גוגל
צילום: טוויטר

כמה אלפאבית שווה בלי מנוע החיפוש שלה?

בתחילת אוגוסט, אלפאבית הפסידה במשפט נגד ממשלת ארה"ב, כאשר בית המשפט המחוזי פסק שמנוע החיפוש של גוגל מהווה מונופול ופעל באופן אנטי-תחרותי כדי 'לשמר את המונופול שלו'. כעת בוול סטריט מנסים להבין מה יקרה אם החברה תפוצל
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אלפבית גוגל

אלפאבית GOOGLE , חברת האם של גוגל, תהיה שווה הרבה יותר אם תפוצל למספר חברות. כל לפחות לפי אנליסט TD Cowen, ג'ון בלקלדג'. האנליסט סבור כי עסקי החיפוש של אלפאבית שווים 1.7 טריליון דולר, כך שללא מנוע החיפוש, החברה שווה בערך 1.2 טריליון דולר.

בלקלדג' העריך כל אחד מעסקי אלפאבית כאילו היו מפוצלים מהחברה. "הליכים משפטיים מתמשכים חושפים את אלפאבית למגוון רחב של תרופות פוטנציאליות לטווח ארוך יותר, כולל הפרדה של אחד או יותר מעסקיה", כתב. "כתוצאה מכך, אנו מצפים שמשקיעים יתמקדו יותר ויותר בהערכות שווי של כל מגזר."

בתחילת אוגוסט, אלפאבית הפסידה במשפט נגד ממשלת ארה"ב. השופט עמית פ' מהטה מבית המשפט המחוזי של ארה"ב במחוז קולומביה פסק כי מנוע החיפוש של גוגל הוא מונופול ופעל באופן אנטי-תחרותי כדי "לשמור על המונופול שלו". בלומברג וניו יורק טיימס דיווחו מאוחר יותר כי משרד המשפטים שוקל לבקש מהשופט לפצל את גוגל.

בסך הכול, הערך המצרפי של כל עסקי אלפאבית הוא 2.9 טריליון דולר, על פי המודל הבסיסי של בלקלדג'.

לפי האנליסט, עסקי החיפוש של אלפאבית כאמור שווים 1.7 טריליון דולר, יוטיוב שווה 252 מיליארד דולר, Google Network שווה 78 מיליארד דולר, Google Cloud שווה 432 מיליארד דולר, ו-Google Subscriptions/Platforms/Devices שווים 158 מיליארד דולר. עם מנוע חיפוש ששווה 1.7 טריליון דולר, משמעות הדבר היא שסכום העסקים האחרים הוא 1.2 טריליון דולר.

שווי ההון הכולל שקול לכ-247 דולר למניה לעומת מחיר המניה הנוכחי של 164.74 דולר, על פי הניתוח של TD Cowen.

כמובן, לכל פיצול ייקח זמן רב עד שיתרחש, אם בכלל. ב-TD Cowen מצפים שהשופט יקבל החלטה לגבי התרופות ברבעון השני של 2025. אלפאבית גם נשבעה לערער, מה שהופך את התוצאה הסופית לעניין של שנים.

 

פיצול חברה מחשש למונופול הוא לא רעיון חדש

הרעיון של פירוק חברות הביג טק - פיצול של כל חברה לעסקים שונים על מנת להפחית את הכוח שלה בשוק - אינו דבר חדש. הריעיון נזרק כבר לפני שנים, כאשר בפעם האחרונה הוא עלה מכיוונו של המועמד להיות סגן הנשיא של ארה"ב ג'יי. די. ואנס.  לפי ואנס, הסיבה לכך שצריך לפצל את גוגל היא שהיא "גדולה מדי, חזקה מדי" ושולטת בפוליטיקה האמריקאית על ידי כך שהיא לא מציגה מידע בצורה הוגנת.

גם לינה חאן, יו"ר ועדת הסחר הפדרלית תחת ממשל ביידן, תומכת ברעיון הפיצול והוא הופך להיות עוד יותר פופולרי לאחר ששופט מחוזי בארה"ב קבע שהעובדה שגוגל היא מנוע החיפוש ברירת המחדל במכשירי האייפון ובפלטפורמות אחרות הופכות אותה למונופול בלתי חוקי בשוק החיפוש. גוגל כמובן מתכננת לערער על ההחלטה, אבל זה לא עצר את הספקולציות לגבי התוצאה האפשרית של החלטת בית המשפט, כולל האפשרות של פירוק.

קיראו עוד ב"גלובל"

החלטת בית המשפט בנוגע למנוע החיפוש הגיעה לאחר ההחלטה בחודש דצמבר אז השופט קבע כי גוגל משמשת כמונופול גם בהפצת אפליקציות באנדרואיד.

איבס כאמור סבור שגם במקרה ויוחלט לפרק את אלפבית, זה יתקע במשך שנים בבתי המשפט עד שבאמת יקרה אם בכלל. אפשרות נוספת היא שבית המשפט יאפשר לחברות אחרות להשתמש בטכנולוגיות של גוגל, כולל בינה מלאכותית ויפעל למנוע הסכמים מונופוליסטיים מצידה של גוגל.

גם האפשרות של מכירת מערכת ההפעלה אנדרואיד, שקיימת ב-2.5 מיליארד מכשירים עלתה, היות ולפי בית המשפט גוגל מחייבת את יצרני המכשירים לחתום על הסכמים מונופליסטיים בכדי לפתוח להם גישה לחנות האפליקציות שלה. כחלק מההסכמים הללו, היצרניות נדרשות להתקין כברירת מחדל את דפדפן הכרום וחיפוש גוגל ולמנוע את האפשרות למחוק אותם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.