אנבידיה
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

מניית אנבידיה מתקרבת לשיא - מה יעזור לה לעבור אותו?

מניית אנבידיה מתקרבת לשיא, ושני מהלכים שביצעה החברה לאחרונה עשויים לעזור לה לשבוא אותו - השקת מודל בינה מלאכותית פתוח ושיתוף פעולה עם אחת מחברות הייעוץ הטכנולוגי הגדולות בעולם
רוי שיינמן |

מניית אנבידיה נסחרת קרוב לרמות השיא אחרי שביצעה שני מהלכים אסטרטגיים שעשויים להקפיץ את המניה גם לשיא חדש: מודל בינה מלאכותית חדש ושת"פ אסטרטגי עם Accenture  ACCENTURE PLC . החברה חשפה מודל שפה גדול חדש בעל 72 מיליארד פרמטרים, שנקרא NVLM, ובנוסף הכריזה על שותפות אסטרטגית עם חברת הייעוץ הבינלאומית Accenture, כאשר המיקוד הוא ייעוץ ושירותי בינה מלאכותית.

מהלכים אלה הם גם התקפיים וגם הגנתיים עבור אנבידיה, במיוחד בשוק תחרותי שבו חברות רבות מחפשות לקזז את הדומיננטיות שלה בתחום מעבדי ה-AI. כיום, אנבידיה מחזיקה בכ-90% מהשוק בתחום המעבדים למרכזי נתונים ומערכות AI, אך היא עומדת בפני איומים מצד יצרני שבבים מתחרים ומחברות כמו OpenAI, Anthropic ומטא, אשר גם הם מתחילים להיכנס לשוק עם פתרונות בינה מלאכותית משלהם.

אחת השאלות המרכזיות שניצבות בפני אנבידיה היא כיצד לשמור על הצמיחה שלה ולהגן על החלק שלה בשוק, במיוחד כאשר יצרני ציוד מקוריים (OEMs) וספקי ענן שתלויים בטכנולוגיות שלה, מתחילים לשאול אם המודל הכלכלי הנוכחי שלהם המבוסס על שיתוף הפעולה עם אנבידיה בכלל יכול להיות רווחי.

 

החזית הבאה של אנבידיה: מודל שפה פתוח

המהלך של Nvidia להציב את NVLM כמודל AI פתוח מהווה צעד משמעותי בחיזוק מעמדה התחרותי מול שחקנים גדולים כמו OpenAI וגוגל. המודל מהווה שכבה נוספת באסטרטגיית ה-"full stack" של אנבידיה שמטרתה לבצר את מעמדה התחרותי בתחום ה-AI. כניסתה של אנבידיה לעולם המודלים הפתוחים מציבה אותה בתחרות ישירה מול מטא ו-OpenAI, עם יכולות שמיועדות להתחרות ברמות הגבוהות של מודלים כמו GPT-4 ו-Llama 405.

מנכ

מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג; קרדיט: טוויטר

יתרון נוסף שהמודל של אנבידיה מציע הוא שקיפות מוגברת. החברה מתחייבת לשתף את משקלי המודל וקוד האימון, בניגוד לגישת "הקופסה השחורה" שמאפיינת את חלק מהמודלים המובילים כיום בשוק. גישה זו יכולה להקנות לאנבידיה יתרון משמעותי בקרב לקוחות ארגוניים שחשובה להם סוגיית בטחון המידע, במיוחד לאור הדחיפות הגוברת להתמקד באתגרי הבטיחות של AI.

 

השת"פ בין אנבידיה ל-Accenture

השותפות בין אנבידיה ו-Accenture היא מהלך שנראה טבעי ונכון לשתי החברות. Accenture, שהיא אחת החברות המובילות בעולם בתחום הייעוץ הטכנולוגי, רואה במודל השותפות הזה הזדמנות להקדים את הסיכונים העתידיים ולבסס את מעמדה בעולם שבו הבינה המלאכותית תופסת מקום הולך וגדל.

קיראו עוד ב"גלובל"

במסגרת שיתוף הפעולה, כ-30,000 אנשי מקצוע ברחבי העולם יעברו הכשרה במטרה לעזור ללקוחות לשנות תהליכים ארגוניים ולאמץ פתרונות AI בהיקף רחב, תוך שימוש בסוכנים מבוססי בינה מלאכותית.

בדו"ח הרבעוני לרבעון הרביעי של 2024, Accenture הציגה נתונים מרשימים הממחישים את הביקוש הגובר לשירותי AI: הזמנות חדשות בתחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית בסך של 1 מיליארד דולר לרבעון ו-3 מיליארד דולר לשנה כולה. על מנת למצות את הפוטנציאל בתחום זה, הקימה Accenture בחודש יולי 2024 את חטיבת ה-Accenture AI Refinery, שנבנתה על בסיס טכנולוגיית NVIDIA AI Foundry, מה שהוביל לשותפות הרחבה שהוכרזה החודש.

לַאן גואן, קצינת הבינה המלאכותית הראשית של Accenture, ציינה כי "רק כ-10% מהחברות הצליחו לאמץ ולהטמיע את מלוא הפוטנציאל של הבינה המלאכותית הג'נרטיבית". לדבריה, האתגרים המרכזיים בתחום הם עלויות האימוץ, המורכבות הטכנית, נתונים זמינים והיערכות העובדים מבחינת מיומנות.

ב-2023, Accenture יצרה כ-100 מיליון דולר מהכנסות הקשורות לבינה מלאכותית, וב-2024 המספר צפוי לזנק לכ-900 מיליון דולר, עם הזמנות שמגיעות ליותר מ-3 מיליארד דולר. מחקר עדכני בתחום הבינה המלאכותית, שבוצע על ידי Futurum, זיהה כי האתגרים העיקריים של ארגונים הם יכולת ומיומנות, וההתקשרות עם יועצי AI נחשבת כיום לצעד הכרחי להצלחה ביישום מערכות מתקדמות.

השוק כולו רואה קפיצה משמעותית בביקוש לפרויקטים רחבי היקף בתחום הבינה המלאכותית, ואנבידיה ממוצבת אולי טוב מכולם לנצל את הגל הזה. ככל שצרכי השוק לביצועים מתקדמים עולים, גם ההשקעה בשותפויות עם חברות כמו Accenture הופכת לקריטית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.