מומנטה
צילום: youtube Momenta

המתחרה הסינית של מובילאיי בדרך לוול סטריט - איזה שווי היא תשיג?

על רקע ההתחממות בשוק ההנפקות הטכנולוגיות וההקלות הרגולטוריות מצד הממשל המרכזי בסין, חברת הנהיגה האוטונומית הגישה תשקיף חסוי לקראת הנפקה בוול סטריט שתתכן כבר השנה
איתן גרסטנפלד | (6)

חברת הנהיגה האוטונומית מומנטה הסינית בדרך לרשום את מניותיה למסחר בוול סטריט, כך על פי דיווח בלומברג. זאת על רקע ההתחממות בשוק ההנפקות הטכנולוגיות וההקלות הרגולטוריות מצד הממשל המרכזי בסין.

על פי הדיווח, החברה הסינית מומנטה הגישה לאחרונה תשקיף חסוי לרשות ניירות ערך האמריקאית. במסגרת ההנפקה, שעשויה לצאת לדרך עוד השנה תבקש מומנטה לגייס סכום של בין 200 ל-300 מיליון דולר. זאת לאחר שבשנה שעברה, דווח כי היא בוחנת אפשרות לקיים הנפקה בארה"ב או בהונג קונג בטרה לגייס עד מיליארד דולר.

החברה זכתה עד כה לתמיכה מצד גופים כמו ג'נרל מוטורס, Temasek Holdings Pte ו-IDG Capital. שבוע שעבר הודיעה החברה על השלמת סבב גיוס בהיקף של 500 מיליון דולר מטיוטה, בוש, ויצרנית הרכב הגדולה בסין, SAIC Motor. כמו כן, בסבב השתתפו גם ענקית הטכנולוגיה הסינית טנסנט (Tencent), Yunfeng Capital, של המיליארדר ג'ק מא ו-Daimler AG, Temasek.

מומנטה הוקמה בשנת 2016 על ידי קבוצה של מהנדסי בינה מלאכותית בזרוע המחקר של מיקרוסופט באסיה (Microsoft Research Asia), במטרה לבנות את 'המוח' של כלי רכב אוטונומיים. מומנטה עובדת כיום עם יצרניות רכב כדי לפתח רכבים בייצור המוני עם פונקציות נהיגה עצמית, וכן במטרה לאסוף נתונים בזמן אמת עבור מוצרים עתידיים. מה שהופך אותה לבעלת משמעות עבור חברות רבות, שכן נתונים הם חלק מרכזי בתעשיית הנהיגה האוטונומית, והיכולת שלהן לשפר את הטכנולוגיה שלהן. מלבד הפעילות בסין, לחברה מרכז מחקר בשטוטגרט שבגרמניה.

הדיווח מגיע לאחר שלפני כשבועיים, אישר הרגולטור הסיני לחברת הנהיגה האוטונומית Pony.ai, לרשום את מניותיה למסחר בארצות הברית. זאת לאחר תקופת יובש ארוכה שהחלה בשנת 2021 אז פצח המשטר הסיני במתקפה רגולטורית חסרת תקדים כלפי החברות הסיניות הנסחרות בארה"ב, מה שהביא להאטה ולאחר מכן להפסקה מוחלטת בהנפקת מניות טכנולוגיה סיניות בארצות הברית. ברקע, ההתחממות בשוק ההנפקות הטכנולוגיות, לאחר ההשלמה המוצלחת של הנפקות של חברות כמו אסטרה לאבס, רובריק ורדיט, שזכו לעניין רב מצד משקיעים.

על פי דוחות חברת מובילאיי הישראלית, מומנטה היא אחת ממתחרותיה בתחום הניידות כשירות (MaaS). בעוד שוויה של מומנטה נותר חסוי, מובילאיי נסחרת לפי שווי של 24.37 מיליארד דולר. לפני כשבועיים פרסמה החברה את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2024, בה הכתה את הצפי בשורה העליונה ופספסה בתחתונה, עם הכנסות של 239 מיליון דולר על הפסד של 7 סנט למניה. במהלך הרבעון הכנסות החברה נחתכו בחצי כתוצאה מההתאוששות בשרשרת האספקה, שהביאה להיווצרות של מלאים אצל יצרניות הרכב.

 

אופנהיימר צופה אפסייד של יותר מ-60% למובילאיי

אמש בבנק ההשקעות פרסמו כי החלו לסקר את החברה וכי הם רואים מחיר יעד של 50 דולר. באופנהיימר טוענים כי שיעורי הריבית הגבוהים ומלחמת המחירים בה פתחה טסלה הובילו להאטה בשוק הרכב, אך עם זאת מדובר בהאטה זמנית. בנוסף, מוצריה של מובילאיי אגנוסטיים למערכת ההינע של הרכבים בהם היא מוטמעת ולכן האטה בשוק הרכב החשמלי לא אמורה להיות מהותית מבחינתה.

קיראו עוד ב"גלובל"

לאחר אזהרת הרווח של מובילאיי שהפילה את מניית החברה, המניה חוותה התאוששות כאשר ההנהלה דיווחה כי המלאים נגמרים בקצב שצפתה ואמרה כי היא צפויה לעמוד ביעד מכירות של 9.5 מיליון שבבים. לאחרונה מניית החברה הגיבה בירידות שערים בעקבות הפרסומים שטסלה תתחיל למכור את תוכנת ה-FSD שלה בסין, שירות שמתחרה ישירות במוצר ה-SuperVision של מובילאיי, אך עם מודל עסקי שונה לחלוטין.

 

אמנון שעשוע לא רוכש מניות, פט גלסינגר דווקא כן

פרופ' שעשוע מקבל שכר והטבות בסכום של 15 מיליון דולר בשנה, מתוכם כ-14 מיליון דולר במניות. בעת ההנפקה הוא רכש מניות של מובילאיי ב-10 מיליון דולר וקיבל מענק הוני של 30 מיליון דולר. אם תרצו - הוא אומנם קנה מניות, אבל ברבע מחיר. סביר להניח שכולם היו עושים עסקה כזו. אין בה כדי לבטא אמון, יש בה כדי לבטא רווחים למנכ"ל וליו"ר. 

בסה"כ מושקע שעשוע כיום בסדר גודל של 50 מיליון במובילאיי (עם מניות לא סחירות ואופציות). שעשוע מאוד מדברר את החברה את הדרך שלה, את החזון ואת המהפכה שלדעתו היא מביאה לשוק הרכב. אבל, אם כך - למה הוא לא קונה מניות בזמן האחרון אחרי צניחה של 50% במניה על רקע התחזית המאכזבת? יש לו הזדמנות לקנות את החלום ב"חצי מחיר".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    הסינית לעולם לא יגיעו לרמה של מובילאי (ל"ת)
    שוקי 07/05/2024 21:11
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מעדיף הרכב שלי את האלגוריתם הישראלי ובלי צ׳יפים סינים (ל"ת)
    בטחון מידע 07/05/2024 15:55
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מוצר סיני איכות סינית חיקוי סיני (ל"ת)
    ארנון 07/05/2024 15:53
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רק ישראלים . גאווה (ל"ת)
    רפי 07/05/2024 15:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ישראלי גאה 07/05/2024 15:51
    הגב לתגובה זו
    גאווה ישראלית
  • 1.
    יהיה לסינים קשה להתחרות בניסיון של מובילאי (ל"ת)
    דן 07/05/2024 14:29
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.