אורן הולצמן איל מקיאג
צילום: יחצ

אודיטי נופלת ב-12% אחרי סקירת שורטיסטים הטוענים שהיא מטעה את המשקיעים

הדוח פורסם על ידי פירמת מחקר לה יש יתרת שורט במניות אודיטי, כאשר הטענות המרכזיות הן הסתרה של הסניפים בישראל והכנסת לקוחות לרכישת מנוי שקשה לצאת ממנו, מה שגם תורם לחברה לחזות רכישות חוזרות עתידיות שלא בטוח יקרו
רוי שיינמן | (2)

ענקית הקוסמטיקה אודיטי נופלת ב-12% במסחר, זאת אחרי שרשמה זינוק של כמעט 40% מאז הדוחות האחרונים שלה מוקדם יותר החודש. חברת המחקר Ningi Research טענה במאמר של 50 כי החברה שעומדת מאחורי מותגי איפור מובילים שבראשם IL MAKIAGE הטעתה משקיעים ואינה פועלת רק אונליין כפי שהצהירה. בנוסף, ההאשמות של חברת המחקר כללו טענות על הפעלת רשת חנויות בישראל ושימוש בשיטות חיוב מטעות. ל-Ningi יש פוזיצית שורט במניה, אם כי היא לא חשפה את גודל הפוזיציה.

לפי הטענות, אודיטי מכרה למשקיעים את הרעיון שהיא "משבשת" את תעשיית היופי המסורתית על ידי שינוי האופן שבו אנשים רוכשים איפור ברשת. החברה מציגה את עצמה כקמעונאית דיגיטלית לחלוטין שמוכרת ישירות ללקוחות וטענה שהיא רואה רווחים וצמיחה עצומים שקשה לעסקים דומים להשיג.

גם ברבעון האחרון אודיטי עקפה את צפי האנליסטים כאשר דיווחה על הכנסות של 212 מיליון דולר לעומת 166 מיליון דולר ברבעון הראשון בשנת 2023, גידול של 28%, ומעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 205.1 מיליון דולר. הרווח המדולל המתואם הסתכם ב-0.61 דולר למניה לעומת 0.37 דולר למניה ברבעון הראשון של שנת 2023, ולעומת צפי האנליסטים שהיה לרווח של 0.49 דולר למניה.

Ningi Research טוענת שאודיטי אינה חברה דיגיטלית לחלוטין וכי למותג IL MAKIAGE שלה יש למעלה מ-40 חנויות בישראל, מה שנכון וידוע לכל הישראלים. Ningi טוענת עוד כי רוב הרווחים של אודיטי מגיעים מהאזור - ולא מארה"ב. החברה ציינה כי ביקרה בחנויות IL MAKIAGE בישראל ורכשה שניים מהמוצרים הנמכרים ביותר של החברה משני מיקומים שונים. היא טענה כי החנויות אינן חלק מזיכיון אלא בבעלות החברה.

החברה גם טוענת גם שה"סוד" לצמיחה הדיגיטלית של אודיטי טמון במנויים, שלדברי Ningi, ללקוחות יכול להיות קשה להקפיא או לבטל אותם.

"המחקר שלנו מצביע על כך שלקוחות נכנסים ללא ידיעתם לתכניות מנויים שאינן ניתנות לביטול, ומאפשרות לאודיטי לזהות רכישות חוזרות ברבעונים הבאים למרות שהלקוחות לא רוצים את המוצר", נכתב בדו"ח. הטענה הזו בעצם מדברת על כך שבמסגרת מתן "תקופת ניסיון" בתשלום ללקוחות מסוימים עם חלק מהמוצרים שהיא מציעה, היא מכניסה אותם למאגר שרואה את אותם לקוחות כלקוחות חוזרים של החברה, מה שמביא לאומדני רכישות חוזרות עתידיות שלא בהכרח יקרו ומנפח את התחזיות.

אודיטי אכן ציינה בעבר כי יותר ממחצית מההכנסות שלה שלה מגיע מלקוחות חוזרים. "כל חברה מקוונת שתפעל אפילו קרוב למכירות שלנו תחווה את זה, כמו שתמיד יהיה אחוז מסוים שלא מרוצים", אמר אז המנכ"ל אורן הולצמן ל-CNBC. "אני לא חושב שזה הגיוני לבטל את ההטבה הזו ללקוחות בגלל קבוצה קטנה מאוד של משתמשים שלא קראו בעיון איך זה עובד והתבלבלו", אמר אז הולצמן. "נמשיך לעבוד קשה כדי לחנך את המשתמשים האלה ואנחנו משקיעים הרבה בטכנולוגיה סביב זה".

גורמים בשוק טוענים כי הטענות העולות בדוח הן שקריות חסרות כל בסיס. בינתיים, המשקיעים שחיבקו את החברה מאז פרסום הדוח האחרון לוקחים אותו ברצינות - המניה יורדת ב-12% במחזור של מיליון וחצי דולר תוך פחות משעה מתחילת המסחר, זאת כאשר הממוצע היומי הוא מחזור של מיליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלומי אחד 21/05/2024 21:26
    הגב לתגובה זו
    כמה שטויות בחו"ד של קרן שורט אין סיכוי בעולם שדוח כל כך מטומטם מפיל את המניה מציע לחברה לחקור מה האינטרס האמיתי של חברת השורט ומי בכלל מכר והוריד את המניות ייתכן שהחברה יכולה להפוך לנתבעת לתובעת
  • 1.
    חברת שורט שעושה כסף מירידת ערך במנייה ממציאה דברים 21/05/2024 17:43
    הגב לתגובה זו
    חברת שורט שעושה כסף מירידת ערך במנייה ממציאה דברים זה לא חדש. גם נגד טואר וננוקס היו טענו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.