אביטל פרדו פאגאיה
צילום: אתר החברה

אביטל פרדו ויהב יולזרי מימשו מניות פאגאיה רגע לפני הנפילה; החברה בקריסה, הם בחגיגה

מניית פאגאיה צנחה ב-92% מאז המיזוג לספאק ב-2022, אבל זה לא הפריע לבכירים בחברה לממש מניות לאורך כל הדרך; על הסיפור שהיה ידוע מראש
רוי שיינמן | (14)

מניית פאגאיה  פאגאיה מוזגה לפני כשנתיים לספאק לפי שווי דמיוני של 8.5 מיליארד דולר, זינקה למעל 20 מיליארד דולר וצנחה ל-710 מיליון דולר בלבד, מתחת לסכומים שגייסה. פאגאיה שפיתחה פלטפורמה למתן הלוואות ומנהלת קרנות הלוואות במיליארדים, סיפרה לשוק שהיא יודעת לתת הלוואות ללקוחות ביחס סיכון סיכוי טוב. יש לה מערכת חיתום אוטומטית שיודעת לעשות את העבודה יותר טוב מאנשים וכך היא מספקת הלוואות ויודעת להגיד מה הסיכון עליהם. כשהכסף היה זול (ריבית נמוכה) היא גייסה סכומי עתק לקרנות שלה. היא אמורה להרוויח מהניהול של הקרנות (שמגייסות משקיעים) ומההשתתפות בקרנות. בפועל, אין לאף אחת נוסחה לייצר רווחים בלי סיכון, גם לא לפאגאיה ולמערכת שלה.  זה היה סיפור ידוע מראש:

אבל הכל בחיים זה טיימינג. מייסדי פאגאיה - אביטל פרדו, יהב יולזרי וגל קרובינר נפגשים עם כסף גדול דרך מימושים לאורך כל הדרך. הם את שלהם כבר עשו. והמימושים שלהם נמשכים, למרות צניחה של 92% ממחיר ההנפקה.

אביטל פרדו; מייסד שותף וסמנכ

אביטל פרדו; מייסד שותף וסמנכ"ל טכנולוגיה בפאגאיה; קרדיט: אתר החברה

מימושים לאורך כל הדרך; מימושים גם בחודש האחרון לפני נפילת המניה

אביטל פרדו, מייסד שותף וכיום סמנכ"ל טכנולוגיה ודירקטור בחברה. ב-2023 התגמול שלו (שכר, בונוסים ואופציות) הסתכם ב-1.7 מיליון דולר. בחודשיים האחרונים ועד לתחילת החודש, מימש פרדו מניות בשווי של בערך 7 מיליון דולר. יהב יולזרי, מייסד שותף שמכהן כסמנכ"ל הכנסות ודירקטור גם כן תוגמל ב-1.7 מיליון דולר ב-2023 והוא מימש לאחרונה מניות ב-4 מיליון דולר.

גם בכירים אחרים שלא בהכרח מממשים מניות ממשיכים להיות מתוגמלים בסכומים גבוהים, למרות התוצאות החלשות - במהלך השנתיים האחרונות, נהנה המנכ"ל והמייסד השותף גל קורבינר ממשכרות שנתית של 1 מיליון דולר, זאת בנוסף לבונוסים בהם זכה בהיקף של 2.97 מיליון דולר (782 אלף דולר ב-2023 וכ-2.2 מיליון ב-2022). אשוק ואסוואני, מי ששימש עד השנה שעברה כנשיא החברה, שלשל לכיסו ואסוואני סכום של מעל 17 מיליון דולר, וזאת בתקופה של רק חצי שנה בה כיהן בתפקיד. עם זאת, מרבית הסכום מגיע מאופציות, שניתנו לו לפני הנפקת החברה, במחיר גבוה בהרבה ממחיר המניה הנוכחי.

קיראו עוד ב"גלובל"

גל קורבינר, מייסד שותף ומנכ

גל קורבינר, מייסד שותף ומנכ"ל פאגאיה; קרדיט: אתר החברה

 

המייסדים מכרו רגע לפני נפילת המניה

 

המימושים של פרדו ויולזרי לא היו במחירי שפל, הם היו במחירים של בערך 15-16 דולר למניה, אבל היום המניה נסחרת במחיר של 10 דולר. מה הפיל את המניה? שני דברים, הראשון הוא התוצאות החלשות (מאוד) בהשוואה לצפי האנליסטים של החברה לרבעון השני, והשני הוא גיוס של אג"ח להמרה עליו הודיעה החברה רק בשבוע בעבר - יכול להיות שפרדו ויולזרי ידעו שהדוחות והגיוס יפילו את המניה?

