רכב חשמלי
צילום: יחצ פרטנר

כל בניין חדש בישראל יחויב בהכנה של תשתית טעינה לכלי רכב חשמליים

אחרי החובה להכין תשתית טעינה לכלי רכב חשמליים בבנייני מגורים, מעתה חלה חובה על יזמים להכין תשתיות טעינה גם בבנייה חדשה שאינה למגורים

דור עצמון | (1)

בהובלת משרד האנרגיה והתשתיות אושרו על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה תקנות המחייבות הכנת תשתיות טעינה בבנייה חדשה של מבני מסחר, משרדים, חניונים ועוד, זאת במטרה להבטיח זמינות ונגישות של עמדות טעינה לכלל האוכלוסייה, במהלך שצפוי לעודד את המעבר לתחבורה חשמלית, יעילה וירוקה.

ועידת ההשקעות באנרגיה של ביזפורטל תתקיים ב-16 באפריל. בין היתר יוצגו בה הכיוונים של שוק הגז המקומי, העתיד של האנרגיה המתחדשת ויוצגו החברות שצפויות לספק את ערך משמעותי בהמשך(להרשמה לחצו כאן)

משרד האנרגיה והתשתיות מודיע כי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, המליצה היום לשר הפנים על התקנת תקנות התכנון והבניה (התקנת מקומות חניה - 2024, התשפ"ד), המחייבות יזמים להכין תשתיות עבור עמדות טעינה לרכבים חשמליים גם בבנייה חדשה שאינה למגורים. התקנות החדשות הן צעד משמעותי נוסף לקידום התחבורה החשמלית בישראל ולהפחתת פליטות, ויאפשרו לבעלי הרכבים החשמליים ליהנות מגישה נוחה ופשוטה יותר לעמדות טעינה. חובה להתקין תשתית לעמדות טעינה בבנייני מגורים כבר נכנס לתוקף בתחילת שנת 2023.

התקנות החדשות חלות על בנייה חדשה של מבנים הכוללים מעל ל-30 מקומות חניה, בהם מבני מסחר, משרדים, חניונים, מבני תעשייה, מוסדות ציבור ועוד. התקנות מחייבות את היזמים להכין תשתיות טעינה הכוללות, בין היתר, מקום להצבת שנאים ולוחות חשמל ומובלים המשמשים לחיבור מקומות החניה במבנה.

המהלך צפוי להביא לשורה של יתרונות משמעותיים למשק בכלל ולמשק האנרגיה בפרט, בהם הבטחת זמינות תשתיות טעינה נוחות ונגישות לכלל האוכלוסייה, עידוד המעבר לתחבורה ירוקה, חיסכון בעלויות ובמורכבות בהוספת תשתיות טעינה לאחר הקמת המבנים ויצירת תשתית איתנה להתפתחות התחבורה החשמלית בישראל בשנים הקרובות. כמו כן, הקמת עמדות טעינה במרכזי תעסוקה ומסחר תעודד פיזור של שעות הטעינה של הרכבים החשמליים לאורך כל שעות היממה ובכך תקל על משק החשמל ותאפשר לנצל באופן מיטיבי את כושר היצור הסולארי הגבוה בשעות הצהרים.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן: "התקנות החדשות הן נדבך נוסף במאמצים שלנו להוביל את ישראל לעידן של תחבורה חשמלית, זולה ונקייה ולהפחתת פליטות. אנחנו רואים חשיבות רבה בהנגשת עמדות טעינה, הן למען נוחות והן למען בריאות הציבור ושמירה על הסביבה. אנו פועלים רבות בכדי שהתחבורה החשמלית תגיע לכלל שכבות האוכלוסייה, גם לאזרחים ואזרחיות אשר אין להם חניה צמודה בבית. המעבר לכלי רכב חשמלי יאפשר לאזרחים לחסוך בהוצאות השוטפות על דלק ובכך להוריד את יוקר המחייה של משקי הבית".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אני אדוני אלוהיך 03/04/2024 14:29
    הגב לתגובה זו
    שיעשו שעון חשמל בנפרד ורק בעלי רכבים חשמליים יישלמו אותו
טסלה
צילום: אתר החברה

כמה עולה טסלה משומשת והאם המחיר ימשיך לרדת?

