אילון מאסק רוצה שטסלה תשקיע בסטארטאפ הבינה מלאכותית שלו
למנכ"ל טסלה TESLA INC , אילון מאסק, יש רעיון חדש. הוא רוצה שיצרנית הרכבים החשמליים שלו תשקיע 5 מיליארד דולר בסטארט-אפ הבינה המלאכותית שגם בבעלותו xAI. על מנת לבדוק את הרעיון, מאסק פרסם סקר ב-X (טוויטר לשעבר) בו הצביעו יותר מ-750,000 אנשים, כאשר 69% מהקולות היו בעד ההשקעה.
מאסק ציין כי על מנת שזה יקרה, נדרש אישור הדירקטוריון כמו גם אישורים רגולטוריים. בנוסף, סביר להניח שרבים מהמשתמשים שהצביעו הם בכלל לא בעלי מניות בטסלה.
הסטרט-אפ של אילון מאסק גייס לאחרונה 6 מיליארד דולר, מה שנתן ל-xAI שווי של 24 מיליארד דולר. הערכות שווי של חברות פרטיות נוטות לעלות עם כל סבב גיוס. 5 מיליארד דולר שאולי טסלה תשקיע צפויים לתת לה בעלות על בין 10% ל-15% מ-xAI.
היתרון בהשקעה
היתרון העיקרי של טסלה בהשקעה כזו הוא בעלות על חלק מעסק בינה מלאכותית שעושה דברים הקשורים ל-AI שטסלה לא עושה. פרויקט הבינה המלאכותית העיקרי של טסלה קשור למכוניות, כאשר החברה משתמשת במחשוב מבוסס AI על מנת לאמן את תוכנת הנהיגה האוטונומית שלה .השקעה ב-xAI היא פשוט דרך נוספת שבה טסלה יכולה להפיק תועלת מההצלחה הפוטנציאלית של xAI בפיתוח בינה מלאכותית כללית (AGI).- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נושא הבינה המלאכותית בטסלה ובאילו פרויקטים של AI החברה צריכה להמשיך להשקיע, היו במרכז העניינים במשך זמן מה לאחר שמאסק אמר בינואר שהוא רוצה להחזיק במניות טסלה עם זכות הצבעה בשיעור של 25%, מה שיתן לו יכולת לשמר פרויקטים של בינה מלאכותית בתוך יצרנית ה-EV. מאסק שולט כיום בכ-20% ממניות טסלה כולל האופציות שברשותו.
יתכן מאוד שיעד ה-25% של מאסק היה מעט מופרך. היזם כבר הקים את xAI וסיפורים על מהנדסים שבחרו לעבוד בחברת ה-AI שלו על פני טסלה, בנוסף לכך שטסלה העבירה הזמנות שבבים מאנבידיה ל-xAI התרבו מאז. מאסק אף התייחס לכך בשיחת הרווחים של יצרנית הרכבים החשמליים.
לפי מאסק, "המהנדסים רוצים לעבוד על AGI (בינה מלאכותית כללית) ולא על בעיות ספציפיות הקשורות לטסלה. הם לא התכוונו להגיע לטסלה בכל מקרה", אמר היזם. בנוגע לשבבים של אנבידיה, אמר מאסק כי לטסלה אין מקום להפעיל את השבבים ולכן זה היה בזבוז של ההון של החברה. "זה לא היה לבחור את xAI על פני טסלה, מרכזי הנתונים של טסלה היו פשוט מלאים".
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
השקעות של חברות רכב בסטארטאפים אינן דבר נדיר. לדוגמה, פורד ואמזון השקיעו בסטארטאפ הרכבים החשמליים ריביאן. עם זאת, במקרה של פורד, ההשקעה הייתה הגיונית יותר, מכיוון שמדובר בחברת רכב שהשקיעה בחברת רכבים חשמליים, ולא בחברת רכב שמשקיעה בשירותים כמו ChatGPT.
הבינה המלאכותית בחברת ה-EV
טסלה מכנה את עצמה חברת רובוטיקה ו-AI. יחד עם תוכנת הנהיגה האוטונומית של החברה, טסלה מאמנת רובוטים דמויי אדם בעזרת המודלים שלה, אותם היא מתכוונת להתחיל למכור בשנים הקרובות. אנליסט וודבוש, דן איבס, ציין כי פוטנציאל ה-AI של טסלה נאמד בעד טריליון דולר. עם זאת, כיום, חוץ ממכירות של תוכנת הנהיגה האוטונמית, אותן טסלה לא חשפה, רוב ההכנסות של טסלה מגיעות עדיין ממכירת רכבים.
בנוגע לשאלה האם טסלה יכולה להרשות לעצמה את ההשקעה הזו, לפי הדוחות האחרונים שלה נראה שכן. החברה סיימה את הרבעון השני עם יותר מ-30 מיליארד דולר במזומן. האם מדובר בניצול טוב של המזומנים או לא זה כבר המשקיעים ווול-סטריט צריכים להחליט.
- 1.החיים 25/07/2024 06:09הגב לתגובה זורוב השווי של טסלה זה חלומות אז צריך להמשיך למכור חלומות עד שהמציאות תגבר על החלום
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
