וורן באפט לא מאמין בקריפטו - אבל עדיין עושה ממנו כסף
במהלך השנים, וורן באפט התבטא מספר פעמים נגד מטבעות הקריפטו, במיוחד נגד הביטקוין אותו כינה בעבר "רעל עכברים" ו-"אסימון הימורים". עם זאת, ברקשייר האת'ווי BERKSHIRE HATHAWAY B שלו עדיין הרוויחה ממגזר הנכסים הדיגיטליים באמצעות אחזקותיה ב-Nu Holdings.
Nu Holdings היא חברת האם של הבנק הדיגיטלי המוביל בברזיל, Nubank. ברקשייר מחזיקה ב-107 מיליון מניות של החברה, שהציגה רווחים מרשימים השנה. באפט רכש את המניה עוד ב-2021 תמורת 750 מיליון דולר, מעט זמן לאחר שהונפקה. מניית הבנק הדיגיטלי עלתה ב-54% בשנת 2024 ונסחרת כעת סביב ה-12.5 דולר למניה. הביצועים החזקים משקפים רווחים יפים עבור ברקשייר.
אם נשים את הדברים בפרספקטיבה. בתחילת 2024, 107 מיליון המניות של ברקשייר ב-Nu Holdings היו שוות בערך 871.9 מיליון דולר. לאחר שהמניה זינקה, המניות הללו שוות כעת בערך 1.3 מיליארד דולר. כלומר ברקשייר הרוויחה בערך 471 מיליון דולר השנה מההשקעה הזו.
ההשקעה בבנק הדיגיטלי מדגישה את אסטרטגיית ההשקעה שכל כך מאפיינת את באפט, היכולת לזהות ולנצל הזדמנויות, אפילו במגזרים שהוא היה סקפטי לגביהם. למרות הסלידה של המשקיע ממטבעות הקריפטו, Nubank אימצה את המטבעות על ידי הצעה של שירותים שונים כמו משיכה של ביטקוין, איתריום וסולנה ישירות מהארנק שלהם ב-Nubank וזה השתלם.
- שנת 2025 בשוק הקריפטו: בין הישגים רגולטוריים לאכזבה במחירים
- סטרטג׳י מגייסת מאות מיליונים - אבל מפסיקה לרכוש ביטקוין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היכולת של הבנק לשלב עסקאות במטבעות קריפטו הציבה אותו בחזית הבנקאות הדיגיטלית של אמריקה הלטינית ומשכה בסיס משתמשים שהולך וגדל ודוחף את המניה שלה מעלה.
באפט ושוק הקריפטו
כידוע, שוק הקריפטו שונה מנכסים כמו מניות או אג"ח. הוא יותר תנודתי בממוצע ובראיון בעבר הצהיר באפט כי הוא לא מתכוון לסחור במטבעות דיגיטליים מכיוון שאין להם ערך כלכלי שמגבה אותם. לדברי באפט, לביטקוין אין ערך מהותי. הוא מכנה את המסחר בביטקוין כהימור על רולטה.
במאי 2018, באסיפת בעלי המניות השנתית, באפט כינה את הביטקוין "רעל עכברים בריבוע". הוא הסביר כי המסחר בו נוצר כאשר מדובר בשוק של ספקולציות וכי ההערכות לגבי המטבע לא נעשות על פי אינדיקטורים אמיתיים. באפט הסביר כי לדעתו אין להשקיע בביטקוין ובמטבעות וירטואליים אחרים. באוקטובר 2017, כשביטקוין נסחר בסביבות 19 אלף דולר, הוא התייחס אליו כאל בועה וגם היום, כאשר המטבע נסחר במחיר באיזור ה-65 אלף דולר, הוא עדיין לא מאמין בו.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
צ'רלי מאנגר המנוח, יד ימינו של באפט, שכיהן כסגן יו"ר ברקשייר האת'ווי, סיפק גם הוא בעבר דעה שלילית על הביטקוין. השניים התייחסו למטבע כ"חוזה הימורים" ומאנגר כתב פעם טור דעה בוול סטריט ג'ורנל לפיו ארה"ב צריכה לחוקק חוק פדרלי בעניין הקריפטו.
- 6.לא יגידו 26/07/2024 13:49הגב לתגובה זוההיקפים של השקעותיו ועצם שמו זה סוג של הרצה,אומרים באפט או בזוס וכולם רצים,גם מאסק וגוגל בהשקיעם בעצמם יוצרים הרצות ובועות
- 5.א-ב 26/07/2024 12:52הגב לתגובה זוצרלס מונגר זצ"ל שותפו של באפט שהיה ידוע כי פיו ולבו שווים ואמנם היה חסכן במילים אך כששאלו אותו שאלה ענה עליה בכנות ישירה . מונגר השיב פעם לשאלת עיתונאי שאם לא היו כל כך הרבה מטומטמים בעולם הוא לא היה כל כך עשיר. כלומר באפט לא יוותר על סיבובים בקריפטו שיעשירו את קופתו וקופת החברה. אם יש כאלו המוכנים לוותר על כספם לאחר ששקלו את כל החלופות - יבושם להם.
- 4.משקיע רק ב-BBקוין , המטבע שמתחזק מכישלון לכישלון (ל"ת)משקיע נלהב 26/07/2024 10:09הגב לתגובה זו
- 3.באפט אמר ,,נו שוין ,,אז אמר,הוא לא בודהה (ל"ת)מתי מבני ברק 26/07/2024 09:12הגב לתגובה זו
- באמת? 26/07/2024 13:52הגב לתגובה זועם 5% מסתכן בקנייה הבאה כמריץ,באפט משום מה לא
- 2.שמואל ברגר 26/07/2024 07:52הגב לתגובה זוכמו בשאר הקריירה. בקריפטו ובכלל הוא שמרן מדי ומפספס את רוב השינויים הגדולים. הוא היה מדהים בכלכלה הישנה.
- ג'וש 26/07/2024 11:01הגב לתגובה זולא מאות מיליונים. אתה מבין שזה הרבה יותר קשה. ועדיין הוא סביב ה 10 אחוז בשנה
- 1.קובי 26/07/2024 01:34הגב לתגובה זובעוד 5 שנים 250000
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
