למרות ביטול הטיסות מישראל - ריינאייר עם רווחי שיא ברבעון הראשון
חברת הלואו-קוסט האירית ריאנאייר דיווחה ביום היום על תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה, מהן עולה כי החברה רשמה את הרווח הרבעוני הטוב ביותר שלה אי פעם, כאשר הגידול במספר הנוסעים וההכנסות פיצו על עלייה חדה בעלויות התפעול.
הכנסות החברה עלו ב-25% לעומת הרבעון המקביל ל-13.44 מיליארד יורו, זאת כתוצאה מכך שחברת התעופה הטיסה 184 מיליון נוסעים ברבעון, 23% יותר מאשר לפני מגפת הקורונה. הרווח הנקי לאחר מס קפץ ב-34% ל-1.92 מיליארד יורו (2.09 מיליארד דולר), מספר הנוסעים הגבוה והעלייה בתעריפים עזרו לריינאייר להתגבר על זינוק בעלויות: עלויות התפעול עלו ב-24% לעומת הרבעון המקביל, וחשבון הדלק הסילוני של חברת התעופה זינק ב-32%. לצד התוצאות, החברה הודיעה על תכנית לרכישה עצמית של מניות החברה בסך של 700 מיליון אירו.
עם זאת, חלק מהאנליסטים דווקא חוששים שסביבת הריבית הגבוהה תמשיך להכביד על החברה, כמו שכותבים האנליסטים מדויטשה בנק: "בעוד תכנית הרכישה החוזרת היא חדשות טובות ומראה ביטחון, ובעוד שתוצאות שנת 2024 תואמות פחות או יותר לרוב חלקי התחזית לשנת 2025 כצפוי, אנחנו חוששים שהחלשות נוספת בתמחור לשיא הקיץ עשויה לנצח", אמרו האנליסטים בהודעה.
במצגת המשקיעים ביום שני, אמר מנכ"ל ריאנאייר, מייקל אולירי, כי תמחור חלש יותר של כרטיסי הטיסה עשוי להיות מוסבר על ידי "תחושה של מיתון" באירופה או סנטימנט צרכני חלש יותר. "אם נצטרך לתת הנחות או להוריד מחירים כדי למלא את תא הנוסעים ל-94% באפריל, מאי ויוני, אז שיהיה כך", הוסיף.
- אורקל תפרסם דוחות השבוע: מהזינוק מעל 305 דולר לנפילה של 37%
- זינוק במכירות החזירה את קבוצת חג'ג' לרווחיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המחירים במהלך השנה הושפעו מהמשיכה הפתאומית של טיסות ריאנאייר מסוכנויות נסיעות מקוונות (OTAs) רבות בדצמבר. "המהלך היה מפתיע אך לא בלתי רצוי", אמר סוראהן ל-CNBC, והוסיף כי ריינאייר חתמה כעת על הסכמים חדשים עם מספר סוכנויות נסיעות מקוונות גדולות. הוא ציין לחיוב את העובדה שריינאייר מתמודדת כעת ישירות עם יותר לקוחות במקום דרך צדדים שלישיים.
אתגרים נוספים עבור ריינאייר כוללים את העיכוב המתמשך במסירות מטוסי הבואינג החדשים שלה, ואת קרקועם של מספר רב של מטוסי איירבוס עקב בעיות במנוע. "התפוסה תהיה מוגבלת לזמן מה", אמר סוראהן.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