מחירון לוי יצחק וכן הצעות ביד2 חושפים ירידה של עד 10% במחירי טסלה המשומשות כתוצאה משרשרת הורדת המחירים של ענקית הרכב החשמלי; למה הירידות צפויות להימשך ומה יותר כלכלי - רכב חשמלי או רכב על בנזין?
דור עצמון |
רוצים לקנות טסלה? מתלבטים אם רכב חדש או יד-שנייה? יהיו כאלה שהנתונים של מחירון לוי יצחק וההצעות שמופיעות בלוחות השונים, לרבות ביד2, יגרמו להם להפסיק להתלבט ויביא אתכם היישר לשולחן המחשב להזמין רכב מהאתר. מחירי הרכבים המשומשים יורדים, הם יורדים בגלל הרכבים החדשים שמחירם יורד. הרכב החדש נעשה יותר נוח לרכישה, אבל אף אחד לא מבטיח שהירידה לא תימשך.  טסלה, קרדיט: יצרן ענקית המכוניות החשמליות הודיעה פעם אחר פעם על הורדות מחירים כאשר בפעם האחרונה היא הורידה את המחירים של רכבי דגם Y מגרסת "long range" ו"performance" ב-3,000 דולר כל אחד ואת דגם 3 מגרסת "rear-wheel drive" ב-2,000 דולר ל-39,990 דולר. החברה בראשות אילון מאסק הורידה את המחירים בארה"ב של דגם הבסיס שלה ב-11% עד כה השנה ושל דגם Y שלה ב-20% - מהלכים שמגיעים בזמן שארה"ב, השוק הגדול ביותר שלה, מתכוננת להציג סטנדרטים מחמירים יותר שיגבילו זיכוי מס על רכבים חשמליים. הורדת המחירים בעולם הגיעה כמובן גם למחירים בארץ. אתם יכולים לקנות טסלה 3 חדשה  במחיר של קצת מעל 190 אלף שקל.  כשלוקחים בחשבון את העלויות השוטפות של רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין, מבינים שהפער בעת הרכישה בין טסלה לרכב על בנזין שמגיע ל-50 אלף שקל בממוצע, מוחזר תוך כמה שנים של שימוש ברכב החשמלי. יש סיכונים כלכליים - הסוללה הולכת ומשתפרת ובעוד כמה שנים, הסוללות הקיימות יהיו כמעט לא רלבנטיות. מעבר לכך, השחיקה וירידת המחירים בחשמליות צפויה להיות משמעותית יותר, גם כי בסוף הדרך וזה לא רחוק - מחירי הרכבים החשמליים יתקרבו למחירי הרכבים על בנזין.  ועדיין רכב חשמלי מספק כדאיות כלכלית לארוך זמן. הכדאיות הזו רק תלך ותגבר במקביל לירידת מחירי הרכבים האלו. למי שמעוניין להתעמק בעניין - הנה מדריך: איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית?

כמה עולה טסלה משומשת?

הורדת המחירים הביאה כמובן לירידת הערך עוד יותר של הרכבים המשומשים/יד-שנייה, ולמרות שטסלה מודל Y כמעט ולא ספגה פגיעת ערך, גרסת הבסיס של טסלה 3 משומשת מודל 2023 ירדה למחיר של 175-178 אלף שקל. מודל 2022 ירד ל-165-170 אלף שקל ואילו מודל 2021 נמכר ב-160-165 אלף שקל. המחירים האלו לא מבטאים את מלוא התגלגלות ירידת המחירים, והם צפויים להמשיך לרדת. לא הגיוני לרכוש טסלה שנתיים על הכביש רק ב-20% מתחת לטסלה חדשה. ברכבי בנזין זה 20%-30% מתחת למחיר רכב חדש, ברכבים חשמליים זה אמור להיות משמעותי יותר.  כך נוצר מצב שאלו המחפשים לרכוש מכונית טסלה חדשה מרוויחים מהורדת המחירים גם של החברה גם בשוק היד-שנייה, ואילו המוכרים מנגד מצאו עצמם עם ירידת ערך משמעותית של המכוניות אותה הם מעוניינים למכור. לכך יש להוסיף את העובדה שהירידה במחיר בין היד הראשונה לשנייה היא חדה יותר - בכל סוג של רכב - מאשר הירידה במחיר מהיד השנייה והלאה. הירידה בשווי בין רכב בשנתו הראשונה לרכב בשנים הבאות היא גם חדה יותר. כלומר, ברגע שרכשתם רכב חדש, הפסדתם במידי עשרות אלפי שקלים. אם רכב חדש בממוצע עולה 130 אלף שקל, אזי יש ירידת ערך מקובלת של 15% תוך שנה - כ-20 אלף שקל. בהמשך זה הולך ופוחת.