ישראל סעודיה ביבי
צילום: טוויטר

נתניהו באו"ם: "שלום עם סעודיה יביא לשינוי היסטורי במזרח התיכון"

"אחת הדרכים הטובות ביותר לחתור תחת המטרות של איראן זה שלום." הוא הוסיף כי שלום עם סעודיה "יביא לבסיס רחב יותר של ברית אברהם, אשר תכלול את ארה"ב, את שותפות השלום הנוכחיות של ישראל, את ערב הסעודית וכל אחד אחר ששואף לשלום"
אדיר בן עמי | (10)

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הציג בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם חזון אופטימי לעתיד המזרח התיכון, תוך שהוא מדגיש את הפוטנציאל לשלום היסטורי בין ישראל לערב הסעודית. נתניהו הדגיש את החשיבות של המשך המומנטום שנוצר עם הסכמי אברהם לפני ארבע שנים.

המסר המרכזי של הנאום היה הפוטנציאל לשלום היסטורי בין ישראל לערב הסעודית. נתניהו רואה בהסכם שכזה את המפתח לשינוי פני המזרח התיכון כולו. הוא מאמין כי שלום עם סעודיה יכול להוות המשך ישיר להסכמי אברהם, ולהרחיב את מעגל השלום באופן משמעותי. "כדי באמת לממש את הברכה של המזרח התיכון, חייבים להמשיך בנתיב שהתחלנו לסלול עם הסכמי אברהם לפני 4 שנים," אמר נתניהו. "משמעות הדבר היא בעיקר להביא להסכם שלום היסטורי בין ישראל לבין ערב הסעודית."

ראש הממשלה תיאר את ההישגים שכבר הושגו מאז הסכמי אברהם, כולל גידול משמעותי בתיירות, סחר ומיזמים משותפים. הוא הרחיב על הפוטנציאל הגלום בשלום עם סעודיה: "זה יביא לפריחה כלכלית של שתי המדינות. זה יביא לשגשוג הסחר והתיירות, וזה יהפוך את המזרח התיכון למוקד בין-לאומי."

נתניהו הדגיש את האפשרויות לשיתוף פעולה בתחומים מגוונים: "נוכל לעבוד יחד על פרויקטים בתחומי החקלאות, הבינה המלאכותית, ובעוד נושאים רבים." הוא הביע אמונה עמוקה בכוחו של שלום כזה לשנות את פני האזור: "שלום שכזה, אני סמוך ובטוח, יהיה ציר מרכזי של ההיסטוריה ויביא לפיוס היסטורי בין העולם הערבי לבין ישראל, בין היהדות לאיסלאם, בין מכה לירושלים."

 

דרך להתמודדות עם איומים אזוריים

מעניין לציין כי נתניהו בחר להציג את השלום לא רק כמטרה בפני עצמה, אלא גם ככלי אסטרטגי. בעיניו, הרחבת מעגל השלום היא הדרך היעילה ביותר להתמודד עם האיומים האזוריים, ובראשם איראן. זוהי תפיסה המשלבת בין שאיפות אידיאליסטיות לבין שיקולים ריאליסטיים של ביטחון לאומי. "אחת הדרכים הטובות ביותר לחתור תחת המטרות של איראן זה שלום." הוא הוסיף כי שלום עם סעודיה "יביא לבסיס רחב יותר של ברית אברהם, אשר תכלול את ארה"ב, את שותפות השלום הנוכחיות של ישראל, את ערב הסעודית וכל אחד אחר ששואף לשלום."

נתניהו הביע אופטימיות לגבי מהירות התהליך: "עם המנהיגות והתמיכה של האמריקנים, דבר כזה יכול להתממש, והרבה יותר מהר ממה שאנשים חושבים." הוא הדגיש את מחויבותו האישית לקידום תהליך השלום: "וכראש ממשלת ישראל, אעשה כל שבכוחי כדי לאפשר לזה לקרות, כי זוהי הזדמנות שאסור שאנחנו והעולם נחמיץ."

קיראו עוד ב"גלובל"

בסיום דבריו, נתניהו קרא לקהילה הבינלאומית לתמוך במאמצי השלום של ישראל: "האם האו"ם יעמוד לצד ישראל? לצד הדמוקרטיה והשלום?" הוא הדגיש את החשיבות של בחירה נכונה בין שלום לבין המשך הסכסוך, ואת התפקיד המכריע שיש לקהילה הבינלאומית בקידום השלום במזרח התיכון.

