טסלה
צילום: טוויטר

טסלה מקבלת עוד הורדת דירוג - למה המניה בקושי מגיבה?

חברת הרכבים החשמליים נפלה לאחר הדוחות וקיבלה שורה של הורדות דירוג כתוצאה מכך. עם זאת, נראה שבוול-סטריט סבורים שהתוצאות לא היו כל כך נוראיות
אדיר בן עמי |

יצרנית הרכבים החשמליים TESLA INC נסחרת ביציבות, למרות עוד הורדת דירוג, ויש לכך מספר סיבות. החל מרבעון שני שלא נתפס ככל כך נורא בעיני וול-סטריט, למרות הנפילה במניה, ועד שיטת הדירוג של האנליסטים, הוצאות ארגון מחדש וזיכויים שהחברה מקבלת מהסוכנות להגנת הסביבה האמריקאית.

מניית החברה נפלה לאחרונה ב-12% לאחר שדיווחה על רווח למניה של 52 סנט, בעוד בוול-סטריט ציפו לרווח של 61 סנט. הפספוס הוביל לשורה של הורדת דירוג, כאשר אנליסט Phillip, ג'ונתן וו, הוריד את הדירוג שלו מ"הפחתה" ל"מכירה" ואת מחיר היעד ל-135 דולר מ-145 דולר. 

לרוב חברות הברוקרז' יש דירוגים המשקפים קנייה, מכירה והחזקה, אך חלקן אף הוסיפו רמות ביניים, כמו כאמור הפחתה. עם זאת, מכירה והפחתה דומות מאוד וזו אחת הסיבות שהורדת הדירוג לא באמת הזיזה למניית טסלה. סיבה נוספת היא שהורדת הדירוג משקפת דברים אחרים שכבר השפיעו על המניה השבוע. 

ב-Phillip ציינו כי הורדת הדירוג משקפת את התמחור, המיסים והלחץ על שולי הרווח. לפי האנליסטים, הנהלת טסלה לא השקיעה זמן כלל בלנסות ולהרגיע את המשקיעים בנוגע לעסקי הרכב "התקועים" שלה. 

רבעון לא נהדר, אבל גם לא כל כך נורא

סיבה חשובה נוספת לכך שמניית טסלה עלתה ב-10 דולר מהשפל אליו הגיעה לאחר פרסום הדוחות היא שבעוד הרבעון האחרון לא היה נהדר, הוא לא נתפס בוול-סטריט ככל כך נורא. היו מספר דברים שאפשרו הן לאנליסטים והן למשקיעים להיות בסדר עם התוצאות. דברים כמו הוצאות גדולות מהצפוי עבור ארגון מחדש בעקבות פיטורי עובדים וזיכויים גדולים מהצפוי שהחברה קיבלה מהממשלה כחלק מעמידה בתקנים סביבתיים.

הסוכנות להגנת הסביבה בארצות הברית מעניקה זיכויים ליצרניות רכב שעומדות בדרישות של ייצור רכבים כמה שפחות מזהמים. היות וטסלה עוקפת בהרבה את מה שנדרש, היא מוכרת את הזיכויים שהיא מקבלת לחברות אחרות, מה שמייצר לה עוד הכנסות. במידה ונשלב את ההוצאות הגדולות על ארגון מחדש וההכנסות מכירת הזיכויים, התוצאות הרבעוניות היו קרובות למה שציפו האנליסטים.

העיניים נשואות כעת אל הרובוטקסי. אירוע השקת הרובוטקסי של החברה צפוי להתרחש ב-10 באוקטובר והמשקיעים מחכים בקוצר רוח לשמוע כמה טסלה קרובה לנהיגה אוטונומית מלאה ואיך היא מתכננת להרוויח כסף מהטכנולוגיה הזו. כל הכרזה מצידו של מאסק שתעמוד בציפיות, עשויה להזניק את המניה.

הרובוטקסי ונהיגה אוטונומית הם עניין גדול למשקיעי טסלה. מהשפל של חודש אפריל ועד לדוחות הרבעון השני, מניית טסלה הוסיפה 300 מיליארד דולר לשווי השוק שלה, חלק גדול מהרווחים הללו נבעו מהאופטימיות בנוגע לנהיגה אוטונומית. הדוחות האחרונים של החברה לא שינה משהו בקשר לתחזיות הרובוטקסי. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הדוחות לרבעון השני

בתוצאותיה לרבעון השני רשמה טסלה רווח למניה של 52 סנט על הכנסות של 25.5 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 61 סנט על הכנסות של 24.97 מיליארד דולר.

שיעור הרווח הגולמי עמד על 18%, לעומת צפי האנליסטים ל-17.4%. תזרים המזומנים החופשי עמד על 1.34 מיליארד, בעוד הצפי היה ל-1.92 מיליארד דולר. שיעור הרווח התפעולי עמד על 6%, ירידה של 3 נקודות אחוז לעומת השנה שעברה. המודל הזול של טסלה צפוי להגיע לייצור במחצית הראשונה של 2025.

"ההתמקדות שלנו נשארה בהפחתת העלויות הכוללות, הגדלת עסקי החומרה המסורתיים שלנו והאצת הפיתוח של המוצרים והשירותים התומכים בבינה מלאכותית. למרות שהשקת הרובוטקסי תלויה בהתקדמות הטכנולוגית ובאישורים רגולטוריים, אנחנו עובדים על כך נמרצות בהתחשב בפוטנציאל המשמעותי על המוצר", אמרה החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.