השפעות המלחמה; הלמ"ס: מאז תחילת המלחמה, ירידה של 10% ביצוא לאירופה; ירידה של 13% ביבוא
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום את נתוני סחר החוץ של ישראל. לפי הנתונים
בשנת 2023 כולה הסתכם יצוא הסחורות ב-234.8 מיליארד שקל, ירידה של 8.9 מיליארד שקל (3.7%) לעומת 2022. יבוא הסחורות הסתכם ב-337.7 מיליארד שקל, ירידה של 24 מיליארד שקל (6.6%). בשנת 2023 עמד הגירעון בסחר הסחורות (ברוטו) על 102.9 מיליארד שקל, ירידה של 12.8% לעומת הגירעון בשנת 2022.
לפי הנתונים, יצוא הסחורות לארצות אירופה ירד ב-2.8% (2.5 מיליארד שקל), יצוא הסחורות לארצות אסיה ירד ב-12.3% (6.9 מיליארד שקל) ויצוא הסחורות לארצות אמריקה ירד ב-0.6% (400 מיליון שקל). לעומת זאת, יצוא הסחורות לקבוצה יתר ארצות העולם עלה ב-3.7% (900 מיליון שקל ).
ספינה עם יבוא. צילום Getty images Israel
לפי נתוני הלמ"ס בחלוקה לאזורים בעולם נמצא כי יבוא הסחורות מארצות אירופה ירד ב-4.6% (7.7 מיליארד שקל), יבוא הסחורות מארצות אסיה ירד ב-7.1% (7.3 מיליארד שקל), יבוא הסחורות מקבוצת יתר ארצות העולם ירד ב-18.2% (9.4 מיליארד שקל). לעומת זאת, יבוא הסחורות מארצות אמריקה עלה ב-1.1% (400 מיליון שקל).
- סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגירעון בסחר הסחורות עם ארצות אירופה הסתכם ב-76.6 מיליארד שקל, ירידה של 6.4% לעומת הגירעון בשנת 2022. הגירעון בסחר הסחורות עם ארצות אסיה הסתכם ב-46.2 מיליארד שקל, לעומת 46.6 מיליארד שקל בשנת 2022, ירידה של 1% לעומת הגירעון בשנת 2022.
נתוני היצוא ב-2023. קרדיט: למ"ס
הגירעון בסחר הסחורות עם קבוצת יתר ארצות העולם הסתכם בשנת 2023 ב-17.6 מיליארד שקל. לעומת זאת, בסחר הסחורות עם ארצות אמריקה היה עודף שהסתכם ב-37.4 מיליארד שקל, לעומת עודף של 38.2 מיליארד שקל בשנת 2022, ירידה של 2.3% לעומת העודף של 2022.
- אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
נתוני היבוא ב-2023. קרדיט: למ"ס
כבר לא מעצמת יהלומים
יצוא היהלומים הסתכם בשנת 2023 ב-26.4 מיליארד שקל, נמוך ב-27.7% בהשוואה ל-2022. כאשר יעדי היצוא העיקריים של יהלומים היו ארצות הברית (54%), הונג קונג (10%), בלגיה (8%), שוויץ (5%), הודו (5%), ואיחוד האמירויות (4%). יבוא יהלומים הסתכם ב-16.2 מיליארד שקל, נמוך ב-23.1% בהשוואה ל-2022. הארצות העיקריות שמהן יובאו יהלומים היו: בלגיה (23%), הודו (20%), ארה"ב (15%), הונג קונג (13%) ואיחוד האמירויות (12%).
ירידה לאחר תחילת המלחמה
בלמ"ס מסבירים כי נתוני המגמה בשלושת החודשים האחרונים של 2023 מאז פתיחת המלחמה, לאחר ניכוי השפעות עונתיות וגורמים בלתי סדירים, מצביעים על ירידה של 2.2% בחישוב שנתי ביצוא הסחורות (ללא אוניות, מטוסים ויהלומים). זאת, בהמשך לירידה של 5.2% בחישוב שנתי בחודשים יולי-ספטמבר 2023.
יצוא הסחורות לאירופה ירד בחודשים אוקטובר - דצמבר 2023 ב-9.7% בחישוב שנתי, בהמשך לירידה של 11.5% בחודשים יולי - ספטמבר 2023. יצוא הסחורות לארצות האיחוד האירופי עלה בשלושת החודשים האחרונים של השנה ב-4% בחישוב שנתי. זאת, לאחר ירידה של 2.9% ב-3 החודשים שלפני.
לפי הנתונים, יצוא הסחורות לארצות אסיה עלה ב-6.6% ב-3 החודשים האחרונים של השנה. זאת, בהמשך לעלייה של 9.6% ב-3 החודשים שלפני.
