אנציקלופדיה בריטניקה
צילום: Clay Banks, unsplash

ההנפקה המפתיעה של השנה: אנציקלופדיה בריטניקה תנפיק לפי שווי של 1 מיליארד דולר

המוסד החינוכי הוותיק, המחזיק גם במילון מרים-וובסטר וחברת הטכנולוגיה הישראלית מלינגו (מורפיקס וכו'), צפוי לרשום את מניותיו למסחר כבר בחודש יוני הקרוב, במטרה להמשיך את הצמיחה של החברה בעלום הדיגיטלי
איתן גרסטנפלד | (3)

בזמן שלא מעט חברות טכנולוגיה צעירות בוחנות בימים אלו את האפשרות להיכנס לשוק המניות, בשקט בשקט ישנה חברה וותיקה ועתירת מוניטין אשר מתחממת על הקווים. במפתיע או שלא מדובר באנציקלופדיה בריטניקה, אשר צפויה להנפיק בקרוב את מניותיה לפי שווי של 1. מיליארד דולר, כך על פי דיווח של רשת בלומברג.

על פי הדיווח, הנפקת המניות של החברה הוותיקה הפועלת משיקגו צפויה להתקיים כבר במהלך יוני הקרוב. ההנפקה הצפויה, ממקמת אותה לצד חברות גדולות אחרות המבקשות לרשום את מניותיהן למסחר בבורסה וביניהן ענקית המדיה החברתית רדיט Reddit עם שווי העולה על 6.5 מיליארד דולר, וכן המותג הקמעונאי שיין (Shein), המוערך ב-60 מיליארד דולר. במידה וההנפקה תצא לדרך, הכספים שיגויסו עשויים לסייע לחברה לפתח את הפלטפורמות הדיגיטליות שלה, להרחיב את ספריית התוכן החינוכי שלה וכן לבחון רכישות פוטנציאליות בתחום הטכנולוגיה החינוכית (Edtech).

.

לאנציקלופדיה בריטניקה, מורשת של מעל 250 שנה, ומיליוני משתמשים ברחבי העולם. החברה אשר נוסדה בשנת 1768, מחזיקה באנציקלופדיה הכללית הוותיקה ביותר בשפה האנגלית. במשך דורות, הכרכים של האנציקלופדיה שימשו מקור מידע באינספור משקי בית ומוסדות אקדמיים. בשנת 1964, רכשה אנציקלופדיה בריטניקה את מילון מרים-וובסטר (Merriam-Webster), שהפכה במהלך השנים לספקית המובילה של מילונים.

בשנים האחרונות התאימה החברה את פעילותה לעולם הדיגיטלי, וכיום היא מתהדרת במגוון מוצרים חינוכיים וביניהם Britannica Education, פלטפורמת למידה מקיפה המותאמת לתלמידים שגדלו בעולם טכנולוגי. לצד זאת, מחזיקה החברה גם בחברת בת ישראלית, מלינגו, העוסקת בפיתוח מילונים מקוונים וכלי חיפוש חכמים לרשת האינטרנט, לצד תוכנת עיבוד שפות שמיות המופעלת בין היתר על ידי בינה מלאכותית. בין המוצרים אותם מפעילה החברה ניתן למנות את המילון החינמי הפופולארי מורפיקס, המילון העברי-עברי רב מילים, וכן את נקדן מורפיקס, תוכנה המנתחת ומנקדת אוטומטית כל מילה וכל צורה בשפה העברית על פי כללי הדקדוק העברי.

השינוי הטכנולוגי שעברה החברה הוא שצפוי להניע את הצמיחה שלה בשנים הקרובות. על פי הדיווחים לקראת ההנפקה, לאנציקלופדיה בריטניקה למעלה מ-7 מיליארד צפיות בעמודים מדי שנה, לצד בסיס משתמשים של יותר מ-150 מיליון תלמידים וסטודנטים ב-150 מדינות. נתונים אלו תורגמו על ידי החברה להכנסות של כמעט 100 מיליון דולר במהלך שנת 2022.

