אפל טים קוק
צילום: אתר החברה

אחרי שחטפה ביקורת: האנליסטים מגלים מחדש את יתרונות ה-AI של אפל

אפל חטפה קיתונות של ביקורת מצד אנליסטים ומשקיעים על כך שלא לקחה חלק בשלבים הראשונים של מרוץ הבינה המלאכותית; כעת, לאחר ההשקה של Apple Intelligence, האסטרטגיה שלה מתחילה להתבהר וחלק מהאנליסטים חוזרים להיות אופטימיים
איתן גרסטנפלד |

ענקית הטכנולוגיה אפל APPLE בחרה ללכת בדרך משלה בכל הקשור לבינה מלאכותית. בזמן שיתר ענקיות הטכנולוגיה השיקו בזו אחר זו פלטפורמות בינה מלאכותית, שהציתו את הדמיון, אפל התמקדה בהטמעה של הטכנולוגיה החדשנית במוצריה, והנגשה שלה לציבור הרחב. כעת, אחרי שזכתה ללא מעט ביקורת על מעמדה בתחום, יש מי שסובר שאפל תהפוך בזמן הקרוב לאחת המרוויחות הגדולות ביותר מהמהפכה הטכנולוגית.

בחודש שעבר, הכריזה אפל על פלטפורמת הבינה המלאכותית החדשה שלה, Apple Intelligence, אשר תוטמע במוצריה השונים ובמערכות ההפעלה שלה. מאז ההשקה, קפצה מניית החברה ב-17%, בזמן שמדד הדגל נאסד"ק 100 רשם עליה של 7% באותה תקופה. למרות העלייה הנאה במחיר המניה לא מעט אנליסטים סבורים, שהאפסייד של החברה עדיין גבוה. כך למשל, האנליסט אריק וורינג, מבנק ההשקעות מורגן סטנלי, הקפיץ השבוע את מחיר היעד שלו עבור המניה ל-273 דולר, אפסייד של כ-18% על שער הבסיס של המניה היום.

להערכתו, ל-Apple Intelligence פוטנציאל להוביל לכמות גדולה של משתמשים שמשדרגים את מכשיריהם, מה שעשוי לשמש כמנוע צמיחה משמעותי עבור השנים הבאות. "אנו מאמינים שיש רמת שיא של ביקושים כבושים עבור האייפון 16 בהמשך השנה. אחרי כנס המפתחים יש לנו אמונה גדולה עוד יותר ששנת 2025 עשוי להיות ההתחלה של מחזור רענון מכשירים רב-שנתי.

פחות שידורגים בעיצוב ובחומרה 

בכדי להבין את דבריו של וורדינג יש לשוב לאסטרטגיה המסורתית של אפל אשר ביססה חלק גדול מההצלחה שלה על חידושים בחומרה ובעיצוב של מוצריה. מה שאפשר לה להציע שנה אחרי שנה ללקוחותיה אפשרות  לשדרג את המכשירים שברשותם, לכאלה עם מראה חדש, מצלמה משודרגת או תכונות חדשניות אחרות. אלא שבשנים האחרונות, אפל האטה את קצב החדשנות שלה ואף האריכה את חיי מוצריה, מה שהופך את חידושי הבינה המלאכותית, עליהם הכריזה בחודש שעבר לכל כך קריטיים עבורה.

מבט קצר על מוצרי אפל שהושקו בשנים האחרונות, מגלה כי קצב חדשנות בכל הקשור לחומרה הואט. למרות שלאייפון 15 פרו מעטפת טיטניום חדשה, העיצוב הכללי אינו שונה בהרבה מהאייפון 12, אותו השיקה החברה לפני ארבע שנים. הדור השלישי של שעוני אפל (Apple Watch Ultra) יהיה גם הוא בעל מראה דומה לשעונים בדורות הקודמים. גם למחשב ה-MacBook Pro הנוכחי יש את אותו מבנה כמו לדגם משנת 2021, ועל פי ההערכות אפל לא צפויה להשיק עבורו מראה חדש עד 2025 או 2026. עם זאת, ה-MacBook Air עוצב מחדש ב-2022, ושינוי וה-iPad Pro קיבל לאחרונה עיצוב חדש, אבל צריך לזכור שלשינוי לקח שש שנים להגיע ולא צפויים שינויים עוקבים בתקופה הקרובה.

לכך מצטרף נתון נוסף אשר נוגע לאורך החיים של המוצרים שמייצרת החברה, סוגייה שעמדה במרכזה של ביקורת נרחבת כלפי אפל, שהואשמה בכך שהיא פועלת להוציא מפעילות מכשירים ישנים. בצל הביקורת שמלווה את אפל כבר לא מעט שנים, לאחרונה היא הוציאה דו"ח הנוגע לאורך החיים של מוצריה, בו נטען כי טכנולוגיות ייצור חדשות, תמיכה בתוכנה ושירותי תיקון, עוזרים להאריך את חייהם. לדבריהם, מכשירים מ-2017 עדיין יכולים לרוץ עם מערכות ההפעלה הנוכחיות של החברה.

