מומנטה
צילום: youtube Momenta

המתחרה הסינית של מובילאיי בדרך לוול סטריט - איזה שווי היא תשיג?

על רקע ההתחממות בשוק ההנפקות הטכנולוגיות וההקלות הרגולטוריות מצד הממשל המרכזי בסין, חברת הנהיגה האוטונומית הגישה תשקיף חסוי לקראת הנפקה בוול סטריט שתתכן כבר השנה
איתן גרסטנפלד | (6)

חברת הנהיגה האוטונומית מומנטה הסינית בדרך לרשום את מניותיה למסחר בוול סטריט, כך על פי דיווח בלומברג. זאת על רקע ההתחממות בשוק ההנפקות הטכנולוגיות וההקלות הרגולטוריות מצד הממשל המרכזי בסין.

על פי הדיווח, החברה הסינית מומנטה הגישה לאחרונה תשקיף חסוי לרשות ניירות ערך האמריקאית. במסגרת ההנפקה, שעשויה לצאת לדרך עוד השנה תבקש מומנטה לגייס סכום של בין 200 ל-300 מיליון דולר. זאת לאחר שבשנה שעברה, דווח כי היא בוחנת אפשרות לקיים הנפקה בארה"ב או בהונג קונג בטרה לגייס עד מיליארד דולר.

החברה זכתה עד כה לתמיכה מצד גופים כמו ג'נרל מוטורס, Temasek Holdings Pte ו-IDG Capital. שבוע שעבר הודיעה החברה על השלמת סבב גיוס בהיקף של 500 מיליון דולר מטיוטה, בוש, ויצרנית הרכב הגדולה בסין, SAIC Motor. כמו כן, בסבב השתתפו גם ענקית הטכנולוגיה הסינית טנסנט (Tencent), Yunfeng Capital, של המיליארדר ג'ק מא ו-Daimler AG, Temasek.

מומנטה הוקמה בשנת 2016 על ידי קבוצה של מהנדסי בינה מלאכותית בזרוע המחקר של מיקרוסופט באסיה (Microsoft Research Asia), במטרה לבנות את 'המוח' של כלי רכב אוטונומיים. מומנטה עובדת כיום עם יצרניות רכב כדי לפתח רכבים בייצור המוני עם פונקציות נהיגה עצמית, וכן במטרה לאסוף נתונים בזמן אמת עבור מוצרים עתידיים. מה שהופך אותה לבעלת משמעות עבור חברות רבות, שכן נתונים הם חלק מרכזי בתעשיית הנהיגה האוטונומית, והיכולת שלהן לשפר את הטכנולוגיה שלהן. מלבד הפעילות בסין, לחברה מרכז מחקר בשטוטגרט שבגרמניה.

הדיווח מגיע לאחר שלפני כשבועיים, אישר הרגולטור הסיני לחברת הנהיגה האוטונומית Pony.ai, לרשום את מניותיה למסחר בארצות הברית. זאת לאחר תקופת יובש ארוכה שהחלה בשנת 2021 אז פצח המשטר הסיני במתקפה רגולטורית חסרת תקדים כלפי החברות הסיניות הנסחרות בארה"ב, מה שהביא להאטה ולאחר מכן להפסקה מוחלטת בהנפקת מניות טכנולוגיה סיניות בארצות הברית. ברקע, ההתחממות בשוק ההנפקות הטכנולוגיות, לאחר ההשלמה המוצלחת של הנפקות של חברות כמו אסטרה לאבס, רובריק ורדיט, שזכו לעניין רב מצד משקיעים.

על פי דוחות חברת מובילאיי הישראלית, מומנטה היא אחת ממתחרותיה בתחום הניידות כשירות (MaaS). בעוד שוויה של מומנטה נותר חסוי, מובילאיי נסחרת לפי שווי של 24.37 מיליארד דולר. לפני כשבועיים פרסמה החברה את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2024, בה הכתה את הצפי בשורה העליונה ופספסה בתחתונה, עם הכנסות של 239 מיליון דולר על הפסד של 7 סנט למניה. במהלך הרבעון הכנסות החברה נחתכו בחצי כתוצאה מההתאוששות בשרשרת האספקה, שהביאה להיווצרות של מלאים אצל יצרניות הרכב.

 

אופנהיימר צופה אפסייד של יותר מ-60% למובילאיי

אמש בבנק ההשקעות פרסמו כי החלו לסקר את החברה וכי הם רואים מחיר יעד של 50 דולר. באופנהיימר טוענים כי שיעורי הריבית הגבוהים ומלחמת המחירים בה פתחה טסלה הובילו להאטה בשוק הרכב, אך עם זאת מדובר בהאטה זמנית. בנוסף, מוצריה של מובילאיי אגנוסטיים למערכת ההינע של הרכבים בהם היא מוטמעת ולכן האטה בשוק הרכב החשמלי לא אמורה להיות מהותית מבחינתה.

קיראו עוד ב"גלובל"

לאחר אזהרת הרווח של מובילאיי שהפילה את מניית החברה, המניה חוותה התאוששות כאשר ההנהלה דיווחה כי המלאים נגמרים בקצב שצפתה ואמרה כי היא צפויה לעמוד ביעד מכירות של 9.5 מיליון שבבים. לאחרונה מניית החברה הגיבה בירידות שערים בעקבות הפרסומים שטסלה תתחיל למכור את תוכנת ה-FSD שלה בסין, שירות שמתחרה ישירות במוצר ה-SuperVision של מובילאיי, אך עם מודל עסקי שונה לחלוטין.

 

אמנון שעשוע לא רוכש מניות, פט גלסינגר דווקא כן

פרופ' שעשוע מקבל שכר והטבות בסכום של 15 מיליון דולר בשנה, מתוכם כ-14 מיליון דולר במניות. בעת ההנפקה הוא רכש מניות של מובילאיי ב-10 מיליון דולר וקיבל מענק הוני של 30 מיליון דולר. אם תרצו - הוא אומנם קנה מניות, אבל ברבע מחיר. סביר להניח שכולם היו עושים עסקה כזו. אין בה כדי לבטא אמון, יש בה כדי לבטא רווחים למנכ"ל וליו"ר. 

בסה"כ מושקע שעשוע כיום בסדר גודל של 50 מיליון במובילאיי (עם מניות לא סחירות ואופציות). שעשוע מאוד מדברר את החברה את הדרך שלה, את החזון ואת המהפכה שלדעתו היא מביאה לשוק הרכב. אבל, אם כך - למה הוא לא קונה מניות בזמן האחרון אחרי צניחה של 50% במניה על רקע התחזית המאכזבת? יש לו הזדמנות לקנות את החלום ב"חצי מחיר".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    הסינית לעולם לא יגיעו לרמה של מובילאי (ל"ת)
    שוקי 07/05/2024 21:11
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מעדיף הרכב שלי את האלגוריתם הישראלי ובלי צ׳יפים סינים (ל"ת)
    בטחון מידע 07/05/2024 15:55
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מוצר סיני איכות סינית חיקוי סיני (ל"ת)
    ארנון 07/05/2024 15:53
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רק ישראלים . גאווה (ל"ת)
    רפי 07/05/2024 15:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ישראלי גאה 07/05/2024 15:51
    הגב לתגובה זו
    גאווה ישראלית
  • 1.
    יהיה לסינים קשה להתחרות בניסיון של מובילאי (ל"ת)
    דן 07/05/2024 14:29
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.