שבב בינה מלאכותית מתקדם ומחשב על: ההכרזות המרכזיות של אנבידיה
החברה השלישית בשוויה בעולם, מובילה את השבחת הערך בשנים האחרונות בוול סטריט ובעיקר בשנה האחרונה בזכות מהפכת הבינה המלאכותית. האם זה יימשך? תלוי בהשקות החדשות שהחברה פרסמה הלילה. שלא במפתיע שבב הבינה המלאכותית החדש של אנבידה עמד במרכז דבריו של נשיא החברה הערב. השבב החדש, בלאקוול (NVIDIA Blackwell), אמור להניע את עידן המחשוב הבא, ולהוות לבנת היסוד בשלל מוצרי חומרה חדשים עליהם הכריזה החברה, החל משבב-העל B200 וכלה במחשב העל DGX SuperPOD.
"אני מקווה שאתם מבינים שזה לא מופע", אמר נשיא החברה ג'נסן הואנג לקהל הגדול, שגדש את אולם הכנסים בסן חוזה. "הגעתם לכנס מפתחים. יהיה הרבה מדע שיתאר אלגוריתמים, ארכיטקטורת מחשבים, מתמטיקה", הדגיש הואנג בפני מי שחשבו שהגיעו למופע הכי טוב בעיר. ואכן במשך כשעתיים הואנג, הכניס מייסד ענקית השבבים את השומעים אל נבכי מוצרי החומרה החדשים של החברה, תוך שהוא מתייחס לכל פרט במפרט הטכני שלהם, כיאה לכנס מפתחים. זאת בניגוד לסגנון הקליל והמונגש יותר בו נוקטים מנהלי ענקיות הטכנולוגיה ובראשם טים קוק מאפל.
שורת מוצרי החומרה החדשים של החברה אמורים לאפשר לארגונים בכל מקום בעולם לבנות ולהריץ בינה מלאכותית יוצרת בזמן-אמת, עם מודלי שפה גדולים (LLMs) בעלי טריליוני פרמטרים, ובעלות וצריכת אנרגיה נמוכות עד פי 25 בהשוואה לדור הקודם. הארכיטקטורה מונעת על ידי טכנולוגיית NVLink מהדור החמישי, שבפיתוחה לקחו חלק גם עובדות ועובדי מרכז הפיתוח של אנבידיה ישראל.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבב החזק ביותר בעולם
על פי החברה, ארכיטקטורת בלאקוול מבוססת על טכנולוגיות מחשוב מואץ, שיסייעו להניע פריצות דרך בעיבוד נתונים, פיתוח תרופות מונחה-מחשוב (Computer-Aided), סימולציות הנדסיות, מחשוב קוונטי ובינה מלאכותית יוצרת – תעשיות מתפתחות הנמצאות בתחילת דרכן. בין החברות שיאמצו את הארכיטקטורה ניתן למנות את ענקיות הטכנולוגיה אמזון, מיקרוסופט, מטא ו-OpenAI. הארכיטקטורה תאפשר אימון (Training) והסקה (Inference) למודלי שפה גדולים (LLMs) עם יכולת להגיע לעד 10 טריליון פרמטרים.
ארכיטקטורת בלאקוול, קרדיט: אנבידיה
"במשך שלושה עשורים הובלנו את פיתוח יכולות המחשוב המואץ, במטרה להניע פריצות דרך כמו למידה עמוקה ובינה מלאכותית", אמר ג'נסן הואנג, נשיא אנבידיה. "בינה מלאכותית יוצרת היא הטכנולוגיה המגדירה את זמננו. מעבדי הבלאקוול הם המנוע שמניע את המהפכה התעשייתית הזו. בעבודה משותפת עם הארגונים הדינמיים ביותר בעולם, נממש את ההבטחה של הבינה המלאכותית בכל תעשייה".
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הארכיטקטורה החדשה נקראת על שמו של דייויד הרולד בלאקוול, מתמטיקאי שהתמחה בתאוריית המשחקים ובסטטיסטיקה, אשר היה לאפרו-אמריקאי הראשון שנבחר לאקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב (National Academy of Sciences).
NVIDIA B200
לצד השבב הודיעה אנבידיה גם על הסופר-שבב NVIDIA GB200 Grace Blackwell המחבר בין שני GPUs מדגם NVIDIA B200 Tensor Core, יחד עם CPU מדגם NVIDIA Grace בחיבור שבב-אל-שבב של 900 גיגה-בייט לשנייה. כך, GB200 מציע שיפור של עד פי 30 בביצועים בהשוואה ל-NVIDIA H100 עבור הסקה במודלי שפה גדולים, ומפחית את צריכת האנרגיה עד פי 25.
