סטלנטיס צונחת אחרי הורדת תחזית - המצב בשוק הרכב הולך ומתדרדר
סטלנטיס STELLANTIS N.V , יצרנית הרכב האירופאית הענקית, מראה לנו מה המצב האמיתי בשוק הרכב - והוא לא טוב.
החברה שמייצרת ומשווקת מגוון מותגי רכב הכוללים את ג'יפ, אלפא רומאו, סיטרואן, פז'ו, פיאט, אופל ועוד פרסמה עדכון תחזית לשנה כולה בעקבות ההרעה בשוק הסיני. סטלנטיס צופה כעת שהרווחיות התפעולית המתואמת לשנה כולה תעמוד על בין 5.5%-7%, לעומת התחזית הקודמת שצפתה רווחיות בשיעור "דו-ספרתי". בנוסף, תזרים המזומנים החופשי של החברה צפוי להיות שלילי בטווח שבין 5 מיליארד אירו (5.6 מיליארד דולר) ל-10 מיליארד אירו (11.2 מיליארד דולר), לעומת תחזיות קודמות שהעריכה תזרים מזומנים חיובי.
ג'יפ; קרדיט: רשתות חברתיות סעיף 27
לפי החברה הסיבות המרכזיות להפחתת התחזית הן ירידה במשלוחים הסיטונאיים בצפון אמריקה והתגברות התחרות מצד סין. הורדת התחזית של סטלנטיס לא מפתיעה, שכן גם פולקסווגן ומרצדס-בנץ פרסמו לאחרונה הורדות תחזית בעקבות הירידה בשוק הסיני. יתרה מכך, סטלנטיס התמודדה עם חצי שנה ראשונה קשה, כאשר המכירות שלה ירדו בכ-16% בהשוואה לשנה שעברה, מה שהותיר מלאים גבוהים אצל הסוחרים.
גם יצרנית מכוניות היוקרה הבריטית אסטון מרטין הפחיתה את התחזיות שלה היום, וציינה חולשה בשוק הסיני. סטלנטיס הוסיפה כי שיבושים בשרשרת האספקה וביקושים חלשים בסין צפויים להשפיע על התחזיות לנפח המכירות עד סוף 2024. מניית אסטון מרטין צנחה ביותר מ-20% בלונדון בעקבות ההודעה שלה.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הורדת התחזיות של יצרניות הרכב מביאה גם לירידות של 2%-2.5% במניות של ענקיות הרכב פורד FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , שנסחרות במכפילים של 5.5 ו-4.5 בהתאמה על הרווחים הצפויים להן בשנה הבאה.
אם ברכבי הבנזין נפלה שלהבת, מה יגידו הרכבים החשמליים?
המניות של חברות הרכבים החשמליים לא מגיבות בינתיים להורדות התחזיות של היצרניות המסורתיות, אבל המציאות תגיע גם אליהן. האיום הסיני בתחום הרכבים החשמליים גדול בהרבה מהאיום על חברות הרכב המסורתיות, אבל באופן כללי ניתן לראות שהמצב בשוק ה-EV לא מזהיר בכלל.
מוקדם יותר החודש האיחוד האירופי פרסם את נתוני מכירות הרכב בחודש אוגוסט. לפי הנתונים, באוגוסט 2024, רישום מכוניות חשמליות עם סוללות (BEV) באירופה ירד ב-44% ל-92,627 יחידות (לעומת 165,204 באותה תקופה בשנה שעברה), עם ירידה בנתח השוק הכולל שלהם ל-14.4% מ-21% לפני שנה. הירידה הגיעה בעיקר משני השווקים הגדולים ביותר עבור מכוניות BEV: גרמניה עם ירידה של 69% וצרפת עם ירידה של 33%. מינואר עד אוגוסט, נרשמו 902,011 מכוניות חשמליות חדשות עם סוללה, המייצגות 12.6% מהשוק.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
רישום מכוניות היברידיות נטענות (PHEV) הציג ירידה של 22% בחודש אוגוסט, עם ירידות שנרשמו בכל השווקים העיקריים שלהן. באוגוסט, מכוניות היברידיות נטענות היוו 7.1% מהשוק הכולל של מכוניות, לעומת 7.4% בשנה שעברה, עם מכירת 45,590 יחידות.
המשקיעים תולים את התקוות בטסלה
כאמור מניות ה-EV לא מגיבות להורדת התחזיות של סטלנטיס והיצרניות המסורתיות האחרות, ומניית טסלה TESLA INC בינתיים עולה ב-1%. טסלה צפויה לדווח השבוע על נתוני המסירות שלה לרבעון השלישי שיכולים להפיל או להטיס את המניה שלה ואת המניות של חברות ה-EV האחרות.
טסלה; קרדיט: טוויטר
דן לוי אנליסט ב-Barclays, כתב כי הוא צופה שהמסירות ברבעון השלישי יגיעו לכ-470,000 כלי רכב, גבוה יותר מצפי האנליסטים הממוצע שעומד על 460,000 רכבים, וגבוה ב-8% מהנתון ברבעון המקביל בשנה שעברה.
עקיפה של צפי האנליסטים בדרך כלל תורם לעליות במניות, אך לא כך היה עבור טסלה במחצית הראשונה של השנה - טסלה מסרה כ-831,000 כלי רכב במחצית הראשונה של השנה, ירידה של כ-7% לעומת המחצית הראשונה של 2023. הירידה במסירות היא אחת הסיבות לביצועים החלשים במניה של טסלה.
בינתיים, טסלה היא המניה הגרועה ביותר מבין מניות 7 המופלאות כאשר היא מציגה תשואה של 6% מתחילת השנה, לעומת תשואה ממוצעת של 40.5% בקרב 7 המופלאות ותשואה של 21% של מדד ה-S&P 500. מניית טסלה נסחרת לפי שווי של 843.5 מיליארד דולר לפי מכפיל של 116 על הרווחים הצפויים לה השנה ומכפיל 85 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.
- 1.שימכרו רק בישראל יעשו מיליונים ! כאן הפראיירים לא מתים (ל"ת)ייקי 30/09/2024 20:27הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.

