יבוא רכבים נמל
צילום: תמר מצפי

האוצר: זינוק חד ברווחי יבואני הרכב שהגיעו ל-5 מיליארד שקל

דוח האוצר מלמד על רווחיות חריגה ליבואני הרכב ב-2021 ו-2022; מה קורה אצל היבואנים המקבילים? מה השכר של העובדים בחברות היבוא ומה אפשר ללמוד מהדוחות הכספיים לשנת 2023 ולרבעון הראשון של 2024?
דור עצמון | (11)

בוקר טוב לאוצר, הם גילו שהרווחים של יבואני הרכב מוגזמים. הם עשו תחקיר והוציאו דוח מפורט, אבל מספיק לפתוח דוחות כספיים כדי לראות את הרווחים והרווחיות החריגה. הדוח של האוצר מדבר על השנים 2021 ו-2022, זה נמשך ל-2023 וגם לרבעון הראשון של 2024. 

מדוח האוצר עולה כי בשנת 2022 נסק הרווח לפני מס של שנים-עשר היבואנים הגדולים לרמתו הגבוהה ביותר לפחות בעשרים השנים האחרונות, כאשר זה הגיע ל-5 מיליארד שקל, גידול ריאלי בשיעור של 35% בהשוואה לשנת 2021, כך עולה מנתונים שמפרסם אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר במקביל, שיעור הרווח לפני מס ביחס למחזור המכירות (מנוכה מס קניה) עלה אף הוא בשיעור חד והגיע ל-16.3%, גידול של 5.5 נקודות אחוז בהשוואה לשנת 2021 ורמתו הגבוהה ביותר בעשרים השנים האחרונות לפחות.

בשנת 2022 נאמד היקף ההוצאה לצריכה פרטית של משקי הבית על כלי רכב וחלקי חילוף על 36.5 מיליארד שקל, כך על פי הלמ"ס. בהשוואה לשנת 2021 זהו גידול חד בשיעור ריאלי של 25%, זאת דווקא כאשר במקביל נרשמה באותה שנה ירידה בשיעור של 7.3% במסירות כלי רכב וגובה מס הקניה הממוצע ירד ריאלית ב-1%. ירידה זו במספר כלי הרכב שנמסרו בשנת 2022 הושפעה במידה רבה מהפגיעה בהיצע העולמי של כלי רכב על רקע משבר השבבים ומלחמת רוסיה-אוקראינה. עפ"י גורמים בענף, בהתבסס על מחירוני הרכב המפורסמים ע"י היבואנים, מגבלת ההיצע הביאה לעלייה במחירי המכוניות החדשות. בנוסף למגבלת ההיצע העולמי, טענות נוספות שהועלו ע"י יבואני הרכב על רקע העלאת המחירים היו גידול בעלויות התובלה ופיחות השקל ביחס לדולר.

בניתוח התפתחות רווחיות יבואני הרכב הגדולים הרשמיים בשנים האחרונות בולטת העובדה לפיה גם בשנת הקורונה, 2020, חרף ירידה חדה של 16% במסירות כלי רכב וירידה במחזור המכירות, נרשם גידול משמעותי בשיעור הרווח לפני המס (משיעור של 8% ל-10.8%) אשר פיצה על הירידה החדה במכירות, כך שסך הרווח לפני מס ירד ריאלית ב-2% בלבד בהשוואה לשנת 2019. זאת כאמור בשנה שעמדה בצל פרוץ המגפה, כאשר במקביל למשבר ההיצע העולמי, חוו היבואנים גידול חד בעלויות ההובלה, עובדה שלא מנעה כאמור גידול בשיעור הרווחיות. יש בממצאים אלו כדי לרמז כי תחת סיבות אובייקטיביות לעליית מחירים, העלאת המחירים בפועל הייתה מעבר לזו המתחייבת מהגידול בעלויות.

יבוא מקביל

בשנת 2016 נכנסה לתוקף "רפורמת חוק רישוי רכב", אשר נועדה בין היתר להקל את היבוא המקביל של כלי רכב (הכולל יבוא עקיף, יבוא זעיר ויבוא אישי). אף כי אמנם נרשם בשנים האחרונות גידול בשיעור כלי הרכב המיובאים ביבוא מקביל, עדיין משקלו בסך כלי הרכב המיובאים נמוך מאד ועמד בשנת 2022 על 3.8% בלבד (עפ"י נתוני רשות המיסים). עם זאת, מניתוח הדוחות הכספיים של מספר יבואנים מקבילים בולטים עולה כי בשנת 2018 נרשמו הפסדים כבדים בקרב חברות אלו, אשר עשויים לרמז על תחרות מחירים משמעותית מול היבואנים הרשמיים. החל משנת 2019 כבר נרשם שיעור רווחיות חיובי בקרב היבואנים המקבילים, אולם הוא עדיין נמוך משמעותית משיעור הרווחיות של היבואנים הרשמיים.

לדברי האוצר, הרווחים הגבוהים של יבואני הרכב הגדולים הרשמיים באים לידי ביטוי בין היתר בגובה הדיבידנד שחולק על ידן בשנים האחרונות, חלקו במסגרת "מבצעי הדיבידנד" בשנים 2022 ו-2017. במסגרת אותן הוראות שעה לחלוקת דיבידנד בשיעור מופחת ניתנה הטבת מס לבעל שליטה מהותי כך ששיעור המס על הדיבידנד שחולק עמד על 25% לעומת שיעור מס רגיל על דיבידנד לבעל שליטה מהותי שעומד על 33% (כולל מס יסף). נציין עוד כי לפחות חלק מבעלי השליטה מבין יבואני הרכב הגדולים נמנו על צמרת מחלקי הדיבידנד במסגרת אותן הוראות שעה. סה"כ, בשנים 2022-2012 חילקו שנים-עשר יבואני הרכב הגדולים, תשע מהן חברות פרטיות, 12 מיליארד שקל (במחירי 2022).

