HP
צילום: נאסדק

HP צופה שה-AI יתרום להכנסות החל מהשנה הבאה -המניה מזנקת ב-19%

חברת המחשבים הציגה תוצאות טובות לרבעון, כאשר מה שבעיקר הקפיץ את המניה היה הצפי לכך שהבינה המלאכותית תיכנס לעניינים כבר ב-2025 וכי כבר במחצית השנייה כ-10% מהמחשבים יהיו מחשבי AI
אדיר בן עמי |

חברות התחילו לשדרג את המחשבים שלהן וזה עוזר ל-HP HP לעמוד בציפיות לרבעון השני שלה. חברת המחשבים והמדפסות רשמה הכנסות של 12.8 מיליארד דולר, ולמרות שזה ירידה מההכנסות בשנה שעברה שעמדו על 12.9 מיליארד דולר, זה עדיין טוב יותר מהקונצנזוס בוול-סטריט שעמד על 12.6 מיליארד. הרווח למניה עמד על 82 סנט, כ-3 סנט טוב יותר מהרבעון התואם אשתקד וסנט טוב יותר מצפי האנליסטים. תזרים המזומנים החופשי עמד על 480 מיליון דולר.

המכירות המסחריות של מחשבים עמדו על 6.2 מיליארד דולר, עלייה של 3% מהרבעון הקודם ו-6% מהרבעון התואם אשתקד. מספר היחידות שנמכרו עלה ב-12% לעומת השנה שעברה, כאשר HP מציינת כי זכתה בעסקאות משמעותיות בתעשיות מרובות. חברות רבות מעדכנות את החומרה שלהן על מנת שיוכלו להריץ את ווינדוס 11. 

"החברות מתחילות סייקל חדש", אמר מנכ"ל HP, אנריקה לורס. "אנחנו רואים את זה במספר ההזדמנויות שעומדות בפנינו במחצית השנייה של השנה, שגדול הרבה יותר מבעבר".

המכירות האישיות של מחשבים הסתכמו ב-2.2 מיליארד דולר, ירידה של 3% לעומת השנה שעברה. מכירות מוצרי הדפוס היו יציבות לעומת רבעון קודם לכן ועמדו על 4.4 מיליארד דולר. ירידה של 8% מרבעון התואם ב-2023.מנכ"ל HP, אנריקה לורס, אמר בעבר כי הוא צופה לראות האטה בעסקי הדפוס וכי צפויה התאוששות מסוימת במחצית השנייה של שנת הכספים. 

חברת המחשבים הציגה השנה מוצרים רבים המיועדים לבחינה מלאכותית, כולל תחנות עבודה עבור מדעני נתונים. עם זאת, ייתכן שלא יהיו מכירות משמעותיות של מחשבי AI עד השנה הבאה. "ההשפעה של AI ברבעון הזה היא מוגבלת", אמר לורס. "אנו צופים כי 10% מהמחשבים שיימכרו במחצית השנייה של השנה יהיו מחשבי AI". המנכ"ל ציין גם כי הוא צופה שהבינה המלאכותית תשפיע יותר על המכירות ב-2025 ו-2026.

התחזית לרווחים של HP לשנה כולה נשארה ללא שינוי, עם נקודת אמצע של 3.45 דולר למניה. החברה נסחרת כעת לפי שווי של 38 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה זינקה ב-32% מתחילת השנה וב-28.5% ב-12 החודשים האחרונים.

 

לקראת דוחות דל

המתחרה הגדולה של HP תדווח היום לאחר הסגירה והציפיות גבוהות. דל ראתה את המניה שלה מזנקת ב-114% מתחילת השנה, כאשר את עיקר ההצלחה שלה היא חייבת לאנבידיה NVIDIA COR . האנליסטים צופים לדל הכנסות של 21.7 מיליארד דולר ורווח של 1.26 דולר למניה..

קיראו עוד ב"גלובל"

"בדיקות הלקוחות ושרשרת האספקה שאנחנו עורכים מצביעות על כך ששרתי הבינה המלאכותית והאחסון של דל רואים יותר מומנטום ממה שציפינו בעבר", כתבו לאחרונה במורגן סטנלי. למרות העליות החדות השנה, בבנק עדיין צופים אפסייד והעלו את מחיר היעד של מניית דל ל-152 דולר, לעומת 128 דולר קודם לכן.

בפברואר פרסמה דל תוצאות טובות מהצפוי לרבעון ינואר, הודות לביקוש חזק לשרתי AI המופעלים על ידי שבבי ה-H100 של אנבידיה. החברה אמרה כי צבר ההזמנות שלה לשרתי AI עמד בסוף הרבעון על 2.9 מיליארד דולר, לעומת 1.6 מיליארד דולר ברבעון הקודם ו-800 מיליון דולר שני רבעונים קודם לכן. בנוסף, דל ציינה כי יש לה עוד רשימת מתעניינים גדולה יותר מצבר ההזמנות הנוכחי. החברה אמרה שיש ביקושים נוספים לשרתים המופעלים על ידי מעבד ה-MI300 של AMD ועל ידי הדור הבא של שבבי אנבידיה.

שוק המחשבים האישיים העולמי מראה סימני התאוששות מההאטה בהכנסות שהחלה בשנת 2022 לאחר הביקוש שיא למחשבים במהלך הקורונה. שוק ה-PC העולמי חזר לצמיחה של 3% ברבעון הרביעי של 2023 ולפי הערכות הוא מוכן להתאוששות חזקה ביותר ב-2024.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".