דירה נדלן השכרה שכירות
צילום: שלומי יוסף

שכירות בת"א: "50% משלמים שכירות בגובה 50% מהשכר"

מליאת הוועדה המקומית תתכנס בשבוע הבא כדי לדון בהחלטת של וועדת המשנה, שלא מקדמת את נושא דיור בר השגה. העובדות: רק מאות יחידות דיור להשכרה קודמו עד כה והיצע הדיור בהישג יד מהווה פחות מ-2% מהיצע הדירות בעיר, לעומת 60% בוינה או 22% בלונדון. תגובת עיריית ת"א: "ממשיכים לקדם"
איציק יצחקי | (7)

מליאת הוועדה המקומית של עיריית תל אביב תתכנס בשבוע הבא כדי לדון בהחלטת ועדת המשנה לתכנון ובניה (מחודש יולי) לגבי הכללת דיור בהישג יד בפרויקטים בעיר. על פי החלטה שיצאה ב-2022, 50% מהדירות בקרקעות שבידי העירייה ינוצלו לטובת דיור בהישג יד וכעת יש מי שדורש ליישם זאת, על רקע ביקורת חריפה שהושמעה לאחרונה, בעקבות פרוטוקול של ועדת המשנה, שמבטל זאת.

דירות להשכרה במרכז (שלומי יוסף)

דירות להשכרה במרכז (שלומי יוסף)

לטענת חברת המועצה שולה קשת, "כוחות השוק שוב הכריעו את הנהגת העיר" ואילו הוועדה המקומית החליטה, למרות הכרזות של ראש העירייה לפני הבחירות, לשלול את נושא הדיור בהישג יד, שלא יופיע בתכניות מפורטות - כלומר, לא יהיה אקט מחייב לבנות דירות כאלה בהיקף כזה. היא מוסיפה כי על פי הודעות הדוברות שיצאו, חזרו והדגישו כי 50% מהקרקעות שבידי העירייה ינוצלו לטובת העניין, אולם מאז סיום הבחירות ועד היום היא לא פועלת כדי ליישם מדיניות זו ואף מבטלת אותה באמצעות ועדת המשנה.

לדברי קשת, מועצת העיר החליטה לבטל רק בחודשיים האחרונים 70 יחידות דירות בהישג יד, משום שלדברי העירייה ישנו קושי לאפשר, בבניית מגדלים, מחירים ברי קיימא. היא מוסיפה כי לא הוסבר בישיבה שהיקף הדירות שנגרע מגיע ל-15% מיחידות הדיור בהישג יד הקיימות בעיר. היא מוסיפה כי העירייה קיבלה החלטה לפי שיקול כספי ללא חוות דעת כלכלית. "החלטות אלה מלמדות כי אין שום היתכנות ליצירת מאגר דירות בהישג יד בתל אביב. אלפי יחידות עליהן מצהירה העירייה השכם וערב, ממוקמות בעיקר במגדלים. אם אין היתכנות לדיור בהישג יד במגדלים, ואם אין חובה עירונית, הרי שכל המדיניות חסרת תוחלת", היא מוסיפה. קשת מבקשת להעלות בשבוע הבא את הנושא לדיון חוזר.

לפי מסמך מדיניות הדיור הכלל עירונית בתל אביב, השוכרים מהווים למעלה ממחצית משקי הבית בעיר, כש-50% מהם סובלים מנטל עלות דיור של 50%. נמצא כי כשליש ממשקי הבית הם בני למעלה מ-40 וכ-20% מהשוכרים גרים 6 שנים ומעלה בדירתם הנוכחית. כ-70% גרים בעיר שש שנים ומעלה.

מסקר דיור אזורי שערכה העירייה עולה כי נטל עלות הדור אינו ייחודי לתל אביב, והוא מצוי גם בערים אחרות. העירייה מצא כי חלקן של הוצאות הדיור מסך ההכנסות ברוטו של משק בית בקרב שוכרים בעיר עומד על 50% ומעלה בקרב 40% מתושבי העיר. המצב הזה קיים בשיעורים דומים גם בהרצליה ובחולון. בגבעתיים ורמת גן משקלם של מספר תושבים מסוג זה נמוך (26%) ורובם נעים על הקו התפר שבו השכירות מהווה סביב 40%-30% מההכנסות ברוטו.

