נהג אובר
צילום: טוויטר

בעקבות שמועות על עסקה: אובר יורדת ב-2.5%, אקספדיה קופצת ב-5%

למרות שמדובר רק בשמועות, כאשר נכון לעכשיו אין שיחות פעילות בין הצדדים ולא הוגשה כל הצעה רשמית, המשקיעים כבר מתלהבים
אדיר בן עמי |

על פי דיווחים, ענקית שיתוף הנסיעות אובר UBER TECHNOLOGIES שוקלת לרכוש את חברת הנסיעות המקוונת אקספדיה EXPEDIA INC , מהלך שעורר גלים בוול סטריט. מניית אקספדיה זינקה בכ-5% בעקבות הדיווחים, בעוד שמניית אובר רשמה ירידה של 2.5%.

הדיווחים על המגעים בין החברות, שפורסמו לראשונה ב"פייננשל טיימס", חשפו כי אובר בחנה בעבר אפשרות להגיש הצעת רכש לאקספדיה. עם זאת, נכון לעכשיו אין שיחות פעילות בין הצדדים ולא הוגשה כל הצעה רשמית. מהלך שכזה עשוי להיטיב עם שתי החברות. עבור אובר, רכישת אקספדיה תאפשר לה להרחיב משמעותית את סל השירותים שלה ולהפוך ל"סופר אפליקציה". כיום, משתמשי אובר יכולים להזמין מוניות, משלוחי אוכל ושירותי שליחויות. צירוף אקספדיה יאפשר לחברה להציע גם הזמנות טיסות ובתי מלון.

אקספדיה, מצדה, נמצאת בתקופת התחדשות תחת הנהגתה של המנכ"לית החדשה אריאן גורין, שנכנסה לתפקידה בפברואר האחרון. מהלכי ההתייעלות והשינויים האסטרטגיים שהובילה גורין הציבו את החברה בעמדה טובה יותר להתחרות במתחרתה הגדולה, בוקינג.

 

חששות האנליסטים

למרות היתרונות הפוטנציאליים, וול סטריט מביעה חששות לגבי ההשלכות של עסקה כזו על אובר. יוסף סקוואלי, אנליסט ב-Truist Securities, הביע ספקנות לגבי הכדאיות של העסקה עבור אובר. לדבריו, רכישה מורכבת בסדר גודל כזה עלולה להסיט את תשומת הלב הניהולית של אובר בתקופה קריטית, כאשר החברה נדרשת להתמודד עם האתגר של המעבר לרכבים אוטונומיים.

נושא הרכבים האוטונומיים עלה לכותרות לאחרונה בעקבות אירוע הרובוטקסי של טסלה, בו הציג אילון מאסק את הרכב האוטונומי של החברה. באופן מפתיע, מניית אובר דווקא עלתה ב-11% לאחר האירוע, כאשר משקיעים הביעו אכזבה מההצגה של טסלה והתלהבות מהאפשרות שאובר תפתח טכנולוגיה דומה.

עם זאת, לא כל האנליסטים אופטימיים. ג'איראם נייתן מ-Daiwa הוריד את המלצתו למניית אובר ל"ניטרלי", אך העלה את מחיר היעד ל-84 דולר. נייתן טוען כי למרות שהאיום של מוניות רובוטיות על אובר אינו מיידי, הוא מהווה סיכון משמעותי בטווח הארוך.

השאלה המרכזית שנותרת פתוחה היא כיצד תשפיע עסקה אפשרית בין אובר לאקספדיה על שוק התיירות והנסיעות העולמי. האם צירוף הכוחות יצור שחקן דומיננטי חדש שישנה את כללי המשחק, או שמא יוביל לקשיים תפעוליים ורגולטוריים?

קיראו עוד ב"גלובל"

בשלב זה, הן אובר והן אקספדיה נמנעו מלהגיב לדיווחים. ככל שיתפתחו הדברים, צפוי כי הנושא ימשיך להעסיק את המשקיעים ואת תעשיית התיירות והטכנולוגיה בחודשים הקרובים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.