לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר צפוי להיפתח בוול סטריט בסימן חגיגות יום העצמאות בארה"ב שיחול ביום חמישי. לרגל החג ביום חמישי לא יתקיים מסחר וביום רביעי (3.7) יתקיים יום מסחר מקוצר שיסתיים בשעה 20:00 שעון ישראל. לצד זאת, בשבוע שעבר פורסם מדד ה-PCE שנחשב למדד האינפלציה המועדף על הפד' ומחר יתפרסם מדד מנהלי הרכש.
מדד ה-PCE והצפי להורדת ריבית בספטמבר
מדד המחירים לצריכה אישית (PCE) היה כמעט ללא שינוי בחודש מאי, בהתאם לציפיות והביא את העלייה משנה לשנה ל-2.6% מ-2.7% בחודש אפריל. מדובר בהתקדמות חיובית בחזית האינפלציה שעשויה לקרב את הפד' להורדת הריבית, לאחר עלייה של 0.3% בפברואר, מרץ ואפריל.
"הנתון החודשי המתון אינו מפתיע, בעיקר בהתחשב ב-CPI אשר פורסם לפני כשבועיים, והצביע גם הוא על יציבות מחירים", כותב יוני פנינג, האסטרטג הראשי של מזרחי טפחות. "היעדר השינוי החודשי במחירים מסייע גם למתן את האינפלציה השנתית אל 2.6%. למי שרוצה עוד קצת אופטימיות, אז כש-"פותחים" עוד שתי ספרות בחישוב זה יוצא אינפלציה שנתית של 2.563%. קרי, היינו קרובים כדי נ"ב וקצת כדי לקבל 2.5%.
אינפלציה חודשית של 0 לא נצפתה ב-PCE מאז נוב' אשתקד. אז, כמו גם במדד המחירים לצרכן הנוכחי, הרבה מאותו מדד מתון נרשם תודות לירידה במחירי הדלק. אבל גם בניכוי זה ומחירי המזון, אינפלציית הליבה של ה- PCE עולה ב-0.1% החודש. גם את זה לא ראינו מאז אותו נובמבר", מוסיף פנינג.
יונתן כץ וכלכלני לידר רואים בנתוני המדד, בשילוב עם נתונים נוספים, סימנים שעשויים להביא להורדת ריבית הפד' כבר בחודש ספטמבר: "כצפוי, אינפלציית הליבה PCE עלתה ב-0.1% והתמתנה ל-2.6%, הקצב הנמוך ביותר ממרץ 21. במאי, מחירי המוצרים ירדו ב-0.4% ומחירי השירותים עלו ב-0.2%. מדד האמון הצרכני ירד מעט ביוני אך רכיב הציפיות קדימה ירד ל-73 מ-74.9. בדרך כלל, נתון מתחת ל-80 מאותת על מיתון מתקרב. זה חמישה חודשים רצופים שרכיב זה נמצא מתחת ל-80 נקודות. לאור החולשה בנתונים הכלכליים וההתמתנות באינפלציית PCE גברו הסיכויים להורדת ריבית בחודש ספטמבר והורדה נוספת בסוף השנה", מוסיף כץ.
- מדד הליבה של ה-PCE עלה ב-0.2%, בהתאם לתחזיות
- מדד הליבה של ה-PCE עלה ל-2.9%, בהתאם לתחזיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם פנינג מסכים עם ההערכות של כץ במידה מסוימת: "ההחלטה הקריטית של הפד, כפי שזו מתומחרת בשוק כרגע היא בספטמבר עם כ-55% להורדה לפי בלומברג, בהנחה שלא מורידים ביולי. זה אומר שעד אז יפורסם אותו מדד PCE של יולי, ועמו אותה עלייה צפויה באינפלציה השנתית. עד הודעת הריבית נזכה גם למדד אוגוסט, ופה כבר כנראה שנראה תיקון משמעותי (0.5% בשנה שעברה). בתנאים האלה, תמחור השוק הנוכחי נראה לנו סביר. ואם נצפה לחדשות כלשהן, כנראה שאלה תגענה משוק התעסוקה".
השפעות העימות הנשיאותי על השווקים
לפי כל ההערכות טראמפ הוא המנצח הגדול של העימות הנשיאותי בשבוע שעבר, ומתוקף כך גם עולים הסיכויים שלו לנצח בבחירות, וזה עלול להשפיע על מספר סקטורים כמו למשל סקטור האנרגיה הירוקה עליו כתבנו כאן.
עם זאת, יש מספר תחומים שעשויים להרוויח מכהונה של טראמפ, כפי שכותב אוקטאי קברק מחברת Leverage Shares: "לאור עמדתו החיובית של טראמפ כלפי מטבעות קריפטו, הרי שאנחנו סבורים כי יתרון מובהק בסקרים לטובת טראמפ ייטיב עם הביטקוין, הדולר והמניות, לפחות בטווח הקצר. עם זאת, עמדותיו בסוגיות כדוגמת מכסי מגן, הגירה ונטייתו להפעיל לחץ על הבנק הפדרלי, עשויים לעורר בהמשך הדרך גם חששות".
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ומה יהיה עם אנבידיה NVIDIA CORP ? "מניית אנבידיה רשמה בשבוע שעבר שבוע מסחר תנודתי במיוחד, כאשר תוך 3 ימי מסחר איבדה שווי שוק השקול לשווייה של וולמארט, אך כבר הצליחה להתאושש מהתיקון והיא שוב במגמת עלייה בטווח הקצר", כותב קברק. "ייתכן שבחודשי הקיץ הקרובים, שבהם נפחי המסחר דלילים, מניית אנבידיה עשויה לדשדש, אבל בטווח הארוך אנחנו נשארים "שוריים" על המניה, לאור הסנטימנט והגורמים הפונדמנטליים החזקים. על רקע הצמיחה הגבוהה בהכנסות החברה, מכפיל הרווח של אנבידיה למעשה נמוך כעת מהרמות באמצע 2023. גורמי הסיכון למניה עשויים להגיע בדמות ירידה בהיקף ההשקעה העולמית ב-AI והחרפה במתח הגיאו-פוליטי בין סין לטאיוואן".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