ותק של 250 שנה

אנציקלופדיה בריטניקה ראתה אור לראשונה בשנת 1768, באדינבורו, סקוטלנד על ידי בשם קולין מקפרקוהר וחרט בשם אנדרו בל. בניגוד לאנציקלופדיות עבות הכרס של התקופה, מייסדי בריטניקה ביקשו להנגיש את המידע גם עבור אנשים שחיפשו חומר עזר מהיר, ולא רק עבור אלו בחרו להעמיק את ידיעותיהם בשלל המונחים שהאנציקלופדיה הציעה. מגמה זו הלכה והתחזקה עם השנים והביאה לכך שהאנציקלופדיה זכתה לפופולאריות רבה.

בשלהי שנות ה-20 של המאה ה-20 עברה החברה לפעול מארצות הברית, ובחלוף מספר שנים השתקעה החברה במשכנה הנוכחי בשיקגו. בשנת ב-1932 מונה אדם בשם האריסון פאוול, למהל החברה. בתקופתו, שינתה החברה את האסטרטגיה שלה והחלה להפיץ את האנציקלופדיה במתכונת שנתית. בנוסף, הנהיג פאוול מדיניות של מכירת ספרים "מדלת לדלת", אשר הביאה לגידול בהכנסות של החברה. שינוי נוסף אותו הנהיג פאוול היה הפצת "ספר השנה" של בריטניקה, אשר עסק באירועים המרכזיים שהתרחשו באותה השנה.

בסוף שנת 1941 תרמה סירס רובאק, החברה שהחזיקה בזכויות על האנציקלופדיה את בריטניקה, לאוניברסיטת שיקגו. בינואר 1996 נמכרה האנציקלופדיה מיליארדר השווייצרי, יעקב ספרא. בתקופה זו, חוותה החברה שורה של קיצוצים כלכליים שכללו פיטורי עובדים וכן הועלו טענות מצד העובדים בנוגע להלנת שכר. כך למשל הניו יורק פוסט דיווח כי פרילנסרים נאלצו להמתין עד שישה חודשים להמחאות ועובדים מן המניין לא קיבלו העלאה במשכורת במשך שנים.

קיראו עוד ב"גלובל"

החל משנות ה-80 של המאה ה-20, החלה החברה לבצע התאמות של פעילותה לשינויים הטכנולוגים, ובפרט התפתחות והתפשטות טכנולוגיית המחשבים האישיים והדיסקים ובהמשך האינטרנט ששינו באופן דרמטי את עולם ההוצאה לאור בכלל ואת עסקי האנציקלופדיה בפרט. בשנת 1981, במסגרת הסכם עם Mead Data Central, נוצרה הגרסה הדיגיטלית הראשונה של האנציקלופדיה.

בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20 הפכה בריטניקה לזמינה למשלוח אלקטרוני במספר מוצרים מבוססי CD-ROM, כולל אינדקס אלקטרוני ותקליטור (המספק טקסט ומילון, יחד עם תוכנת אחזור קניינית. במהלך שנות ה-90 המוקדמות, החברה פיתחה את בריטניקה אונליין, והפכה למעשה לאנציקלופדיה הראשונה הפועלת באינטרנט. בתחילת המאה ה-21, הרחיבה החברה את פעילותה גם אל תוך תחום  הטכנולוגיה החינוכית (Edtech). בשנת 2001 הציגה Britannica Digital Learning אתרי אינטרנט מיוחדים לבתי ספר ואוניברסיטאות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    תומר 19/03/2024 19:57
    הגב לתגובה זו
    זה הולך להיות מביךךךל
  • 2.
    בעולם של ויקי לבריטניקה אין מה להציע (ל"ת)
    wiki 19/03/2024 15:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בעולם של AI לבריטניקה אין מה להציע (ל"ת)
    היטקיסט 19/03/2024 14:32
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.