על פי בדיקה שנערכה, היצע הדיור המוזל להשכרה בעיר אינו מספיק. הנה חלק מתוך הבדיקה שערכה העירייה: 

מתוך פרוטוקול עיריית תל אביב(מתוך פרוטוקול של הוועדה המקומית בעיריית תל אביב)

אפשר לראות לפי הטבלה כי מספר היחידות המתוכננות עולה בהרבה על מספר היחידות הקיימות, שללא הדיור הציבורי בעיר קיים במספרים נמוכים. בבדיקה נמצא כי למרות התכניות הרבות, היצע הדיור בהישג יד מהווה רק 1.8% מהיצע הדירות הקיים בעיר, שמונה 213,400 יחידות דיור.

בתל אביב לקחו מודלים שונים מהעולם והשוו אותם לעיר. נמצא כי בוינה 60% מהתושבים גרים בדיור מוזל, בלונדון 22%, בסיאטל 8% ובת"א 1.8% בלבד. כעת, חברי האופוזיציה לוחצים על מנת לקדם פרויקטים חדשים בתחום הדיור המוזל וטוענים כי על העירייה לאשר זאת.

על פי עיקרי המדיניות של העירייה, שיעור יחידות הדיור בהישג יד אמור לעמוד על כ-15% בצפון ומרכז העיר וכ-10% בדרום ומזרח העיר. על הדרישה לדיור בהישג יד להיות גורפת, בדומה לדרישה להקצאת קרקע לצרכי ציבור. עוד נקבע, כי ההנחה תהיה משמעותית, כ-40% ממחיר השוק למשך 25 שנה. עוד נקבע כי יש לשים דגש על הקמת קרן ייעודית לדיור בהישג יד (קרן דב"י), יצירת ייעוד קרקע של דיור להשכרה, הרחבת מנגנון הסיוע בשכ"ד מטעם הממשלה ועוד.

תגובת עיריית תל אביב-יפו לכתבה: "בניגוד לנטען על ידי חברת המועצה, עיריית תל אביב-יפו ממשיכה לקדם דיור בהישג יד במחיר מופחת - בהתאם למדיניות הדיור העירונית - כאשר רק בשנה האחרונה אושרו למעלה מ-3700 יחידות דיור במחיר מופחת ברחבי העיר, ובתוך כעשור יאוכלסו כ-10,000 יחידות דיור בהישג יד במחיר מופחת ברחבי העיר. יודגש כי אף תכנית לא התבטלה.

"ישנו עדכון במדיניות המתייחס רק לקרקעות עירוניות סחירות, הצפויות להניב כ-5% מכלל הדיור בהישג יד במחיר מופחת שיאוכלס בתוך כעשור. בהקשר זה יצוין, כי אין שום שינוי בדיור בהישג יד המתוכנן בקרקעות עירוניות לצרכי ציבור, שברובע שדה דב לבדו, יגיע ל-2,100 יחידות דיור במחיר מופחת.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אריטמתי 19/09/2024 14:56
    הגב לתגובה זו
    כשיהיו הומלסים אז זה יהיה להם קרוב לבית לשעבר
  • 5.
    פאיירים לא מתים לגור בצפיפות ברעש ובזהמה ולשלם הרבה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 18/09/2024 21:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בא 18/09/2024 16:46
    הגב לתגובה זו
    ממש לא משתלם...לפי התיאוריה ..בעולם הבא החוקים שונים מחוקי העולם הזה ולכן לא תראו את גן עדן.
  • 3.
    ישראלי 2 18/09/2024 16:08
    הגב לתגובה זו
    יש ערי לויין וזה לא בושה לגור בהן. מה רע בר"ג, גבעתיים, חולון, בת ים, פ"ת או רמת השרון? בשנים האלה סוללים עוד 2 קווי רכבת קלה כך שבעוד 5 שנים אפשר יהיה לגור בעיר לויין ולהגיע מהר למרכז ת"א.
  • 2.
    אחד 18/09/2024 15:47
    הגב לתגובה זו
    אחד מרויח 20 א' משלם שכרות 10 א' בת''א האחר מרויח 10 א' משלם 3000 א' בחיפה למי נשאר יותר? למה התל אביבי מסכן? כל אחד משלם על מה שנח לו. אחד על מיום הדירה, אחד על סיגריות ואחד על רכב. מדוע צריך לרחם על מי שהחליט שחשוב לו לגור דווקא בת''א????
  • 1.
    לי לוקחים 60%!!! אני עובר לרג!!!! (ל"ת)
    מתניהו 18/09/2024 13:50
    הגב לתגובה זו
  • אותו פח זבל (ל"ת)
    משה ראשל"צ 18/09/2024 21:47
    הגב לתגובה זו
שכר דירה שחור
צילום: דאלי אי