נאומו של נתניהו באו"ם מציג תמונה אופטימית של עתיד המזרח התיכון, עם דגש על הפוטנציאל הטמון בשלום עם ערב הסעודית. הוא מדגיש את ההזדמנויות הכלכליות, הדיפלומטיות והאסטרטגיות שיכולות לנבוע מהסכם שכזה, ומציג את ישראל כשחקן מרכזי בקידום היציבות והשגשוג האזורי.

הנורמליזציה חוזרת שוב לשולחן?

הנורמליזציה ביחסים בין ישראל וסעודיה היא נושא ששב ועולה לכותרות בשנים האחרונות והוא לפחות על פי דיווחים גם הסיבה למתקפת ה-7 באוקטובר. במידה והנורמליזציה אכן תצא לפועל, ההשלכות עשויות להיות מרחיקות לכת. עם זאת, כדאי לציין כי עוד לפני שמדברים על יחסים כלכליים, סעודיה כן ציינה בעבר כי בכל הקשור לישראל היא מעוניינת לייצר יחסים "בהדרגה" וסביר להניח שלא יהיה שלום באופן מיידי בין המדינות, היות והממלכה מנסה לרכך גם את הביקורת מצד מדינות ערביות.

לכל זה נוסיף כי המחיר המיידי של נורמליזציה יהיה מנוף לחץ גדול יותר של הממשל האמריקאי על ממשלת ישראל בכל הקשור למלחמה בעזה, מה שיתכן ויגרום לישראל לוותר על חלק מהיעדים שהציבה, כמו השמדת חמאס.

הסכמי אברהם תרמו רבות לשותפויות בתחומים רבים בין ישראל למדינות הערביות ובעצם די פתחו את ישראל לשוק הערבי. רק במרץ האחרון בוטלה לפחות לבינתיים, ככל הנראה בעקבות המלחמה, השקעת ענק של חברת הנפט הלאומית של אבו דאבי בניו-מד אנרג'י. ליחסים רשמיים ויש להדגיש מלאים עם סעודיה צפויה השפעה משמעותית עוד יותר. בין היתר המהלך עשוי את ההשקעות הזרות בישראל, כאשר משקיעים סעודים עשויים למצוא את המדינה כיעד אטרקטיבי להשקעות בעיקר בתחומי הטכנולוגיה והאנרגיה הירוקה. דבר שבתורו ידחוף את מחירי המניות ויגדיל את מחזורי המסחר.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    לרון 28/09/2024 11:28
    הגב לתגובה זו
    נתניהו קופירייטר אדיר! אני לא ליכודניק וגם לא סמולן
  • בא 28/09/2024 15:19
    הגב לתגובה זו
    עם אירן ....שיחרור 1200 סינוארים תמודת חייל אחד...נסיון למהפיכה מישפטית...הכור באירן שלם לגמרי והצנטרפוגות מייצרות ...ועוד ועוד ועוד..
  • 8.
    לרון 28/09/2024 11:26
    הגב לתגובה זו
    חלק ממה שקילקל
  • 7.
    לרון 28/09/2024 11:26
    הגב לתגובה זו
    החרימה את נאום נתניהו המבריק! סעודיה תומכת בפלסטינאים,רוצה נשק?,יש לה מספיק נפט,לא צריכה בהכרח לעבוד עלינו בעיניים
  • 6.
    לרון 28/09/2024 11:23
    הגב לתגובה זו
    בגלל שהיא נוגדת איראן? סה"כ זו מדינה דתית פונדמנטליסטית המבקשת דרך לארה"ב דרכנו,והיא לא הראשונה המשתמשת בנו לקידומה האינטרסנטי
  • 5.
    כל הכבוד לחזון ולהנהגה (ל"ת)
    אמונחטאפ 28/09/2024 11:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מריה 28/09/2024 09:05
    הגב לתגובה זו
    יש לכפות על החרדים לימודי ליבה, כדי לאושש את כלכלת ישראל ושיתגייסו הפרזיטים.
  • 3.
    בא 28/09/2024 05:08
    הגב לתגובה זו
    מילים כמו חול....ביבי ןאישתו גמרונאת הסוס...הם מנהלים גרועים ועשו יותר מדי טעויות ...בנט עדיף ומלח הארץ ...והזוג הזה ממש לא .סורי ביבי פעם היית מלח הארץ ועכשיו אתה כישלון.
  • 2.
    אף נציג סעודי לא היה האו"ם (ל"ת)
    חיים 27/09/2024 22:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לא רוצים סעודיה גרעינית! (ל"ת)
    אביטל 27/09/2024 21:34
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.