מטא קרובה לשיא כל הזמנים - מדוע הוצאות ה-AI אינן סיבה לדאגה
מניית מטא META PLATFORMS נסחרת מתחת לשיא שלה שנמצא במחיר של 531.89 דולר אליו הגיע בחודש אפריל השנה, כאשר החשש העיקרי בקרב המשקיעים הוא ההוצאות הרבות של החברה על בינה מלאכותית. עם זאת, בוול-סטריט סבורים כי אין כאן סיבה לדאגה והחברה כבר מתחילה להרוויח מההשקעה.
בדוחותיה האחרונים רשמה מטא הוצאות גבוהות יותר על בינה מלאכותית, מה שגרם למניית החברה ליפול מתחת לרמת ה-500 דולר. עם זאת, ב-KeyBanc סבורים כי ההשקעה של מטא ב-AI משתלמת והעלו את מחיר היעד למניה ל-540 דולר מ-475 דולר קודם לכן, תוך כדי שהם שומרים על דירוג "עודף משקל".
מחיר היעד החדש של האנליסטים מבוסס על מכפיל רווח עתידי ל-2025 של 22, בהתאם למכפיל הממוצע לחמש שנים. "ראינו עלייה משמעותית במחירי הפרסומות של מטא ואנו מאמינים שזה משקף את ההתקדמות המתמשכת בבינה מלאכותית, רלוונטיות הפרסומות ותשואות המפרסמים", כתבו ב-KeyBanc.
האם הטמעה של בינה מלאכותית בחברות מייצרת הכנסות היא אחת השאלות הגדולות ביותר המרחפות מעל שוק מניות כולו, כאשר תשובה שלילית לשאלה הזו עשויה לקחת את מניות הטכנולוגיה ולהפיל רבות מהן לקרשים. עם זאת, בנוגע למטא נראה שהתשובה היא חיובית. לפי הערכות, מטא צפויה לדווח על הכנסות ברבעון הנוכחי שיגיעו בקצה העליון של תחזית ההכנסות שלה ל-36.5-39 מיליארד דולר. במידה וזה אכן יקרה, זה עשוי להפיג את החששות בנוגע להוצאות ה-AI.
- המשבר שסגר את הבורסה בת"א ליותר משבועיים והאפליקציה שהושקה ועשתה מהפכה
- מטא: רוצים פרטיות? תשלמו על פייסבוק ואינסטגרם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבאה בתור שתכריז על פיצול המניה?
גורם נוסף שעשוי לדחוף את מניית מטא מעלה הוא פיצול המניה שלה. הבעלים של פייסבוק, אינסטגרם וואסטאפ נחשבת למוזרה מבין שבעת המופלאות בכל הקשור לפיצול מניות, כאשר היא היחידה שלא פיצלה את המניה שלה אף פעם. המניה של מטא נסחרת כעת בקצת באיזור ה-500 דולר וייתכן מאוד והיא תהיה ענקית הטכנולוגיה הבאה שתפצל את המניה שלה.
פיצול מניות לא משנה את הערך של החברה. כלומר, זאת תהיה טעות להגיד שמניה של חברה היא "זולה" יותר לאחר הפיצול רק בגלל שמחיר המניה נמוך יותר. אך הורדת מחיר המניה אכן הופך אותה לנגישה יותר עבור יותר משקיעים וכך הופך אותה הרבה פעמים לאטרקטיבית יותר.
בעוד פיצול מניות לא באמת משנה שום דבר עבור החברה חוץ ממחיר מניה נמוך יותר, בבנק אוף אמריקה כן ציינו כי פיצולים נוטים לתת דחיפה נוספת למניה שכבר עלתה המון. "מניות עלו בממוצע ב-25% במהלך 12 החודשים לאחר פיצול, לעומת עלייה של 12% במדד הרחב. הפיצולים העלו גם את התשואות בכל עשור", כתבו האנליסטים. לכן, זה לא יהיה מפתיע אם מטא תודיע בדומה לשאר חברות הטכנולוגיה בתקופה האחרונה על פיצול המניה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הדוחות לרבעון הראשון
ענקית הרשתות החברתיות רשמה בדוחותיה לרבעון האחרון רווח למניה של 4.71 דולר על הכנסות של 36.46 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 4.3 דולר על הכנסות של 36.1 מיליארד דולר. בשורה התחתונה אלו תוצאות טובות, אבל כפי שקורה פעמים רבות, מה שקובע את מחיר המניה הוא התחזית להמשך.
מטא צופה לרבעון השני הכנסות של בין 36.5 ל-39 מיליארד דולר, בעוד צפי האנליסטים עמד על 38.24 מיליארד דולר. מרכז הטווח של האנליסטים הוא 37.75 מיליארד דולר. ההוצאות לשנת 2024 כולה צפויות לעמוד על 96-99 מיליארד דולר, עם הפסד גדול יותר במגזר Reality Labs והוצאות הון של 35-40 מיליארד דולר, כאשר החברה מתכוונת להמשיך ולהשקיע בבינה מלאכותית.
הוצאות החברה ברבעון הראשון עמדו על 22.64 מיליארד דולר, עלייה של 6% משנה לשנה. המחיר הממוצע למודעה עלה ב-6% לעומת השנה שעברה. שיעור חשיפת הפרסומות באפליקציות השונות של החברה גדל ב-20% משנה לשנה, כאשר מספר המשתמשים הפעילים באופן יומי עלה ל-3.24 מיליארד, לעומת צפי של 3.16 מיליארד.
ההפסד התפעולי במגזר Reality Labs עמד על 3.85 מיליארד דולר, לעומת הצפי בוול-סטריט להפסד של 4.51 מיליארד דולר, כאשר המגזר רשם הכנסות של 440 מיליון דולר לעומת צפי של 494.1 מיליון דולר. ההכנסות מפרסומות עמדו על 35.64 מיליארד דולר, לעומת צפי של 35.57 מיליארד.
- 1.פייסבוק 1.3 טריליון פפלינוס (ל"ת)סחטיין 20/06/2024 21:11הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
