רכב גנוב
צילום: פוינטר

גידול של 37% בניסיונות גניבת רכב; למרות המלחמה - זינוק באזור הצפון

המערך המבצעי של פוינטר מסכם את הרבעון השלישי לשנת 2024 בניסיונות גניבה וגניבות רכב: אילו רכבים נגנבים הכי הרבה, באילו ערים יש הכי הרבה גניבות ומה הסיבות המרכזיות לכך?
איציק יצחקי | (3)
נושאים בכתבה פוינטר רכב גנוב

כמה גניבות רכב היו השנה והאם המספרים גבוהים מהשנה שעברה? על רקע עליית מחירי ביטוח הרכב וההערכה שהמחירים יירדו בקרוב בשל השתכללות בשוק, המערך המבצעי של POINTER מסכם את הרבעון השלישי לשנת 2024 בניסיונות גניבה וגניבות רכב. השורה התחתונה היא שהרבעון ממשיך עם גידול של 37% בניסיונות גניבת רכב ביחס לרבעון השני לשנת 2024.

 גניבות רכב (פוינטר)רכב גנוב שנמצא (פוינטר)

לפי הנתונים, רכבים חשמליים רושמים גידול של 28% בניסיונות הגניבה ביחס לרבעון הקודם ומהווים כבר 9% מהגניבות. בחלוקה לאזורים, איזור הצפון, למרות המלחמה, רושם גידול של פי שניים בניסיונות הגניבה ביחס לרבעון השני של השנה -8% ביחס ל- 4% בהתאמה.

 

פתח תקווה עם 11% מהגניבות בישראל עלייה משמעותית של 83% ביחס לרבעון השני של השנה ומתברגת במקום השני אחרי תל אביב

 

הגנבים מעדיפים רכבים חדשים

הרבעון ממשיך עם גידול של 37% בניסיונות גניבת רכב ביחס לרבעון השני לשנת 2024. בפוינטר רואים את המשך מגמת העלייה של שנת 2023 בה כנופיות הגנבים הסתגלו למצב המלחמה בדרום ובצפון, למדו את מערכי הכוחות, את שיגרת הפעילות בשטח ולמדו שיטות התחמקות, זהו חלק מההסבר לאחוז הגדול של גניבות באזור המרכז ובמיוחד בצפון.

הגנבים מעדיפים כלי רכב חדשים ומתמקדים בכלי רכב משנת מודל 2023 שהפכו לפופולאריים ביותר אצל גנבי הרכב ומהווים כ- 20% מסך הגניבות עלייה של 82% ביחס לרבעון הקודם. כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים  14% עם ירידה של 28%, כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 18% מכלל הגניבות (ללא שינוי), כלי רכב משנת 2020 מהווים 13% מגניבות הרכב עם ירידה של 15% ביחס לרבעון השני, כלי רכב משנת מודל 2019, מהווים 11% מכלל הגניבות עם ירידה של 45%.

ניתן לראות כי חלה עלייה של פי 2 באחוז הגניבות באזור הצפון, וקיטון בניסיונות הגניבה באזור ירושלים בכמחצית ברבעון הנוכחי לעומת הרבעון השני לשנת 2024.

 

אזור המרכז עם כ-44% מסך הגניבות עליה של 13%  ביחס לרבעון השני לשנת 2024; אזור השרון עם כ-13% מסך הגניבות – כמעט ללא שינוי ביחס לרבעון השני לשנת 2024; אזור הדרום עם כ- 8% - ירידה של 27% ביחס לרבעון השני לשנת 2024; אזור השפלה עם כ- 23% מסך הגניבות ירידה של כ-12% ביחס לרבעון השני לשנת 2024; אזור ירושלים עם 4%  מסך הגניבות, ירידה של 50% ביחס לרבעון הקודם; אזור צפון עם כ-8% - עלייה של פי 2 ביחס לרבעון השני של שנת 2024 וחזרה לכמות הגניבות טרום מלחמת "חרבות ברזל".

הערים המובילות

תל אביב עדיין מובילה עם 16% אך רושמת ירידה של 11% ביחס לרבעון השני של השנה. פתח תקווה וראשון לציון בגידול משמעותי של כ-80% עם 11% ו -9% בהתאמה מסך הגניבות בישראל ביחס לרבעון השני של השנה. כפר סבא מפנה את מקומה לנתניה שעומדת על 5% מסך הגניבות לרבעון זה.

  

הסיבות המרכזיות

ראשית, ישנו מעבר קל במחסומים, מפני שלא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב. בנוסף, לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר והברחות שב"חים באמצעים שונים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגנבה ועד מחסומים בקו התפר אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב במיוחד בשעות היום.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

גניבות לאור יום: גם ברבעון זה לא חל שינוי בשעות הגניבה כאשר תופעת גנבות רכב בכל שעות היום ממשיכה כרגיל. בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות המאוחרות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, כיום הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

שימוש במשבש סלולרי: ב-9 מתוך 10 גניבות (85%), נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם.

 

מהן שיטות הגניבה הפופולאריות?

שיבוש סלולרי: 85% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות הבאות:

 

שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 48% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. כמעט ללא שינוי ביחס לרבעון הקודם.

שימוש במשכפל אלחוטי: 8%. כמעט ללא שינוי ביחס לרבעון הקודם.

תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 32% מסך הגניבות. עליה של 39% ביחס לרבעון השני של 2024.

גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 5% מסך הגניבות שנרשמו הרבעון לעומת 13% רבעון שעבר. ירידה של 61% מסך הגניבות.

גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 6% מסך הגניבות שבוצעו הרבעון. ירידה של 33%.

שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה.

 

אילו רכבים גונבים?

ג'יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים כ- 43% מסך ניסיונות הגניבה; רכבים חשמליים מהווים 9% מניסיונות גניבות הרכב. עלייה של 28% ביחס לרבעון השני; רכבים פרטיים כולל מנוע בנזין והיברידיים מהווים 23% מסך ניסיונות גניבת רכבים. ירידה של 9% ביחס לרבעון השני של השנה; רכבים מסחריים מהווים 12% מסך גניבות הרכב – ללא שינוי; משאיות מהוות 4% מסך גניבות הרכב. ירידה של 20% ביחס לרבעון השני של 2024; כלי צמ"ה מהווים 1% מסך גניבות הרכב. ירידה של 50% ביחס לרבעון השני של 2024; דו גלגלי – מהווים 8% מסך הגניבות. ירידה של 11% ביחס לרבעון השני של 2024.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אמיר 30/09/2024 14:12
    הגב לתגובה זו
    וכך גם הציון של הממשלה הנוכחית
  • 2.
    בבן גביר יטפל בהם (ל"ת)
    דויד 30/09/2024 12:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יעל 30/09/2024 12:33
    הגב לתגובה זו
    בקשיי היום יום ולא במושחתים הגנבים הראשיים שנמצאים בכנסת ישראל והעומד בראשם ולא משנה מימין או משמאל, כולם שם אוכלי חינם שהשחיתות היא אור לרגלם.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5