פאנל השקעות באנרגיה
צילום: ליאת לרנר
ועידת ההשקעות באנרגיה

"אין ירידה בהייפ סביב השקעות באנרגיה, להפך - יש האצה"

מספר חברות אנרגיה נהנו מהעליות של תקופה הקורונה אך ירדו בשנים שלאחר מכן, מה שהביא להערכות כי אולי ההייפ סביב התחום שכח - מצד קרנות ההשקעה חושבים אחרת: "הנושא של חוסן אנרגטי הפך להיות אקוטי בישראל וזה מייצר הרבה מאוד הזדמנויות", אומרת לימור נקר-וינסנט, סמנכ”לית בקרן בירד
הדס מגן |

נפתח בסיפור של חברת ברנמילר ברנמילר שהגיעה לשווים מאוד יפים ונכנסה לבורסה ב-2017, התרסקה ב-90% מאז השיא והחליטה לצאת מתל אביב. החברה עדיין נסחרת בנאסד"ק, ואחת הטענות הייתה שהיא הגיעה לאן שהגיעה בזכות ההייפ שהיה על חברות אנרגיה והסנטימנט השתנה.

בשיחה על העתיד של חברות האנרגיה המתחדשת שגם עוסקות באגירה, שוחחנו על הבעיות והחסמים אבל דווקא מצדם של קרנות ההשקעה. על הנושא דיברו בפאנל בועידת ההשקעות באנרגיה עדי וגמן, שותפה מנהלת ב-E44 Ventures, לימור נקר-וינסנט, סמנכ”לית בקרן בירד ועו”ד יעל שמעון-מני, שותפה בפרל כהן.

לימור, אני רוצה לשאול אותך האם את מרגישה שהסנטימנט אכן השתנה?

"אנחנו לא משקיעים בחברות ספציפיות אלא משקיעים בפרויקט. אכן השקענו בפרויקט של ברנמילר והם הקימו מערכת אגירת אנרגיה שהיום נמצאת בשימוש. לגבי הסנטימנט, אני לא חושבת שיש שינוי. אם מסתכלים על השקעות בתחום אז דווקא יש האצה ויש צורך הולך וגדל באספקת אנרגיה. זה נכון שבתחומי האנרגיה לוקח הרבה זמן לטכנולוגיה להבשיל אבל מדובר בתחום שהוא מאוד רחב. לפעמים יש חברות ישראליות אופטימיות שמבינות מאוחר מדי שצריך הרבה יותר כסף בשביל להגיע לשוק".

עדי, איך היית מתארת את השוק היום?

"אי אפשר להתעלם מהמלחמה אבל בגדול לפני המלחמה ראינו יזמים מצוינים שרוצים ללכת ולהקים מיזמים בתחום, לא רק בגלל שזה הייפ אלא בגלל שזו ההזדמנות העסקית הכי גדולה במאה ה-21. ישראל יכולה להיות ותהיה בעיניי מובילה בתחומים האלה גם בגלל ההון אנושי וגם בגלל הטכנולוגיה החזקה".

יעל, כמי שמלווה חברות בתחום איך את מסבירה שעד עכשיו לא ראינו שם הישג משמעותי?

"יש עניין של הייפ ומומנטום אבל לחברות בתחום הזה יש חסמים ספציפיים כמו למשל הצורך במימון משמעותי. אלה מוצרים שצריכים המון זמן ושיתופי פעולה אסטרטגיים, לפעמים עם גופים ממשלתיים, וכמובן שגם קיימים חסמים רגולטוריים בישראל ובכל העולם. יש חסמים רגולטוריים שונים בכל מקום וזה גם מקשה על ההתרחבות. אני כן מאמינה שיש צורך והבנה של החשיבות לפתח את האנרגיות האלה ולכם אני מאמינה שבשנים הקרובות נראה יותר כאלה בישראל ובכלל".

אם נסתכל על תחום ה-EV, אנחנו רואים שבזמן האחרון מתחילה נסיגה שמגיעה מכל מיני סיבות, לימור - מה את רואה, עד כמה חברות רוצות להיכנס לתחום של EV היום?

"התחום נשאר, ברור שהייתה האצה מאוד גדולה ועכשיו רואים האטה יחסית. אנחנו משקיעים למשל בזוז פאוור זוז פאוור 3.2% שבדיוק התמזגו לספאק, ומה שאנחנו רואים זה שהתהליך לקבל את האישורים לוקח המון זמן. בפועל למרות התמריצים שיש בארה"ב התהליכים ארוכים. יחד עם זאת אין מה לעשות, העולם הולך לכיוון של ה-EV והשאלה היא איך אנחנו פותרים את עניין הטעינה. המערכת הופכת להיות מערכת רב שכבתית, לא רק רשת החשמל אלא גם איך משתמשים בסוללה של הרכב בשביל לספק חשמל לצרכים הביתיים".

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

יעל, עד כמה ישראל מעודתת יזמות בתחום האנרגיות המתחדשות?

"התשובה היא ככל הנראה לא מספיק. צריך לעשות יותר, יש פה פוטנציאל אדיר ואי אפשר שלא לקשר למלחמה. ההבנה היא שהאנרגיות האלה הן צורך קיומי אמיתי ולכן המדינה צריכה להפנים את זה כמה שיותר מהר, בין אם זה הסרת חסמים או מתן תמריצים די לדחוף את התחום הזה קדימה ושיצאו מפה טכנולוגיות לכל העולם".

