סטלנטיס צונחת אחרי הורדת תחזית - המצב בשוק הרכב הולך ומתדרדר
סטלנטיס STELLANTIS N.V , יצרנית הרכב האירופאית הענקית, מראה לנו מה המצב האמיתי בשוק הרכב - והוא לא טוב.
החברה שמייצרת ומשווקת מגוון מותגי רכב הכוללים את ג'יפ, אלפא רומאו, סיטרואן, פז'ו, פיאט, אופל ועוד פרסמה עדכון תחזית לשנה כולה בעקבות ההרעה בשוק הסיני. סטלנטיס צופה כעת שהרווחיות התפעולית המתואמת לשנה כולה תעמוד על בין 5.5%-7%, לעומת התחזית הקודמת שצפתה רווחיות בשיעור "דו-ספרתי". בנוסף, תזרים המזומנים החופשי של החברה צפוי להיות שלילי בטווח שבין 5 מיליארד אירו (5.6 מיליארד דולר) ל-10 מיליארד אירו (11.2 מיליארד דולר), לעומת תחזיות קודמות שהעריכה תזרים מזומנים חיובי.
ג'יפ; קרדיט: רשתות חברתיות סעיף 27
לפי החברה הסיבות המרכזיות להפחתת התחזית הן ירידה במשלוחים הסיטונאיים בצפון אמריקה והתגברות התחרות מצד סין. הורדת התחזית של סטלנטיס לא מפתיעה, שכן גם פולקסווגן ומרצדס-בנץ פרסמו לאחרונה הורדות תחזית בעקבות הירידה בשוק הסיני. יתרה מכך, סטלנטיס התמודדה עם חצי שנה ראשונה קשה, כאשר המכירות שלה ירדו בכ-16% בהשוואה לשנה שעברה, מה שהותיר מלאים גבוהים אצל הסוחרים.
גם יצרנית מכוניות היוקרה הבריטית אסטון מרטין הפחיתה את התחזיות שלה היום, וציינה חולשה בשוק הסיני. סטלנטיס הוסיפה כי שיבושים בשרשרת האספקה וביקושים חלשים בסין צפויים להשפיע על התחזיות לנפח המכירות עד סוף 2024. מניית אסטון מרטין צנחה ביותר מ-20% בלונדון בעקבות ההודעה שלה.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הורדת התחזיות של יצרניות הרכב מביאה גם לירידות של 2%-2.5% במניות של ענקיות הרכב פורד FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , שנסחרות במכפילים של 5.5 ו-4.5 בהתאמה על הרווחים הצפויים להן בשנה הבאה.
אם ברכבי הבנזין נפלה שלהבת, מה יגידו הרכבים החשמליים?
המניות של חברות הרכבים החשמליים לא מגיבות בינתיים להורדות התחזיות של היצרניות המסורתיות, אבל המציאות תגיע גם אליהן. האיום הסיני בתחום הרכבים החשמליים גדול בהרבה מהאיום על חברות הרכב המסורתיות, אבל באופן כללי ניתן לראות שהמצב בשוק ה-EV לא מזהיר בכלל.
מוקדם יותר החודש האיחוד האירופי פרסם את נתוני מכירות הרכב בחודש אוגוסט. לפי הנתונים, באוגוסט 2024, רישום מכוניות חשמליות עם סוללות (BEV) באירופה ירד ב-44% ל-92,627 יחידות (לעומת 165,204 באותה תקופה בשנה שעברה), עם ירידה בנתח השוק הכולל שלהם ל-14.4% מ-21% לפני שנה. הירידה הגיעה בעיקר משני השווקים הגדולים ביותר עבור מכוניות BEV: גרמניה עם ירידה של 69% וצרפת עם ירידה של 33%. מינואר עד אוגוסט, נרשמו 902,011 מכוניות חשמליות חדשות עם סוללה, המייצגות 12.6% מהשוק.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
רישום מכוניות היברידיות נטענות (PHEV) הציג ירידה של 22% בחודש אוגוסט, עם ירידות שנרשמו בכל השווקים העיקריים שלהן. באוגוסט, מכוניות היברידיות נטענות היוו 7.1% מהשוק הכולל של מכוניות, לעומת 7.4% בשנה שעברה, עם מכירת 45,590 יחידות.
המשקיעים תולים את התקוות בטסלה
כאמור מניות ה-EV לא מגיבות להורדת התחזיות של סטלנטיס והיצרניות המסורתיות האחרות, ומניית טסלה TESLA INC בינתיים עולה ב-1%. טסלה צפויה לדווח השבוע על נתוני המסירות שלה לרבעון השלישי שיכולים להפיל או להטיס את המניה שלה ואת המניות של חברות ה-EV האחרות.
טסלה; קרדיט: טוויטר
דן לוי אנליסט ב-Barclays, כתב כי הוא צופה שהמסירות ברבעון השלישי יגיעו לכ-470,000 כלי רכב, גבוה יותר מצפי האנליסטים הממוצע שעומד על 460,000 רכבים, וגבוה ב-8% מהנתון ברבעון המקביל בשנה שעברה.
עקיפה של צפי האנליסטים בדרך כלל תורם לעליות במניות, אך לא כך היה עבור טסלה במחצית הראשונה של השנה - טסלה מסרה כ-831,000 כלי רכב במחצית הראשונה של השנה, ירידה של כ-7% לעומת המחצית הראשונה של 2023. הירידה במסירות היא אחת הסיבות לביצועים החלשים במניה של טסלה.
בינתיים, טסלה היא המניה הגרועה ביותר מבין מניות 7 המופלאות כאשר היא מציגה תשואה של 6% מתחילת השנה, לעומת תשואה ממוצעת של 40.5% בקרב 7 המופלאות ותשואה של 21% של מדד ה-S&P 500. מניית טסלה נסחרת לפי שווי של 843.5 מיליארד דולר לפי מכפיל של 116 על הרווחים הצפויים לה השנה ומכפיל 85 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.
- 1.שימכרו רק בישראל יעשו מיליונים ! כאן הפראיירים לא מתים (ל"ת)ייקי 30/09/2024 20:27הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.