באוצר מנסים - חובת דיווח למשכירי דירות; האם הפעם יצליחו?

הדיווח יאפשר לעלות על מתחמקים ומעלימים, אך ועדת הכספים מדי שנה בולמת את המהלך; במקיל רשות המסים מגיעה לדטה מאוד גדול דרך הצלבת נתונים ממקורות נוספים  

צלי אהרון |

הפוליטיקאים שלנו לא מעוניינים בחובת דיווח על משכירי הדירות. ההסבר הוא שהם לא רוצים עוד בירוקרטיה והכבדה על הציבור. אבל, אם לכאורה מדובר בחובת דיווח מאוד פשוטה, דוח של דקות בודדות של אחד יכול למלא , ואין כאן הכבדה גדולה על הציבור, אז מה הבעיה? לכאורה אין בעיה. לכאורה, אמורים להעביר את התקנה הזו בקלות. בפועל, זה יהיה קשה. הפוליטקאיים לא רוצים בחובת דיווח על משכירי דירות. 

יכול להיות שמשה גפני שהיה מהכוחות הגדולים נגד המס, קיבל הוראה מהבוסים שלו, יכול להיות שהסיבה היא פשוט שלרבים מהח"כים שלנו יש מספר דירות ואלי נוח להם להתחיל לדווח. הכל יכול להיות, אבל מה שבטוח שזה לא רק רצון להקל על הציבור.

יש מספר סוגים של העלמות מס. יש פשוט חוסר התייחסות מוחלט. אנשים שלא מדווחים למרות שצריך. נקודה. יש דיווח נמוך יותר מהמצב האמיתי כדי לא להגיע לרף. יש מספר סוגים של דיווחים לא אמיתיים - טריקים שמורידים את השכר מתחת לרף (כמו הורדה של סכום שהכירות מול תשלום חד פעמי על ריהוט וכו'), קניית דירות דרך הילדים ועוד. זו תופעה ענקית, רבבות משפחות מחזיקות דרך הילדים דירות נוספות. אם רשות המסים תיכנס לעובי הקורה, היא תמצא שלגבי המון דירות זאת לא באמת הדירה של הילדים, אלא זו דירה של ההורים וכאילו ניתנה לילדים. זו השיטה לחסוך במסים - במס רכישה ובמס על שכר דירה.

המדהים הוא שלמרות שמיסוי על שכר דירה הוא מאוד נמוך, אנשים בוחרים להתחמק ממנו. מדובר באפס מס עד 5,650 שקלים כשמעל הסכום זה יש אפשרות לשלם 10% בלבד, או מס על כפליים מהחריגה. בשביל 10% מס אתם בורחים? זה נמוך ממס על עבודה שמגיע ל-50% וזה נמוך מהמס על הבורסה בשיעור של 25%. לא הוגן. 


רשות המסים מנסה שוב להגיע למצב של דיווח חובה גם אם לא מגיעים לרף החבות במס. בדרך הזו היא תקבל מאגר מלא, ותדע אם המחירים הגיוניים, אם מספר הדירות לכל משפחה אמיתי. דמיינו שהיא תקבל על 3 דירות דומות במחירי שכירות שונים מאוד, היא מיד תדע שמשהו אל תקין. דמיינו שיצופו דירות של הסבתא שנפטרה מזמן ושהכר דירה מגיע לשני הילדים שיש להם עוד דירות להשכרה.  העלמות המס, הטריקים וה"גנבות" הקטנות לא ייעלמו מהרדאר. היא תהיה מרושתת על הכל. ברגע שתהיה חובת דיווח אקטיבית, אנשים לא יוכלו להגיד לא ידענו, לא הכרנו. רק ההנחייה הזו תגרום לכך שמעלימי מס במודע שתכננו ביום שבו יתפסו אותם להגיד לא ידענו, ידווחו וישלמו.