"אין ספק שאנחנו ניצבים בעיצומם של שינויים גדולים, יש פה משבר אקלים עולמי ורבים יודעים שהנושא של אספקת חשמל הוא משמעותי", מוסיפה לימור נקר-וינסנט. "לנו בישראל נוספו גם השינויים הגיאו-פוליטיים וזה מייצר הרבה אתגרים. כל הנושא של חוסן אנרגטי הופך להיות נושא אקוטי בישראל ופה יש לנו הרבה מאוד עבודה אבל זו גם הזדמנות לחברות הישראליות להביא טכנולוגיות מחו"ל לארץ".

"לא עושים מספיק בתחום הרגולציה וזה קריטי", מוסיפה עדי וגמן. "המדינה היא זו שיכולה לעודד את כל שרשרת הערך. יש 3 חברות פרויקטים - אורמת אורמת טכנו 0.9% , דוראל דוראל אנרגיה 2.67% , ואנלייט אנלייט אנרגיה 2.05% שלשלושתן יש פעילות השקעה גלובאלית משמעותית, אבל הממשלה לא עושה כלום ובסוף הכסף הפרטי כנראה יעשה מה שהכסף הציבורי לא יעשה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן, (קרדיט צילום סיון שחור לעמ)אלי כהן, (קרדיט צילום סיון שחור לעמ)

ישראל וקפריסין מקדמות את שיתוף הפעולה האנרגטי: הכבל החשמלי התת ימי מתקדם

אלי כהן נפגש עם מקבילו הקפריסאי, ג'ורג' פאפאנסטסיו, והשניים דנו בפרויקטים מרכזיים, לרבות הכבל החשמלי התת ימי והסכם מאגר הגז המשותף. בפגישה, שנערכה על רקע התקדמות אזורית משמעותית, הדגישו השרים את החשיבות האסטרטגית של שיתוף הפעולה, במיוחד לאור האתגרים הגיאופוליטיים באגן הים התיכון

עוזי גרסטמן |

ביקור עבודה של שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, בקפריסין חיזק את הקשרים האנרגטיים בין המדינות. כהן נפגש עם מקבילו הקפריסאי, ג'ורג' פאפאנסטסיו, והשניים דנו בפרויקטים מרכזיים, לרבות הכבל החשמלי התת ימי והסכם מאגר הגז המשותף. בפגישה, שנערכה על רקע התקדמות אזורית משמעותית, הדגישו השרים את החשיבות האסטרטגית של שיתוף הפעולה, במיוחד לאור האתגרים הגיאופוליטיים באגן הים התיכון.

גשר חשמלי בין ישראל לאירופה: פרויקט בהיקף אזורי

פרויקט הכבל החשמלי התת ימי, The Great Sea Interconnector, נמצא כעת בשלב תכנון מתקדם וצפוי לחבר את ישראל לרשתות החשמל של קפריסין ויוון, ובהמשך לאירופה כולה. הפרויקט, בהיקף השקעה מוערך של כ-2 מיליארד אירו, יאפשר חיבור ראשון מסוגו של רשת החשמל הישראלית לרשת האירופית, תוך שיפור הביטחון האנרגטי האזורי. מדובר במהלך אסטרטגי שמשדרג את מעמדה של ישראל כמרכיב חיוני במפת האנרגיה, ומאפשר גם פוטנציאל לייצוא חשמל ירוק.

החיבור לרשת החשמל האירופית יעניק לישראל גיבוי בעתות חירום, ובמקביל יאפשר ייצוא עודפי חשמל, לרבות חשמל מתחדש, לשווקים באירופה. מנקודת המבט האירופית, מדובר במהלך שמסייע לגיוון מקורות האנרגיה ולחיזוק העצמאות האנרגטית - עניין קריטי בעידן של חוסר ודאות באספקת הגז מרוסיה. קפריסין כבר אישרה את חלקה בפרויקט בספטמבר 2024, והשרים סיכמו לקדם חתימה על חוזה להנחת הכבל במהלך 2025.

מאגר "אפרודיטה-ישי": מהסכם למינוף אנרגטי משותף

נושא מרכזי נוסף בפגישה היה ההסכם סביב מאגר הגז "אפרודיטה-ישי", שנמצא בשטח הכלכלי הימי של ישראל וקפריסין ומוערך בכ-5 טריליון רגל מעוקבת של גז טבעי. ההסכם, שנחתם לאחר מגעים ממושכים ומחלוקות גבוליות, מהווה דוגמה לשיתוף פעולה נדיר באזור רווי מתחים. בפברואר 2025 קפריסין וקונסורציום בראשות שברון הגיעו להבנות על תוכנית פיתוח מעודכנת, אך תחילת ההפקה נדחתה ל-2031 בשל אתגרים טכניים ומשפטיים.

פיתוח המאגר צפוי להניב הכנסות משמעותיות לשתי המדינות, לצד הרחבת היצוא האנרגטי של ישראל. במקביל, הוא מהווה נדבך נוסף במיצוב ישראל כמעצמה אנרגטית מתפתחת במזרח הים התיכון.