פאגאיה
צילום: ענבל מרמרי

למה מניית פאגאיה צונחת ב-20%?

מניית פאגאיה צונחת ב-20% ומשלימה ירידה של 40% מתחילת השנה אחרי שדיווחה על גיוס של 125 מיליון דולר באג"ח להמרה
רוי שיינמן | (5)

פאגאיה  פאגאיה  הישראלית העוסקת בהערכת סיכונים לנותני אשראי נופלת ב-20% אחרי שדיווחה על גיוס של 125 מיליון דולר באג"ח להמרה. הדיווח מגיע רק חודש וחצי אחרי הדוחות האחרונים של החברה לרבעון השני בהם החברה פספסה את צפי האנליסטים וראתה את המניה שלה נופלת ב-15% לאחר מכן.

החברה ציינה כי אגרות החוב יונפקו בהנפקה פרטית למשקיעים מוסדיים. הן יגיעו לפדיון ב-1 באוקטובר 2029, אלא אם ייפדו, יירכשו מחדש או יומרו קודם לכן. רק החל מיולי 2029 ועד לתאריך הפירעון, יוכלו בעלי אגרות החוב להמיר אותן למניות רגילות של פאגאיה או לקבל תשלום במזומן.

פאגאיה ציינה כי היא מתכננת להשתמש בכספים שיתקבלו מההנפקה לצורך פירעון הלוואות, לתפעול שוטף ולהוצאות נוספות.

ברבעון השני של השנה ההכנסות של פאגאיה הסתכמו ב-250 מיליון דולר, גבוה מצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 239 מיליון דולר, אך בשורה התחתונה החברה דיווחה על רווח Non-GAAP למניה של 10 סנט, נמוך ב-50% מצפי האנליסטים שהיה לרווח של 20 סנט למניה.

מאז המיזוג לספאק ב-2022 מניית פאגאיה כבר ירדה ב-91%. התוצאות ממשיכות לאכזב, אך זה לא מפריע למנהליה לקחת מיליוני דולרים לכיסם. במהלך השנתיים האחרונות, נהנה מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, גל קורבינר ממשכרות שנתית של 1 מיליון דולר. לכך ניתן לצרף את הבונוסים בהם זכה במהלך תקופה זו בהיקף של 2.97 מיליון דולר (782 אלף דולר ב-2023 וכ-2.2 מיליון ב-2022). המספרים האלו מתגמדים ביחס לתגמולים להם זכה אשוק ואסוואני, מי ששימש עד השנה שעברה כנשיא החברה. במשך תקופת כהונתו כנשיא, שנמשכה פחות מחצי שנה, שלשל לכיסו ואסוואני סכום של מעל 17 מיליון דולר. עם זאת, מרבית הסכום מגיע מאופציות, שניתנו לו לפני הנפקת החברה, במחיר גבוה בהרבה ממחיר המנייה הנוכחי.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    Mike 27/09/2024 14:51
    הגב לתגובה זו
    נוכלים
  • 3.
    לרון 27/09/2024 12:59
    הגב לתגובה זו
    את צילום שלושת המוסקיטרים הללו רואים לא בפעם הראשונה,לא היגי הזמן למהוע הנפקה ממי שלא כיול להציג נתונים "סבירים" לכל הפחות???!!!
  • 2.
    ציקו 27/09/2024 09:01
    הגב לתגובה זו
    פאגייה מקבלת עכשיו עונש מה המשקיעים בגלל המהלך שהיא ביצעה בפרי מרקט , היא תרד גם ל8.5 ואילו פחות , לא לקפוץ לעגלה ישר חכו ליום שלישי
  • 1.
    פרדו 26/09/2024 19:20
    הגב לתגובה זו
    חבורת הנובורישים המקושרים בעלי הממון של ההורים מתל אביב מקימה סטארטאפ .. ואחר כך כולם מתלוננים שהם לוקחים מיליונים לכיס
  • והמכוער 27/09/2024 13:00
    הגב לתגובה זו
    שאינם ערים לעובדה שלא זכו במפעל הפיס
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.