גדעון בן צבי מנכל ואלנס
צילום: יחצ

ואלנס זכתה בפרויקטים בהיקף של עשרות מיליוני דולרים; המניה קופצת

החברה צופה הכנסות של מעל ל-10 מיליון דולר לשנה מההסכמים על פני תקופה של עד 7 שנים; המניה קופצת ב-11% בטרום
רוי שיינמן |

חברת השבבים ואלנס סמיקונדקטור ואלנס  דיווחה כי זכתה בשלושה פרויקטים של יצרניות רכב מובילות באירופה עם ערכת שבבי ה-VA7000 תומכי תקן MIPI A-PHY. שלוש היצרניות, השייכות כולן לקבוצה אחת של מותגי רכב, מתכננות להטמיע את ערכות השבבים של ואלנס בדגמים מסוימים שיחלו לעלות על הכביש בשנת 2026. ואלנס מעריכה שלאחר השלמת המעבר לייצור סידרתי של כלל הדגמים, היקף הייצור הכולל יגיע לכ-500 אלף מכוניות בשנה, וההכנסות מוערכות להיקף של מעל לעשרה מיליון דולר מדי שנה, על פני תקופה של כ-7-5 שנים. מניית ואלנס קופצת ב-11% בטרום אחרי הדיווח.

מהבחרה נמסר כי הבחירה בשבבים של ואלנס נעשתה לאחר בדיקות של מגוון פתרונות, אשר קבעו כי הטכנולוגיה של ואלנס היא הטובה ביותר. ואלנס מציעה לתעשיית הרכב פתרון להעברת תקשורת וידאו בין החיישנים שבהיקף המכונית, למחשב המרכזי שלה.

ייצור שבבים במפעל ואלנס; קרדיט: יחצ

ייצור שבבים במפעל ואלנס; קרדיט: יחצ 

"כ-CTO ומנהל בכיר לשעבר בחברות רבות בתעשיית הרכב, אני יכול להעיד עד כמה יצרני המכוניות מחכים כבר שנים לתקן בתחום התקשורת שיהיה בטיחותי, אמין, גמיש ועם ביצועים גבוהים", מסר ד"ר פיטר מרטנס, יו"ר דירקטוריון ואלנס סמיקונדקטור. "זה בדיוק מה שחברת ואלנס מביאה לתעשייה. אני משוכנע שהבעת האמון מהיצרניות המובילות הללו, תפתח את הדלת לאימוץ נרחב של הטכנולוגיה החשובה הזו".

"אנחנו גאים להיבחר על ידי יצרניות הרכב המובילות באירופה ולקבל אישור חד משמעי לעליונות הטכנולוגיה של ואלנס", מסר גדעון בן צבי, מנכ"ל ואלנס סמיקונדקטור. "ידענו כי ההשקעה שלנו בתעשיית הרכב היא תהליך ארוך טווח, ואנו מרוצים מאד שהאסטרטגיה שלנו מניבה תוצאות. אני גאה בעובדי החברה שעבדו ללא לאות במשך שנים כדי להפוך את החזון שלנו להוות סטנדרט בתחום התקשורת ברכב, למציאות".

"זהו הישג גדול לא רק עבור ואלנס, אלא עבור תעשיית הרכב כולה", מסר גדעון קדם, סגן נשיא בכיר וראש תחום רכב בחברת ואלנס סמיקונדקטור. "הבחירה בנו ממצבת את מעמדה של ואלנס ואת תקן A-PHY כסטנדרט שיהווה את התשתית למימוש רמות גבוהות יותר של ADAS ונהיגה אוטונומית. אנו בטוחים שהזכיות הללו יעודדו אימוץ רחב של תקן A-PHY בכל התעשייה, וכספק מרכזי של שבבי A-PHY, ואלנס תזכה בנתח שוק משמעותי".

את הרבעון השני סיימה ואלנס עם הכנסות של 13.6 מיליון דולר, ירידה של כ-43% בהשוואה לכ-24.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, אך מעל לצפי האנליסטים שהיה של 12.71 מיליון דולר. בשורה התחתונה דיווחה החברה על הפסד של 4 סנט למניה, בהשוואה למצב מאוזן ברבעון המקביל אשתקד, ומעל לצפי האנליסטים להפסד של 6 סנט למניה.

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית ואלנס נסחרת לפי שווי של 230 מיליון דולר אחרי ירידה של 11% מתחילת השנה ושל 12% בשנה האחרונה. 

מניית ואלנס מתחילת השנה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.