נהג אובר
צילום: טוויטר

בעקבות שמועות על עסקה: אובר יורדת ב-2.5%, אקספדיה קופצת ב-5%

למרות שמדובר רק בשמועות, כאשר נכון לעכשיו אין שיחות פעילות בין הצדדים ולא הוגשה כל הצעה רשמית, המשקיעים כבר מתלהבים
אדיר בן עמי |

על פי דיווחים, ענקית שיתוף הנסיעות אובר UBER TECHNOLOGIES שוקלת לרכוש את חברת הנסיעות המקוונת אקספדיה EXPEDIA INC , מהלך שעורר גלים בוול סטריט. מניית אקספדיה זינקה בכ-5% בעקבות הדיווחים, בעוד שמניית אובר רשמה ירידה של 2.5%.

הדיווחים על המגעים בין החברות, שפורסמו לראשונה ב"פייננשל טיימס", חשפו כי אובר בחנה בעבר אפשרות להגיש הצעת רכש לאקספדיה. עם זאת, נכון לעכשיו אין שיחות פעילות בין הצדדים ולא הוגשה כל הצעה רשמית. מהלך שכזה עשוי להיטיב עם שתי החברות. עבור אובר, רכישת אקספדיה תאפשר לה להרחיב משמעותית את סל השירותים שלה ולהפוך ל"סופר אפליקציה". כיום, משתמשי אובר יכולים להזמין מוניות, משלוחי אוכל ושירותי שליחויות. צירוף אקספדיה יאפשר לחברה להציע גם הזמנות טיסות ובתי מלון.

אקספדיה, מצדה, נמצאת בתקופת התחדשות תחת הנהגתה של המנכ"לית החדשה אריאן גורין, שנכנסה לתפקידה בפברואר האחרון. מהלכי ההתייעלות והשינויים האסטרטגיים שהובילה גורין הציבו את החברה בעמדה טובה יותר להתחרות במתחרתה הגדולה, בוקינג.

 

חששות האנליסטים

למרות היתרונות הפוטנציאליים, וול סטריט מביעה חששות לגבי ההשלכות של עסקה כזו על אובר. יוסף סקוואלי, אנליסט ב-Truist Securities, הביע ספקנות לגבי הכדאיות של העסקה עבור אובר. לדבריו, רכישה מורכבת בסדר גודל כזה עלולה להסיט את תשומת הלב הניהולית של אובר בתקופה קריטית, כאשר החברה נדרשת להתמודד עם האתגר של המעבר לרכבים אוטונומיים.

נושא הרכבים האוטונומיים עלה לכותרות לאחרונה בעקבות אירוע הרובוטקסי של טסלה, בו הציג אילון מאסק את הרכב האוטונומי של החברה. באופן מפתיע, מניית אובר דווקא עלתה ב-11% לאחר האירוע, כאשר משקיעים הביעו אכזבה מההצגה של טסלה והתלהבות מהאפשרות שאובר תפתח טכנולוגיה דומה.

עם זאת, לא כל האנליסטים אופטימיים. ג'איראם נייתן מ-Daiwa הוריד את המלצתו למניית אובר ל"ניטרלי", אך העלה את מחיר היעד ל-84 דולר. נייתן טוען כי למרות שהאיום של מוניות רובוטיות על אובר אינו מיידי, הוא מהווה סיכון משמעותי בטווח הארוך.

השאלה המרכזית שנותרת פתוחה היא כיצד תשפיע עסקה אפשרית בין אובר לאקספדיה על שוק התיירות והנסיעות העולמי. האם צירוף הכוחות יצור שחקן דומיננטי חדש שישנה את כללי המשחק, או שמא יוביל לקשיים תפעוליים ורגולטוריים?

קיראו עוד ב"גלובל"

בשלב זה, הן אובר והן אקספדיה נמנעו מלהגיב לדיווחים. ככל שיתפתחו הדברים, צפוי כי הנושא ימשיך להעסיק את המשקיעים ואת תעשיית התיירות והטכנולוגיה בחודשים הקרובים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.