ה-GB200 מהווה חלק מרכזי ב-NVIDIA GB200 NVL72, מערכת בסקייל של Rack (ארון שרתים), הכוללת קירור נוזלי ומשלבת בין 72 שבבי Blackwell GPUs לבין 36 שבבי Grace CPU, המחוברים האחד לשני באמצעות טכנולוגיית NVLink מהדור החמישי. בנוסף, GB200 NVL72 כולל שבבי DPU מדגם NVIDIA BlueField-3 על מנת להניע את יכולות האצת הרשת, Zero-Trust Security וניהול אחסון. המערכת כולה פועלת כ-GPU אחד ומספקת 1.4 אקסה-פלופס של ביצועי AI ועד ל-30 טרה-בייט של זיכרון מהיר.
שבב העל - B200, קרדיט: אנבידיה
עבור דרישות ה-AI התובעניות ביותר, מערכות המונעות באמצעות GB200 יכולות להתחבר באמצעות פלטפורמות התקשורת המואצת שהוכרזו היום, NVIDIA Quantum-X800 InfiniBand ו-Spectrum-X800 Ethernet, אשר פותחו בישראל ומספקות ביצועי תקשורת מואצת בקצב של עד 800 גיגה-ביט לשנייה. בנוסף, מציעה אנבידיה את ה-HGX B200, שרת המחבר בין שמונה GPUs מדגם B200, בחיבור מהיר על מנת לתמוך במערכות ה-x86 החזקות ביותר. HGX B200 תומך בתקשורת מואצת במהירות של עד 400 ביט-לשנייה באמצעות פלטפורמות התקשורת המפותחות בישראל, 2 InfiniBand-NVIDIA Quantum ו-X Ethernet-Spectrum.
מחשב העל DGX SuperPOD
לצד ההכרזה על ה-GB200 ו-GB200 NVL72, חשפה אנבידיה בכנס את מחשב העל DGX SuperPOD בגרסתו החדשה, אשר מבוסס על ארכיטקטורת בלאקוול ומסוגל להגיע לסקייל של עד עשרות אלפי סופר-שבבים מסוג Grace Blackwell בשילוב סביבת התוכנה של אנבידיה וטכנולוגיית התקשורת המתקדמת ביותר,NVIDIA Networking.
מחשב העל החדש - DGX SuperPOD, קרדיט: אנבידיה
ה-NVIDIA SuperPOD powered by Grace Blackwell מבוסס על מערכות NVIDI DGX GB200, ומציע עד 11.5 אקסה-פלופס של ביצועי AI ברמת דיוק FP4, ועד ל-240 טרה-בייט של זיכרון מהיר. כל אחד מדגמי ה-DGX GB200 כולל סופר-שבבים מסוג GB200 – הכוללים 36 שבבי Grace CPU ו-72 שבבי Blackwell GPUs – המחוברים כאחד באמצעות NVLink מהדור החמישי. DGX SuperPod מהדור החדש יכול להגיע לסקייל של עד ל-576 מעבדי בלאקוול המחוברים כאחד באמצעות טכנולוגיית NVLink.
"מחשבי העל מסדרת NVIDIA DGX AI הם המפעלים של מהפכת ה-AI התעשייתית", אמר ג'נסן הואנג, מנכ"ל NVIDIA. "ה-DGX SuperPOD החדש משלב בין החידושים האחרונים במחשוב מואץ, תקשורת וסביבת התוכנה, על מנת לאפשר לכל חברה, תעשייה ומדינה לבנות וללטש את הבינה המלאכותית שלה".
כל אחד מדגמי ה-DGX SuperPOD החדשים מכיל שמונה או יותר מערכות DGX GB200 המסוגלות להגיע עד לאלפי שבבי GB200 המחוברים עם NVIDIA Quantum InfiniBand. לטובת יצירת זיכרון משותף עצום שיניע את מודלי הבינה המלאכותית מהדור הבא, לקוחות יכולים לחבר עד 576 יחידות של Blackwell GPus ב-8 מערכות DGX GB200 המחוברות עם NVLink.
- 3.הלך על AMD (ל"ת)Bill Hwang 19/03/2024 10:04הגב לתגובה זו
- 2.הכל מילים יפות. אין לזה שום קשר לטכניקה של בינה אנושית. (ל"ת)עובד 19/03/2024 10:00הגב לתגובה זו
- 1.נשיא אנבידיה לא ישראלי?? איך זה יתכן??? (ל"ת)המתרומם וולדמן 19/03/2024 09:48הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
