וול סטריט מסחר בורסה
צילום: רוי שיינמן

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

שבוע המסחר צפוי להיות שקט בגזרת הדוחות אך מספר נתוני מאקרו מעניינים, כולל מדד מנהלי הרכש, צפויים להתפרסם; בנוסף, השבוע יחול יום העצמאות האמריקאי, שעות המסחר בפנים
רוי שיינמן |

שבוע המסחר צפוי להיפתח בוול סטריט בסימן חגיגות יום העצמאות בארה"ב שיחול ביום חמישי. לרגל החג ביום חמישי לא יתקיים מסחר וביום רביעי (3.7) יתקיים יום מסחר מקוצר שיסתיים בשעה 20:00 שעון ישראל. לצד זאת, בשבוע שעבר פורסם מדד ה-PCE שנחשב למדד האינפלציה המועדף על הפד' ומחר יתפרסם מדד מנהלי הרכש. 

מדד ה-PCE והצפי להורדת ריבית בספטמבר

מדד המחירים לצריכה אישית (PCE) היה כמעט ללא שינוי בחודש מאי, בהתאם לציפיות והביא את העלייה משנה לשנה ל-2.6% מ-2.7% בחודש אפריל. מדובר בהתקדמות חיובית בחזית האינפלציה שעשויה לקרב את הפד' להורדת הריבית, לאחר עלייה של 0.3% בפברואר, מרץ ואפריל. 

"הנתון החודשי המתון אינו מפתיע, בעיקר בהתחשב ב-CPI אשר פורסם לפני כשבועיים, והצביע גם הוא על יציבות מחירים", כותב יוני פנינג, האסטרטג הראשי של מזרחי טפחות. "היעדר השינוי החודשי במחירים מסייע גם למתן את האינפלציה השנתית אל 2.6%. למי שרוצה עוד קצת אופטימיות, אז כש-"פותחים" עוד שתי ספרות בחישוב זה יוצא אינפלציה שנתית של 2.563%. קרי, היינו קרובים כדי נ"ב וקצת כדי לקבל 2.5%.

אינפלציה חודשית של 0 לא נצפתה ב-PCE מאז נוב' אשתקד. אז, כמו גם במדד המחירים לצרכן הנוכחי, הרבה מאותו מדד מתון נרשם תודות לירידה במחירי הדלק. אבל גם בניכוי זה ומחירי המזון, אינפלציית הליבה של ה- PCE עולה ב-0.1% החודש. גם את זה לא ראינו מאז אותו נובמבר", מוסיף פנינג.

יונתן כץ וכלכלני לידר רואים בנתוני המדד, בשילוב עם נתונים נוספים, סימנים שעשויים להביא להורדת ריבית הפד' כבר בחודש ספטמבר: "כצפוי, אינפלציית הליבה PCE עלתה ב-0.1% והתמתנה ל-2.6%, הקצב הנמוך ביותר ממרץ 21. במאי, מחירי המוצרים ירדו ב-0.4% ומחירי השירותים עלו ב-0.2%. מדד האמון הצרכני ירד מעט ביוני אך רכיב הציפיות קדימה ירד ל-73 מ-74.9. בדרך כלל, נתון מתחת ל-80 מאותת על מיתון מתקרב. זה חמישה חודשים רצופים שרכיב זה נמצא מתחת ל-80 נקודות. לאור החולשה בנתונים הכלכליים וההתמתנות באינפלציית PCE גברו הסיכויים להורדת ריבית בחודש ספטמבר והורדה נוספת בסוף השנה", מוסיף כץ.

גם פנינג מסכים עם ההערכות של כץ במידה מסוימת: "ההחלטה הקריטית של הפד, כפי שזו מתומחרת בשוק כרגע היא בספטמבר עם כ-55% להורדה לפי בלומברג, בהנחה שלא מורידים ביולי. זה אומר שעד אז יפורסם אותו מדד PCE של יולי, ועמו אותה עלייה צפויה באינפלציה השנתית. עד הודעת הריבית נזכה גם למדד אוגוסט, ופה כבר כנראה שנראה תיקון משמעותי (0.5% בשנה שעברה). בתנאים האלה, תמחור השוק הנוכחי נראה לנו סביר. ואם נצפה לחדשות כלשהן, כנראה שאלה תגענה משוק התעסוקה".

 

השפעות העימות הנשיאותי על השווקים

לפי כל ההערכות טראמפ הוא המנצח הגדול של העימות הנשיאותי בשבוע שעבר, ומתוקף כך גם עולים הסיכויים שלו לנצח בבחירות, וזה עלול להשפיע על מספר סקטורים כמו למשל סקטור האנרגיה הירוקה עליו כתבנו כאן

עם זאת, יש מספר תחומים שעשויים להרוויח מכהונה של טראמפ, כפי שכותב אוקטאי קברק מחברת Leverage Shares: "לאור עמדתו החיובית של טראמפ כלפי מטבעות קריפטו, הרי שאנחנו סבורים כי יתרון מובהק בסקרים לטובת טראמפ ייטיב עם הביטקוין, הדולר והמניות, לפחות בטווח הקצר. עם זאת, עמדותיו בסוגיות כדוגמת מכסי מגן, הגירה ונטייתו להפעיל לחץ על הבנק הפדרלי, עשויים לעורר בהמשך הדרך גם חששות".

קיראו עוד ב"גלובל"

ומה יהיה עם אנבידיה NVIDIA CORP ? "מניית אנבידיה רשמה בשבוע שעבר שבוע מסחר תנודתי במיוחד, כאשר תוך 3 ימי מסחר איבדה שווי שוק השקול לשווייה של וולמארט, אך כבר הצליחה להתאושש מהתיקון והיא שוב במגמת עלייה בטווח הקצר", כותב קברק. "ייתכן שבחודשי הקיץ הקרובים, שבהם נפחי המסחר דלילים, מניית אנבידיה עשויה לדשדש, אבל בטווח הארוך אנחנו נשארים "שוריים" על המניה, לאור הסנטימנט והגורמים הפונדמנטליים החזקים. על רקע הצמיחה הגבוהה בהכנסות החברה, מכפיל הרווח של אנבידיה למעשה נמוך כעת מהרמות באמצע 2023. גורמי הסיכון למניה עשויים להגיע בדמות ירידה בהיקף ההשקעה העולמית ב-AI והחרפה במתח הגיאו-פוליטי בין סין לטאיוואן".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.