הורדת הריבית של הפד' מביאה לירידה בשער הדולר - למה זה טוב למניות?
הורדת הריבית בארה"ב סייעה לחברות בהקלה על נטל החוב שלהן אך ישנו צד נוסף, והוא היחלשות הדולר, מה שגורם לשרשרת בעיות נוספות. הורדת הריבית בארה"ב טובה לבלימת האינפלציה- אך פחות טובה ליבואנים.
ככלל אצבע, ריביות גבוהות גורמות למטבע לעלות מכיוון שהן הופכות את ההשקעות במטבע לאטרקטיביות יותר. הצד השני הוא שמטבע חלש יותר מתדלק את האינפלציה על ידי העלאת מחירי היבוא.
היצואנים מרווחים יותר והיבואנים פחות
מאז שהתבהרה התמונה כי הפד' צפוי להוריד את הריבית, הדולר נחלש באופן משמעותי. הורדת הריבית יוצרת סוג של כדור שלג בכלכלה האמריקאית, כשהדולר חלש, החברות שמייצאות מארה"ב לשאר העולם מרוויחות, והחברות שמייבאות מפסידות כסף.
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- האם האינפלציה חוזרת? נתוני יוני בארה"ב צפויים להטריד את הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דולר; קרדיט: Freepik
הורדת הריבית גם מביאה לכך שהחוסכים יקבלו פחות כסף על הפקדונות שלהם בבנק ובשוק האג"ח הממשלתי ויעדיפו לקבל ריבית גבוהה יותר במטבע זר מחוץ לכותלי המדינה. מה שיביא ליציאה של הון מהמדינה. כתוצאה מכך, הביקוש לדולר ירד, וזה צפוי להמשיך ולדחוף את שער הדולר כלפי מטה. חברות בארה"ב ויבואנים פרטיים ירוויחו פחות כסף כשהדולר חלש וזה יתבטא בדוחות הכספיים של החברות השונות בוול סטריט.
איך ירידה בדולר תשפיע על המניות?
יש לא מעט דברים שמשקיעים צריכים לשים אליהם לב כאשר הם משקיעים במניות, ושער הדולר הוא אחד מהם, אם כי החשיבות שלו לעיתים מוערכת בחסר. "בעבר רק מי שהשקיע בחברות מחוץ לארה"ב היה צריך לדאוג לדולר", אמר סם סטובאל, האסטרטג הראשי להשקעות ב-CFRA Research. "המניות של חברות זרות הושפעו מתנודות המטבע, דבר שיכל להקטין או להגדיל את שווי המניות שלהן".
כיום, כאשר רוב החברות הגדולות בארה"ב פועלות ברחבי העולם, הן יותר חשופות לסיכוני המטבע. כל משקיע חייב לעקוב אחרי שער הדולר, מכיוון שכאשר הדולר חזק, המכירות מחוץ לארה"ב מתורגמות לפחות דולרים, דבר שמוריד את הרווחים – ובדרך כלל מוביל לירידת מחירי המניות, ולהפך.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"זה חישוב פשוט", מסביר מארק צ'נדלר, האסטרטג הראשי של Bannockburn Global Forex. לדבריו, כ-40% מהרווחים התאגידיים מגיעים מחוץ לארה"ב. "כאשר הדולר חזק, הרווחים האלו מתורגמים לפחות דולרים". ההיגיון פועל גם הפוך. אם הדולר נחלש, ההכנסות מחוץ לארה"ב יגדלו במונחים דולריים – דבר שיגדיל את ההכנסות והרווחים".
קרדיט: אייסטוק
"כשהדולר נחלש, זה רוח גבית לנכסי סיכון". אומר סטיב סטרזה, מנהל המחקר בחברת AllStarCharts.com. "אחד מגיע לשיא כשהשני מגיע לתחתית." הוא מציין את שיא מדד הדולר ב-20 במרץ 2020, כאשר המגפה הכתה בשווקים ובכלכלה. ביום המסחר הבא, לאחר שהפד' הודיע על צעדים מיוחדים לחיזוק הכלכלה, הדולר החל להיחלש. מאותו רגע, סטרזה אומר: "חווינו שוק שורי חזק".
הצריכה עולה בעקבות הורדת הריבית
החברות האמריקאיות עשויות לקבל דחיפה נוספת גם מבית. הירידה בדולר הופכת מוצרים אמריקאיים לזולים יותר עבור מדינות אחרות, מה שמעודד פיתוח של התעשייה המקומית. זה עשוי להוות גורם דוחף נוסף לפעילות של החברות האמריקאיות שעשוי אפילו להוביל לפיתוח של התעשייה בארה"ב ולתוספת של משרות במדינה.
בנוסף, הריבית הנמוכה מוזילה את עלות ההלוואות לעסקים ולצרכנים - עסקים יכולים ללוות כסף בזול יותר כדי להרחיב את פעילותם ולהשקיע בצמיחה, בעוד שצרכנים יכולים ללוות בקלות רבה יותר לצורך רכישת בתים, מכוניות, והשקעות אחרות. זה יכול להוביל לעלייה בהוצאות ובהשקעות, ולעודד את הצמיחה הכלכלית. הצריכה, שהינה חלק מרכזי מהתוצר האמריקאי, נוטה לעלות בעקבות הורדת ריבית.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