אין השפעה על הסחר עם סין
המלחמה לא השפיעה על יצוא הסחורות לסין. לפי הנתונים, היצוא לסין עלה ב-25.5% בחישוב שנתי ב-3 החודשים האחרונים של 2023 (עלייה של 1.9% בממוצע לחודש), בהמשך לעלייה של 20.3% ב-3 החודשים שלפני (עלייה של 1.5% בממוצע לחודש).
יצוא הסחורות לארצות אמריקה עלה בשלושת החודשים האחרונים ב-1.2% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 6% בחודשים יולי - ספטמבר 2023. יצוא הסחורות לארצות הברית עלה בשלושת החודשים האחרונים ב-10.1% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 12.4% בחודשים יולי – ספטמבר 2023.
סחורות צילום V2osk Unsplash
בלמ"ס מצאו כי יצוא הסחורות לקבוצת יתר ארצות העולם ירד ב-16.5% בחישוב שנתי בשלושת החודשים האחרונים, בהמשך לירידה של 20.2% ב-3 החודשים שלפני (ירידה של 1.9% בממוצע לחודש). יבוא הסחורות (ללא אוניות, מטוסים, יהלומים וחומרי אנרגיה) ירד על-פי נתוני המגמה ב-13.9% בחישוב שנתי בשלושת החודשים האחרונים של שנת 2023. זאת, בהמשך לירידה של 10.1% ב-3 החודשים שלפני.
היבוא מאירופה ואסיה בירידה, מסין ומארצות הברית בעלייה
לפי נתוני הלמ"ס, היבוא מארצות אירופה ירד ב-9.9% ב-3 החודשים מאז פתיחת המלחמה, בהמשך לירידה של 10.5% ב-3 החודשים שלפני. היבוא מארצות האיחוד האירופי ירד ב-12.8% בחישוב שנתי בחודשים אוקטובר - דצמבר 2023, בהמשך לירידה של 10.3% בחודשים יולי – ספטמבר 2023. בשלושת החודשים האחרונים ירד יבוא הסחורות מארצות אסיה ב-7.6% בחישוב שנתי, בהמשך לירידה של 7.9% בחישוב שנתי ב-3 החודשים שלפני. על פי נתוני המגמה, יבוא הסחורות מסין עלה ב-10% בחישוב שנתי בחודשים אוקטובר - דצמבר 2023, בהמשך לעלייה של 10.6% בחודשים יולי - ספטמבר 2023.
בלמ"ס ציינו כי לפי הנתונים נמצא כי יבוא הסחורות מאמריקה עלה ב-3 החודשים האחרונים של 2023 ב-6.2% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 6.9% בחודשים יולי - ספטמבר 2023. על פי נתוני המגמה, עלה יבוא הסחורות מארה"ב ב-4.8% בחישוב שנתי בשלשת החודשים האחרונים, בהמשך לעלייה של 6.2% ב-3 החודשים שלפניהם. היבוא מקבוצת יתר ארצות העולם עלה ב-55.4% בחישוב שנתי בשלושת החודשים האחרונים (עלייה של 3.7% בממוצע לחודש), בהמשך לעלייה של 31.1% בחודשים יולי - ספטמבר 2023 (עלייה של 2.2% בממוצע לחודש).
בלמ"ס ציינו כי בסיכום שנת 2023 לעומת שנת 2022, חלה עלייה ביצוא הסחורות (ללא יהלומים) ממרוקו, מצרים, הונגריה, רומניה, אורוגוואי, ליטא, הונג קונג ופולין. לעומת זאת, היצוא למלזיה, אלבניה, טייוואן, צרפת, טורקיה, קנדה ובריטניה רשמו ירידה. הארצות בהן נרשמה עיקר הירידה ביבוא הסחורות (ללא יהלומים) הן: פרגוואי, נורווגיה, רוסיה, אורוגוואי וברזיל. לעומת זאת, הארצות עם עלייה ניכרת ביבוא הן: נמיביה, זמביה, דרום אפריקה, הפיליפינים ואיחוד האמירויות.
- 1.מה עם היבוא הביטחוני? שעלה פי כמה... (ל"ת)עידן 22/01/2024 08:30הגב לתגובה זו
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטיאין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
שיחה עם יואב שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של Apptor.ai
ספר בקצרה על עצמך:
אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.
ספר על החברה ומניין בא הרעיון?
אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.
אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.
מתי הוקמה וכמה עובדים?
קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.
- חברת הסייבר Echo גייסה 50 מיליון דולר תוך 10 חודשים מאז הקמתה
- Dux נחשפת עם סבב סיד של 9 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי המשקיעים?
זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטיאין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
שיחה עם יואב שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של Apptor.ai
ספר בקצרה על עצמך:
אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.
ספר על החברה ומניין בא הרעיון?
אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.
אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.
מתי הוקמה וכמה עובדים?
קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.
- חברת הסייבר Echo גייסה 50 מיליון דולר תוך 10 חודשים מאז הקמתה
- Dux נחשפת עם סבב סיד של 9 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי המשקיעים?
זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד
