהם ואז חבית נפט ירדה ל-10 $ אז אפשר לחזור לאותו תעריף
  • 1.
    יריב 19/10/2024 01:00
    הגב לתגובה זו
    גם אם לא יפגעו מתקני הנפט, תקיפה ישראלית עשויה להביא לתגובה איראנית וההתחייבות הישראאלית לביידן היא לא לתקוף את מתקני הנפט במתקפה הראשונה. אם איראן תגיב, ההתחייבות הזו אינה בתוקף לסיבוב שאחרי זה וסוחרי הנפט מבינים זאת.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.