הדמיית הפרויקט בחולון. קרדיט: Alvaroהדמיית הפרויקט בחולון. קרדיט: Alvaro

הוועדה המקומית בחולון אישרה את תכנית הבינוי במתחם עין יהב

במקום שישה בניינים ישנים בני ארבע קומות ובהם 96 דירות, ייבנו כ-10 מבני מגורים בני 10 קומות הכוללים כ-300 דירות; הפרויקט ממוקם בין רחובות עין יהב ויטבתה במסגרת תכנית ח/619

צלי אהרון |

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בחולון אישרה במסגרת דיון רשות רישוי את תכנית הבינוי למתחם עין יהב, אחד המתחמים המרכזיים שמצויים בשלבי קידום בשכונת ג’סי כהן. התכנית מקודמת על-ידי קרסו נדל"ן וחברת לוינסקי עופר, ונכללת בתוך מסגרת תכנית ח/619 - תוכנית המתאר הכוללנית להתחדשות עירונית בעיר. האישור מהווה שלב משמעותי בדרך לקידום יתר ההליכים הנדרשים להוצאת היתר בנייה ולתחילת העבודות בשטח.

התכנון שאושר כולל הריסת שישה בנייני מגורים ישנים בני ארבע קומות, הכוללים כיום 96 דירות. במקומם יוקמו כעשרה בנייני מגורים בני עשר קומות, אשר יחד צפויים להציע כ־300 דירות חדשות. זהו שינוי די מהותי בצפיפות ובצורת הבנייה באזור, אשר מגביל כיום את פוטנציאל הפיתוח בשל בניינים וותיקים, תשתיות ישנות וצפיפות נמוכה. העלייה במספר הדירות תאפשר התחדשות של המרקם הבנוי, לצד התאמות תשתית ושירותים הנדרשים כתוצאה מהגידול באוכלוסייה.

הפרויקט מתפרש על ציר רחובות עין יהב ויוטבתה, אזור שמזוהה כיום עם מבני שיכונים בני עשרות שנים. על פי התכנון, הבינוי החדש צפוי לכלול חניון תת-קרקעי, מרחבים משותפים משודרגים, לובי דיירים מוסדר וחדרי אופניים, לצד תוספת של שירותים תומכים המותאמים לאורח החיים העירוני. הדגש התכנוני הוא על יצירת סביבת מגורים מסודרת ומאורגנת יותר, תוך שילוב אלמנטים של תכנון מודרני והנגשת שטחים משותפים לרווחת דיירי המתחם.

אחד המרכיבים המשמעותיים בחיזוק האטרקטיביות של הפרויקט הוא המיקום. המתחם נמצא במרחק הליכה מתחנת הרכבת בת ים-יוספטל, מה שמאפשר נגישות גבוהה לתל אביב ולמטרופולין גוש-דן כולו. בנוסף, קרבתו לפארק גן יהב, מוסדות ציבור מרכזיים וצירי תנועה משמעותיים הופכת את האזור למתאים במיוחד למשפחות, משפרי דיור וזוגות צעירים המחפשים פתרונות דיור בסביבת ביקוש מובהקת. הנגישות התחבורתית צפויה גם להפחית חלק מהעומסים התחבורתיים האופייניים לשכונות צפופות.

כעת מדובר בשלב חשוב המאפשר מעבר לשלב התכנון המפורט לקראת היתר בנייה. בשלב זה יידרשו היזמים לשורה של התאמות תכנוניות ותיאומים מול רשויות וחברות תשתית, בהם נושאי ניקוז, ביוב, גז, חשמל וכיבוי אש. רק לאחר השלמת כל הדרישות והגשת סט תכניות מלא לרשות המקומית, ניתן יהיה לקדם מתן היתר ולהתקדם לפינוי הדיירים ולתחילת העבודות בשטח.