שכר המועסקים בחברות היבוא

פן נוסף של הרווחיות הגבוהה של יבואני הרכב הגדולים הרשמיים ניתן למצוא ברמות השכר של המועסקים בחברות אלו, בפרט מי שנמנים על שלושת העשירונים הגבוהים שבהם. כך, השכר הממוצע בשנת 2022 של המועסקים בחברות אלו עמד על 20,980 אלף שקל (ברוטו לחודש), גבוה משמעותית מהשכר הממוצע במשק כמו גם בענף המסחר. השכר החציוני אצל יבואני הרכב הגדולים עמד בשנת 2021 על 12,708 שקל. אף כי מדובר בשכר חציוני הגבוה מהשכר החציוני במשק, הוא נמוך משמעותית מאשר בשלושת עשירוני השכר הגבוהים המועסקים אצל יבואני הרכב הגדולים. שכר זה נע בין 20 אלף שקל בעשירון השמיני ל-60 אלף שקל בעשירון העליון.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

באגף הלכלכן הראשי באוצר מוסיפים כי כאשר בוחנים את השינוי בשכר בקרב מועסקים אלו בין השנים 2021-2012 נמצא כי עליית השכר הריאלי בחמשת העשירונים הנמוכים הייתה בשיעורים דומים לעליית השכר הממוצע במשק, אשר עמד על כ-26% (חרף הגידול החד ברווחי יבואני הרכב). בחמשת העשירונים הגבוהים בקרב המועסקים אצל יבואני הרכב הגדולים היה גידול השכר הריאלי גבוה מגידול השכר במשק, כאשר הוא בולט במיוחד בעשירון העליון. כך, בעשירון זה עלה השכר הריאלי הממוצע ב-32% באותה תקופה (נציין כי בעשירון הנמוך עלה השכר ריאלית ב-21% בלבד, נמוך בחמש נקודות אחוז מעליית השכר הממוצע במשק). במונחים כספיים תוספת השכר השנתית לה זכו המועסקים בעשירון העליון של יבואני הרכב עמדה על 183 אלף שקל (במחירי 2022). תוספת זו גבוהה מסך השכר הממוצע בשנת 2012 (במחירי 2022) של מי שנמנו על שבעת העשירונים הנמוכים בקרב יבואני הרכב.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    יוסי 01/06/2024 15:44
    הגב לתגובה זו
    מליארדים,על חשבונינו.
  • 10.
    קובי 29/05/2024 21:21
    הגב לתגובה זו
    הכל נעשה בעידוד המדינה. אל תחשבו שהם הופתעו מהריווחיות העצומה. מבחינת המדינה כל גוף עסקי גדול יכול לעשות ככל העולה על רוחו.
  • 9.
    דניאל 29/05/2024 20:39
    הגב לתגובה זו
    מעלים מחירים לא כי צריך רק כי אפשר הציבור טיפש והציבור ישלם תספיקו את תרבות הצריכה הרקובה שלכם ! פח על 4 גלגלים 165- 200 אלף שקל היה 130 לפני שנתיים
  • 8.
    גל 29/05/2024 20:18
    הגב לתגובה זו
    ומה קרה למחירי המכוניות מיפן ? עלו 25% הפתעה נכון ? איפה הממונה על התחרות ??? קרטל קרטל קרטל תתעוררו מחיר רכב בישראל כמו מחיר בית בארה"ב
  • 7.
    המנוקנק 29/05/2024 18:08
    הגב לתגובה זו
    כל החברות ברווחי שיא הבנקים חוגגים חברת התעופה בשמים הרכבים בהילוך שישי והאזרחים לא יודעים איך לגמור את החודש
  • 6.
    מסי 29/05/2024 18:00
    הגב לתגובה זו
    כמו הבנקים. מסו את יבואני הרכב בגדול. הגיע הזמן
  • 5.
    חייב רפורמה מקיפה בחום יבוא הרכב בישראל (ל"ת)
    כלכלן 29/05/2024 17:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יובי 29/05/2024 17:35
    הגב לתגובה זו
    לחילופין =השכר כנראה מעל ומעבר -ולכן משלמים כל מחיר !
  • 3.
    אבי 29/05/2024 16:54
    הגב לתגובה זו
    לא מעניין אותם כלום רק ה64 בושה .לא מבין את הציבור שעוד תומך בהם
  • 2.
    אזרח מרושש 29/05/2024 16:21
    הגב לתגובה זו
    ממש פוליטיקה בשקלוכמה הרוויחה המדינה על מיסים הקשורים ברכבים בשנת 2023-כמעט 30 מיליארד ₪אז מי עושק אותנו?! -10 יבואניות שהרוויחו 5 מיליארד ₪ או המדינה?????וכמה הרוויחו בנק פועלים ולאומי בשנה שעברה? מעל 8 מיליארד ₪ כל אחד!!!!!!אז אתם מדברים על 10 יבואנים שהרוויחו יחד 5 מליארד????????מדינה הזויה!!!!!!!אגב לגבי מיסוי רכב חשמלי-רוצים שרכב חשמלי ישלם 15 א"ג לק"מ בגלל שלא משלם מס על דלק-אבל רכב חשמלי נוסע על חשמל שמופק בעיקר מגז והגז ממוסה במדינת ישראל-שוב- אין גבול לחזירות המדינה אבל מפשפשים אצל היבואנים
  • 1.
    תודה ביבי על יוקר המחיה ההזוי. מדינה מושחתת (ל"ת)
    ירון 29/05/2024 16:10
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.