מנכ"לי חברות השבבים מוכרים מניות - האם הגיע הזמן למכור?
בתחילת החודש כתבנו כאן על המכירות של מנכ"ל אנבידיה NVIDIA CORP ג'נסן הואנג. הואנג מכר עד כה החודש מניות בשווי של בערך 900 מיליון דולר אך המכירות לא לא בוצעו מיוזמתו אלא כחלק מתוכנית מסחר (Rule 10b5-1), המאפשרת לו למכור מניות באופן אוטומטי כאשר מתקיימים תנאים שנקבעו מראש, כגון מחיר וכמות. מטרתן של תכניות אלו היא למנוע מבעלי עניין בחברה לנצל מידע פנים שאינו ציבורי לצורך רווח אישי.
זמן קצר לאחר מכן התפרסמו גם המכירות של בכירים נוספים באנבידיה עם אותה תכנית מסחר, ועכשיו מסתבר שאנבידיה היא לא חברת השבבים היחידה שהבכירים שלה מוכרים מניות.
הבכירים הנוספים בתעשייה שמממשים
סנג'אי מהרוטרה, נשיא ומנכ"ל מיקרון MICRON TECHNOLOGY , מכר מתחילת השנה 457,280 מניות תמורת 52 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 113.65 דולר למניה. באותה תקופה, מניית מיקרון זינקה ב-64%, ומחיר המכירה הממוצע של המניות של מהרוטרה עלה עם מחיר המניה מכ-82 דולר בתחילת ינואר לכ-152 דולר באמצע יוני. לצורך השוואה, בשנה החולפת (2023), מכר מהרוטרה 342,000 מניות, במחיר ממוצע של 74.57 דולר למניה, ותמורת סכום כולל של 25.5 מיליון דולר.
דוגמה נוספת היא כריסטיאנו אמון, מנכ"ל קוואלקום QUALCOMM INC -1.33% . אמון מכר מתחילת השנה ועד מאי, 40,500 מניות קוואלקום במסגרת תכנית מסחר, תמורת 6.9 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 169.92 דולר למניה. מחיר המניה הממוצע בעת המכירות זינק מ-150 דולר בינואר ל-190 דולר באמצע מאי. בניגוד למהרוטרה אמון לא ביצע מכירות משמעותיות בשנים האחרונות, כאשר הפעם האחרונה בה מכר מניות הייתה בדצמבר 2021.
גם בקוהירנט COHERENT CORP היו מימושים של בכירים. וינסנט מטרה ג'וניור, שכיהן כמנכ"ל החברה עד לאחרונה, הודיע בפברואר על כוונתו לפרוש. למרות ההודעה המוקדמת, מטרה המשיך למכור מניות בחברה/ בין מרץ למאי, הוא מכר 15,000 מניות במסגרת תכניות מסחר תמורת 846,700 דולר, במחיר ממוצע של 56.45 דולר למניה. על פי תכנית המסחר שלו, עד סוף השנה, הוא צפוי למכור עד 65,000 מניות נוספות ולבצע רכישות ומכירות נוספות באמצעות אופציות למניות. בעקבות פרישתו מתפקיד המנכ"ל בתחילת יוני, מטרה כבר אינו נחשב כגורם פנימי בחברה ולכן לא מחויב לדווח על מסחר נוסף במניות.
חלק מהמשקיעים חושבים שיש בועה - אולי המנכ"לים מסכימים?
למרות שחלק מהמכירות האלה הן חלק מתוכניות מסחר קבועות מראש הן מעוררות תהיות בקרב המשקיעים. מה שבהחלט לא מוסיף לאמון המשקיעים הוא העובדה שכל החברות סירבו להתייחס למכירות של הבכירים, מה שמעלה את החששות שמעורבים כאן שיקולים נוספים.- אנבידיה מפתחת מחשב על מבוסס AI עם חברת התרופות אלי לילי
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית אנבידיה זינקה ב-156% מתחילת 2024, והמנכ"ל ג'נסן הואנג הוא המוכר המוביל מבין מנכ"לי חברות השבבים שראו את המניות שלהם עוקפות את מדד ה-S&P 500. בשבוע שעבר, אנבידיה הפכה לחברה הציבורית בעלת השווי הגבוה ביותר בעולם, והואנג חשף שמכר 720,000 מניות נוספות בין ה-13 ל-21 ביוני תמורת סך של 94.6 מיליון דולר, במחיר ממוצע של 131.44 דולר למניה, כאשר גם המכירה הו הייתה חלק מתכנית מסחר קבועה מראש.
לא מעט קולות מודאגים נשמעים בשווקים לגבי תעשיית השבבים. מניית אנבידיה אומנם לא מספיקה לעלות, וקשה להמר נגד סוס מנצח, אבל לא דרוש הרבה בשביל שתעשיית השבבים תיפול, כאשר כל שיבוש קטן בשרשראות האספקה או הסלמה בין סין לטאיוואן שתשבש את הייצור עלולים להביא להאטה בפעילות ולירידות שערים במניות.
- 7.אנפייז אהובתי 02/08/2024 06:34הגב לתגובה זואין בועה, תמכרו את המניות אם אתם לא מאמינים.
- 6.נחמיאס ברוך 06/07/2024 14:31הגב לתגובה זונניח שעץ זית נותן בשנה הראשונה 1000 קילו ובשנה השניה 1500 קילו וכך הלאה לפי צפי ידוע מראש,בשוק המניות בעלי עניין יודעים את תפוקת חזונם ולדעתי המימושים הם קורח המציאות,כאשר מימוש חלק מהשקעות יכול להיות ברכישת חברות תומחי עסקיהם,אני רואה במימוש של בעלי עניין באופן חיובי.
- 5.אנבידיה תהיה תוך כמה שנים פי 10 ממחירה כיום. (ל"ת)מאיר 25/06/2024 13:33הגב לתגובה זו
- 4.בועת הבועות 24/06/2024 17:21הגב לתגובה זוההתרסקות בדרך
- 3.דוד 24/06/2024 16:44הגב לתגובה זואילון מאסק, ביל גייטס, סטיב ג'ובס, ג'נסן הואנג, ועוד רבים וטובים מממשים מניות באופן קבוע. האם זה אומר שהם לא מאמינים בחברה?מש לא! האם זה אומר שהחברה יקרה מדי? ממש לא בטוח! חברים יקרים שוק המניות מבטיח דבר אחד כסף, סיכון ורווחים. שכל אחד יעשה את החשבון שלו. לא הייתי מתייחס למכירת מניות של בעלי עניין. לא זה מה שקובע.
- 2.איציק 24/06/2024 13:36הגב לתגובה זומטעים את המשקיעים ומנסים לגרום לפאניקה .
- שי 24/06/2024 16:43הגב לתגובה זוצריך שמשקיעים שלא מבינים יצאו מאנבידיה. המחיר ירד והמבינים יוכלו לעשות סיבוב נוסף על המניה
- 1.הבנקים כנראה עוד לא מבינים את הרמז (ל"ת)שרמינייטור 24/06/2024 13:31הגב לתגובה זו
- אש 24/06/2024 15:19הגב לתגובה זונראה שיש קשר ישיר בין מכירות באנבידיה ושאר מניות השבבים לבין ירידת מניות נובה וקמטק
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
