טראמפ
צילום: Pixbay

טראמפ נגד פאוול - האם הפד' מושפע משיקולים פוליטיים?

מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, דונלד טראמפ, טוען כי הבנק הפדרלי האמריקאי "משחק בפוליטיקה" בהחלטתו להוריד את הריבית ב-0.5%; פאוול מתנגד לטענות
רוי שיינמן | (2)

"אני מניח שזה מראה שהכלכלה במצב גרוע מאוד אם הם מורידים את הריבית בשיעור כזה, בהנחה שהם לא פשוט משחקים בפוליטיקה", אמר המועמד לנשיאות דונלד טראמפ בכנס הביטקוין שנערך בניו יורק אחרי החלטת הריבית של הפד'. "או שהכלכלה במצב גרוע מאוד, או שהם משחקים בפוליטיקה. אחד מהשניים. אבל זו הייתה הורדה משמעותית". טראמפ כבר טען בעבר כי הורדת ריבית לפני הבחירות בנובמבר תחזק את הכלכלה ואת סיכויי הדמוקרטים לניצחון.

דונלד טראמפ; קרדיט: Pixbay

דונלד טראמפ; קרדיט: Pixbay

יו"ר הפד, ג'רום פאוול, הכחיש בתוקף כל מניע פוליטי מאחורי החלטת הריבית. "אלו הבחירות הנשיאותיות הרביעיות שלי בפד', וזה תמיד אותו דבר", אמר פאוול. "אנחנו תמיד שואלים: מה הדבר הנכון לעשות עבור האנשים שאנחנו משרתים? אנחנו מקבלים החלטה כקבוצה, ואז מכריזים עליה. זה תמיד כך. זה אף פעם לא על משהו אחר".

פאוול הדגיש כי שינויים במדיניות המוניטרית משפיעים על המצב הכלכלי באיחור, כך שהאמריקאים עשויים שלא להרגיש את ההשפעה המלאה של הורדת הריבית במשך זמן מה. למרות זאת, רפובליקנים כמו הסנאטור טומי טוברוויל מאלבמה מתחו ביקורת על ההחלטה, וכינו אותה "פוליטית בצורה חסרת בושה". מנגד, סגנית הנשיא קמלה האריס בירכה על ההודעה, אך הדגישה את המשך המאמצים להורדת המחירים.

ג'רום פאוול, יו

ג'רום פאוול, יו"ר הפד'; קרדיט: טוויטר

המומחים מעריכים כי ההשפעה של הורדת הריבית על הכלכלה לפני הבחירות תהיה מוגבלת, בשל הזמן הדרוש להשפעת המדיניות המוניטרית. עם זאת, הדמוקרטים עשויים להשתמש בהחלטה ככלי תקשורתי לטעון שהאינפלציה נמצאת מאחורינו.

הסקרים מראים כי הבוחרים מייחסים חשיבות רבה למחירי הדלק ולמדדי המניות. החלטת הפד' ענתה על ציפיות שוק המניות, מה שעשוי לסייע לדמוקרטים בקלפי. 

התחזית של הפד'

כאמור, הפד' הוריד אמש את הריבית ב-0.5%, אבל התחזית שהוא סיפק להמשך חשובה לא פחות. לפי התחזיות החדשות של הפד', שיעור האבטלה בארה"ב צפוי לעלות ל-4.4% עד סוף השנה הנוכחית, עלייה מהתחזית הקודמת של 4%. הבנק המרכזי צופה כי מגמת העלייה באבטלה תימשך, עם תחזית ל-4.4% בסוף 2025 ו-4.3% בסוף 2026. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הפד' גם עדכן את התחזית שלו לגבי הריבית - לפי התחזית החדשה, טווח ריבית הבסיס בסוף 2024 צפוי לעמוד על 4.25% עד 4.5%, ירידה משמעותית מהתחזית הקודמת של 5.0% עד 5.25%. עם זאת, השווקים הפיננסיים מצפים לירידה אף גדולה יותר, עם הערכות לטווח של 4% עד 4.25% עד סוף השנה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 19/09/2024 16:51
    הגב לתגובה זו
    פאוול מרגיז את טראמפ,ובנוסף נודה שמבחינת משקיע אומר שסה"כ פאוול אין לו את יחסי הציבור שהיו לברננקי,אך עבודתו לא רעה בתמצית
  • משה 19/09/2024 20:04
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שטראמפ חדל אישים וחסר מושג אבל גם אין ספק שפאוול הזקנה הבתולה השמרנית לא היה מוריד את הריבית ביותר מרבע אחוז אם הוא לא היה יודע שזה יפגע בטראמפ .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".