על רקע ביקושים חלשים באירופה - הורדת מחיר יעד לאנפייז וסולאראדג'; המניות יורדות ב-10%
סולאראדג' סולאראדג' ממשיכה לצנוח - המנייה שאיבדה כבר מעל 60% מתחילת השנה יורדת ב-10% במסחר אחרי שבג'יי פי מורגן הורידו את מחיר היעד שלה ושל אנפייז. בבנק הורידו את מחיר היעד שלהם לסולאראדג' מ-73 ל-59 דולר, מה שעדיין מהווה אפסייד של 78% על המנייה, למרות שמדובר בהורדת מחיר יעד בשיעור של 20%.
מחיר היעד של אנפייז ENPHASE ENERGY ירד מ-128 דולר ל-124 דולר אבל הביקושים החלשים משפיעים גם עליה ולכן גם המנייה שלה יורדת.
סולאראדג' דיווחה על הכנסות של 204 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה והפסד של 1.9 דולר למניה והחברה סיפקה תחזית נמוכה לרבעון הבא - הכנסות של 240 עד 280 מיליון דולר, כשהאנליסטים ציפו למעל 300 מיליון דולר.
דיברנו על בעיית המלאי ברבעון הקודם והיא התעצמה. החברה מייצרת יותר משהיא מוכרת, המלאי עלה למעל 1.5 מיליארד דולר וזו גיבנת אדירה כי הרווחיות על המלאי הזה אפסית ואפילו שלילית - כפי שהיה ברבעון הראשון. המלאי הזה מספיק למכירות של שנה-שנה וחצי בקצב הנוכחי ועל הדרך הוא כמובן יכול להתיישן ולהימחק.
בעיה נוספת היא המזומנים - קצב שריפת המזומנים הוא מעל 200 מיליון דולר ברבעון. זה אמור היה להשתפר, במקביל לצמצום המלאי, זה לא קרה ברבעון הראשון. בקופת החברה מזומנים נטו של מעל 320 מיליון דולר (קרוב ל-950 מיליון דולר במזומן ואגרות חוב ב-630 מיליון דולר). למרות שצפוי שיפור בהכנסות, ברווחיות ובתזרים, עוד שניים-שלושה רבעונים חלשים והחברה בבעיה גם במישור המזומנים. היא כבר לא תחייה על המזומנים שלה, אלא על חובות.
- מה קורה כשהבוס הוא בוט? גופי ענק החלו לאפשר הערכת ביצועים עם AI
- חברת האופנועים שהותירה חותם על התרבות האמריקאית ומה קרה היום לפני 40 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רונן פייר, סמנכ"ל הכספים, אמר בכנס של אופנהיימר בחודש שעבר כי "בשוק האמריקאי אנחנו צופים ב-2024 ירידה בשוק, אני לא רואה שיפור משמעותי גם ב-2025. מה שמניע את השוק זה שאנשים לוקחים הלוואה בשביל להתקין את הפאנלים הסולאריים. כל עוד הריבית גבוהה לא נראה התאוששות. זה לא שווה כלכלית. ההחזר על השקעה עומד על בין 11 ל-12 שנים וזה לא אטרקטיבי. כשהריבית תרד ועלות ההתקנה תרד וזה מתרחש בשוטף, יחזרו להתקין".
מניית סולאראדג' נסחרת לפי שווי של 1.88 מיליארד דולר כאשר מתחילת השנה היא איבדה 64% וב-12 החודשים האחרונים איבדה 88%.
- 6.המייסד "גאון" אמרו - סין מוכרת אותם מוצרים ב-1/5 מחיר (ל"ת)סוחר ותיק 22/06/2024 12:12הגב לתגובה זו
- 5.אנפייז אהובתי 22/06/2024 06:30הגב לתגובה זוחברה עם אובר הייפ מטורף וטכנולוגייה עתיקה שלא מחדשת כלום. האשמים העיקריים הם ההנהלה שמחלקת מניות כדי להציל את העובדים שעוד נשארו. מנהלים שמכרו מניות לפני הנפילה ועודדו עובדים לא לעשות את זה. חוסר במוצרים חדשים אל מול טסלה ואנפייז תוך הורדת איכות ותמיכה.
- 4.איזה יהירות הייתה בחברה הזו רק לפני שנה. (ל"ת)מהנדס תוכנה 20/06/2024 19:04הגב לתגובה זו
- 3.כבר לפני 3 שנים 20/06/2024 18:40הגב לתגובה זוחרא של מנכ"ל עלוב שמחק מיליארדי דולרים כמו מנכ"ל טבע בזמנו
- 2.פשיטת רגל (ל"ת)קרובה מתמיד 20/06/2024 17:53הגב לתגובה זו
- 1.צבי לנדאו הוא פושע שהיה צריך להיות מפוטר (ל"ת)פח אשפה של חברה 20/06/2024 17:12הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.