שני התהליכים הללו גרמו לכך שהחברה מתקשה לשכנע צרכנים לשדרג באופן קבוע את המכשירים שברשותם לדגם חדש. במקביל, הקונים אשר מתמודדים עם האינפלציה בשווקים, בוחרים להוציא את כספם בצורה מבוקרת יותר. מה שבא לידי ביטוי בתוצאות של החברה, אשר ראתה ירידה במכירותיה בחמישה מתוך ששת הרבעונים האחרונים. על כן, היא נדרשת כעת לחפש אחרי מנוע צמיחה שיניע מחדש את הביקוש למוצריה, וייצר מקורות הכנסה חדשים.

הפתרון - בינה מלאכותית

בחברה יקוו שהעניין הגובר בבינה מלאכותית והחידושים שהם יציעו באמצעותה יחליפו את עדכוני החומרה התכופים, ויעודדו את המשתמשים לבצע שדרוג של מוצריהם השונים. מבט על הנתונים מלמד, כי רק 15% מבסיס המשתמשים הכולל של אפל מחזיק במכשירים שיוכלו לתמוך ב-Apple Intelligence, היות והיא נשענת על שבבי A17 Pro ו-M-Series. למעשה, רק 8% מבעלי האייפונים והאייפדים הנוכחיים יוכלו להפעיל את פלטפורמת הבינה המלאכותית. כך שעל פי חלק מההערכות, יותר מ-1.2 מיליארד משתמשים ישדרגו את המכשירים שברשותם.

מכשיר האייפון 16, אשר צפוי להיות מושק בחודשים הקרובים, לא יכלול שינויים גדולים בחומרה, אך הלקוחות שיבחרו לעדכן את המכשיר יהנו מהנגישות לתכונות החדשות של Apple Intelligence. אחת התכונות הבולטות ביותר היא גרסה משודרגת לסירי (Siri),, כאשר אנליסטים וכתבים אשר מסקרים את החברה סבורים שסירי ותכונות נוספות עשויות לעמוד במרכז מאמצי השיווק של אפל עבור האייפון החדש, בדומה למה שקרה ב-2011 כשהפרסומות עבור סירי המקורית עזרו להגביר את המכירות של האייפון 4S.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף, למרות ש-Apple Intelligence תושק תחילה בחינם, התוכנית ארוכת הטווח של אפל היא להרוויח כסף מהיכולות. על פי חלק מההערכות, החברהעשויה להשיק בהמשך מנוי פרמיום, "Apple Intelligence+", עם תכונות נוספות שהמשתמשים ישלמו עליהן עמלות חודשיות, בדומה לתשלום עבור שירותי אחסון - iCloud. כך שאם הכל יתחבר, אפל תקווה לפוך בשנים האחרונות, לפחות תלויה בהתאמות חומרה, ותתחיל להרוויח כסף מבינה מלאכותי, דבר שכל מתחרותיה בעמק הסיליקון מקוות להשיג.

בינה מלאכותית אישית

"אתה צריך לעבוד קשה כדי להפוך את החשיבה שלך לפשוטה. אבל זה שווה את זה, כי ברגע שאתה מגיע לשם, אתה יכול להזיז הרים". הציטוט הזה שייך למייסד אפל, סטיב ג'ובס, שניווט את החברה מאז היווסדה ועד למותו לפני קצת יותר מעשור. ואכן נדמה שהמוטו של ג'ובס ממשיך לחלחל ולהוביל את האסטרטגיה של החברה גם בכל מה שקשור לבינה מלאכותית. 

אפל בחרה למתג את הפלטפורמה החדשה, כבינה מלאכותית עבור האדם הפשוט, או במילים שלהם "AI for the rest of us". בזמן שגוגל, מטא, אמזון ומיקרוסופט מיהרו להשיק בשנה וחצי האחרונות פלטפורמות חדשניות שמאפשרות למשתמשים אינסוף אפשרויות, אפל לקחה את הזמן, ובחרה להתמקד באופן שבו הבינה המלאכותית יכולה לשדרג את מוצריה הקיימים ולסייע למשתמשים בפעולותיהם היומיומיות. התוצאה היא פלטפורמה, שלא עולה במאום על אלו של מתחרותיה, אך מכוונת אך ורק למשתמשי אפל.

בהתאם, Apple Intelligence, תפעל באופן מקומי על המוצרים המתקדמים של החברה כמו האייפון 15 פרו, האייפדים החדשים ומחשבי המק  בעלי מעבדי M1. העובדה שתוכנות הבינה המלאכותית יפעלו באופן מקומי, מאפשרת לחברה לענות על אחד החששות הגדולים ביותר שנוגעים לבינה מלאכותית - הפרטיות. על אף, שבחברה מדגישים שלעיתים תידרש לעשות שימוש בענן לצורך חישובים מורכבים יותר, היא שבה ומדגישה שזה יעשה באמצעות שרתי הענן שלה, כאשר היא מבטיחה שלחברה אין גישה לנתונים האישים של המשתמשים והיא לא עושה בהם שימוש. הבטחה שחברות כמו גוגול או OpenAI לא יכולות לתת למשתמשים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.