ASML
צילום: טוויטר

למרות העלייה בביקוש לשבבים: תוצאות מאכזבות ל-ASML; המניה יורדת

ספקית הציוד עבור יצרני שבבים דיווחה על הכנסות נמוכות מהצפי לצד כמות הזמנות מאכזבת במהלך הרבעון הראשון; חרף השיפור בייצור של יצרניות השבבים והצפי להקמת מפעלי ייצור שבבים חדשים ברחבי העולם
איתן גרסטנפלד |

חברת ASML ההולנדית, הספקית הגדולה ביותר של ציוד ליצרני שבבים, דיווחה על הזמנות חדשות חלשות מהצפוי ברבעון הראשון, למרות היציבות במכירות לסין חרף ההגבלות שהטילה ארה"ב על המוצרים אותם היא יכולה לייצא. בעקבות זאת, מניית החברה נסחרת הבוקר בירידות של כ-5.5%.

במהלך הרבעון הראשון של השנה הציגה ASML הכנסות של 5.29 מיליארד יורו, ירידה של כ-22% ביחס לרבעון המקביל אשתקד ומתחת לצפי האנליסטים המוקדם להכנסות של 5.39 מיליארד יורו.

בשורה התחתונה, הציגה החברה רווח נקי של 1.22 מיליארד יורו, ירידה של כ37%  ביחס לרבעון הראשון ב-2023, אך מעל לצפי האנליסטים המוקדם לרווח של 1.07 מיליארד יורו.

ההזמנות עבור המכונות של ASML, הסתכמו במהלך הרבעון הראשון ב-3.6 מיליארד יורו, ירידה של 4%. נתון נמוך בהרבה מזה שצפו האנליסטים (5.4 מיליארד), וכשני שליש פחות מהנתון אותו הציגה החברה ברבעון הקודם (Q4). בשורה חיובית הגיעה דווקא מכיוון המכירות ללקוחות בסין שהגיעו לנתח שיא של 49% מההכנסות, כ-2 מיליארד יורו. זאת על אף הניסיונות של ארצות הברית להגביל את הייצוא של מכונות החברה ליצרניות שבבים סיניות.

ASML היא אחת מחברות המוליכים למחצה החשובות בעולם, היא מייצרת מכונות ליטוגרפיה בטכנולוגיה של אולטרה סגול קיצוניות, הנדרשות לייצור השבבים המתקדמים ביותר בעולם. כיום שולטת החברה ההולנדית בשוק ייצור המכונות שמחירן עומד על מאות מיליוני יורו. כך שהיא צפויה להינות בשנים הקרובות מתנופת ההקמה של מפעלי שבבים חדשים, בתמיכה ממשלתית של שורת מדינות דוגמת ארצות הברית, טייוואן, קוריאה הדרומית, יפן וסין.

שנת 2024 תביא להתאוששות?

בשנה שעברה סבלה החברה יחד עם שורה של יצרניות שבבים מביקוש חלש למוצרי אלקטרוניקה, דוגמת סמארטפונים ומחשבים ניידים. על אף שחברות מוליכים למחצה שונות, בהובלת יצרניות שבבי הזיכרון אשר צופות עלייה בביקוש בעיקר על רקע מהפכת הבינה המלאכותית, ASML צופה שהמכירות לשנת 2024 יהיו דומות לאלו שהציגה בשנה החולפת (27.6 מיליארד יורו).

"התחזית שלנו לשנת 2024 נותרה ללא שינוי, כאשר המחצית השנייה של השנה צפויה להיות חזקה יותר מהמחצית הראשונה, בהתאם להתאוששות המתמשכת של התעשייה מהמשבר", אמר מנכ"ל החברה, פיטר וונינק, בהצהרה לאחר פרסום הדוחות. וונינק אשר עוזב את החברה, לא התייחס להשפעה כלשהי מהגבלות הייצוא לסין ברבעון הראשון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social