ברבעון השני פאגאיה פספסה בענק את צפי האנליסטים לרווח - היא דיווחה על רווח Non-GAAP של 10 סנט למניה, צפי האנליסטים היה לרווח של 20 סנט למניה, פספוס של 50%. ההכנסות הסתכמו ב-250 מיליון דולר, צפי האנליסטים היה להכנסות של 239 מיליון דולר.

הגיוס באמצעות אג"ח להמרה צפוי להיות בהיקף של 125 מיליון דולר. החברה ציינה כי אגרות החוב יונפקו בהנפקה פרטית למשקיעים מוסדיים. הן יגיעו לפדיון ב-1 באוקטובר 2029, אלא אם ייפדו, יירכשו מחדש או יומרו קודם לכן. רק החל מיולי 2029 ועד לתאריך הפירעון, יוכלו בעלי אגרות החוב להמיר אותן למניות רגילות של פאגאיה או לקבל תשלום במזומן. פאגאיה ציינה כי היא מתכננת להשתמש בכספים שיתקבלו מההנפקה לצורך פירעון הלוואות, לתפעול שוטף ולהוצאות נוספות.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    לשלוח לכלא 30/09/2024 18:06
    הגב לתגובה זו
    ולשלוח את כולם לכלא, כולל החזרת כספים ונכסים בארץ ובחו"ל
  • 12.
    אנונימי 30/09/2024 06:42
    הגב לתגובה זו
    חברה שהיתה בבעלותם,עשו עליה סיבוב והתקדמו בלי להסתכל אחורה
  • 11.
    אנונימי 30/09/2024 06:42
    הגב לתגובה זו
    חברה שהיתה בבעלותם,עשו עליה סיבוב והתקדמו בלי להסתכל אחורה
  • 10.
    רון 30/09/2024 01:53
    הגב לתגובה זו
    הם לא אלה או חלק מהם שאחראיים לאחת ההונאות הגדולות בהיסטוריה של שוק ההון הישראלי בחברת גיבוי אחזקות? הם מקור כל הרע בעולם, טיפוסים נאלחים, דנה פרידר זרקה אותו והתרגרשה ממנו כשגילתה שהתחתנה עם נוכל חדל אישיים. הישראלי היפה ממש
  • 9.
    יעל 29/09/2024 18:14
    הגב לתגובה זו
    הרבה חברות הייטק זה עוקץ. מנהלים שמושכים משכורות עתק. גיוסי הון עם סקונדרי. מסכנים העובדים.
  • 8.
    דני 29/09/2024 17:41
    הגב לתגובה זו
    היה צפוי ...לא מפתיע.
  • 7.
    ואיפה האפסים מרשות ניירות ערך (ל"ת)
    מולי 29/09/2024 15:21
    הגב לתגובה זו
  • רשות ני"ע האמריקאית - לא הישראלית. הנפיקו באמריקה (ל"ת)
    יריב 29/09/2024 15:38
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ולמה רגולטור לא בתמונה אולי זה תקין (ל"ת)
    מיכאל 29/09/2024 13:40
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רק אומרת 29/09/2024 11:25
    הגב לתגובה זו
    אין מה לעשות לא כל 3 גברים בינוניים שמצטלמים בחולצה מכופתרת לעיתים בשילוב ידיים הם סיפור הצלחה... קל לעבוד עליכם אה?
  • 4.
    גדעון 29/09/2024 11:08
    הגב לתגובה זו
    נוכלים תמיד ישארו נוכלים בפעם השלישית שינסו למכור לכם חלומות תכנסו לגוגל ותראו מי הם
  • 3.
    ברור לכל שזו הונאה ועוקץ 29/09/2024 10:58
    הגב לתגובה זו
    ברור לכל שזו הונאה ועוקץ
  • 2.
    גונזלס 29/09/2024 10:39
    הגב לתגובה זו
    התגלחו על יונתן כהן ואז עברו לליגה של הגדולים
  • 1.
    זה לא הבן של ההזוי ? - התפוח נפל מזה קרוב לעץ (ל"ת)
    כלכלן 29/09/2024 10:19
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.