וול סטריט
וול סטריט
וול סטריט

וול-סטריט ננעלה בירידות; סולאראדג' איבדה 6%, מובילאיי ירדה ב-5%

המדדים בוול סטריט ננעלו באדום, לאחר שנה נהדרת, ינואר מתעתע במשקיעים - כמה ימים למעלה, כמה ימים למטה, והמטוטלת הזו נמשכת. הפעם טסלה מובילה בירידות על רקע המשך ירידות המחירים ברכבי החברה. זה התחיל בירידות מחירים בסין ונמשך בירידות מחירים באירופה. זה יגיע גם לישראל ולמרות שהרוכשים כמובן שמחים, המשקיעים חוששים. ירידות המחירים האלו מעידות על תחרות קשה מול BYD הסינית ויצרניות סיניות נוספות.  אופנהיימר: חברות הצמיחה ממשיכות לנצח - מי המומלצות לשנת 2024? - הרבעון השלישי של 2023 החל בצל אסון הטבח של 7/10 ובפרוץ המלחמה בגזרות הדרום והצפון של מדינת ישראל. ואולם, המשקיעים שמרו על קור רוח, וזיהו את ההזדמנות שנוצרה במניות הטכנולוגיה הישראליות הדוחות הצפויים השבוע: יום רביעי אחרי המסחר: דיסקאבר  DISCOVER FINANCIAL SVCS יום חמישי לפני המסחר: TSMC  TAIWAN SEMICOND MNFCG CO S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN -0.39%
  • טרם החל המסחר הרציף

מאקרו

הבנקים מייצרים רווח על חשבון הפד' (והציבור) מהכסף שנועד להציל אותם מאקרו: סיבה נוספת למה רשת הבטחון הממשלתית לבנקים היא טעות מאקרו: האם המדד הגבוה בשבוע שעבר הוא סימן לחזרת האינפלציה? מאקרו: סקר הכלכלנים של הוול סטריט ג'ורנל מיקרו: איזו תעודת סל על הביטקוין היא הזולה ביותר? מדד ההאנג סאנג ירד כבר ב-9% מתחילת השנה - כלכלת סין מדאיגה את המשקיעים המדד המוביל בהונג קונג מושפע מאוד מכלכלת סין מאחר וכלולות בו הרבה מאוד חברות סיניות; המדד יורד כבר 4 שנים ברצף, האם הוא יכול להתאושש? חבר מועצת הנגידים של הפד מאשר: הורדת הריבית תתרחש, התזמון לא ברור - הפדרל ריזרב בפגישתו האחרונה החליט להשאיר פעם נוספת את הריבית כשהייתה על 5.25% - 5.5%. הגבוהה ביותר ב-22 השנים האחרונות. תחזית הפד האחרונה שיקפה צפי לשלוש הורדות ריבית ב-2024. מכונית, מחשב ואפילו המבורגר - מה עוד אפשר לקנות עם ביטקוין? אישור קרנות הסל לביטוקין בארה"ב בשבוע שעבר הוא צעד נוסף לקראת אימוץ רחב של המטבע הדיגיטלי; מספר חברות גדולות בעולם כבר מקבלות אותו כתשלום, האם המטבע הוא כבר יותר מרק השקעה?  

מניות במרכז

חברות הסולאר עם עוד יום אדום, סולאראדג' סולאראדג' מקבלת הורדת דירוג - מניות הסולאר עוברות תקופה קשה, כאשר ב-12 החודשים האחרונים תעודת הסל Invesco Solar ירדה ב-48%. בעקבות הריבית הגבוהה, מימון של פרויקטיים ביתיים כמו התקנת פאנלים סולאריים הפך ליקר יותר ופגע בביקושים וחברות הסולאר ממשיכות להרגיש את ההשלכות (לכתבה המלאה) מיזוג חברות התעופה נחסם: ספיריט SPIRIT AIRLINES נפלה ב-24%, ג'ט-בלו JETBLUE AIRWAYS CORP ירדה ב-7% - לפי הערכות, בפני ספיריט עומדות שתי אפשרויות: מציאת קונה אחר או פשיטת רגל; החברות פרסמו הצהרה משותפת כי הן בוחנות "את הצעדים הבאים (לכתבה המלאה) אינסטקארט קפצה ב-7% - תתמזג עם אובר UBER TECHNOLOGIES ? לפי הערכות, אובר יכולה להרשות לעצמה לשלם עד 40 דולר למניה עבור החברה וזה עדיין יחשב עסקה טובה מבחינתה (לכתבה המלאה) אחרי סין - טסלה  TESLA INC מורידה מחירים גם באירופה טסלה נמצאת כבר זמן מה במחזור של הורדות מחירים. הסיבה העיקרית היא התחרות ההולכת וגוברת מחברות אחרות, ובעיקר BYD שמאתגרת את טסלה במיוחד. בשבוע שעבר טסלה הורידה מחירים בסין, ואמרנו שזה כנראה יגיע גם לאירופה ובסופו של דבר לישראל, וזה אכן מה שקורה. אחרי שנת שיא - מה קורה למניות חברות התעופה? בשבוע שעבר דלתא  DELTA AIR LINES פרסמה אזהרת רווח ושלחה כמעט את כל מניות התעופה למטה במסחר; שנת 2023 הייתה שנת שיא לסקטור, אבל בעיות בתקופה האחרונה כמו ביטולים גבוהים וקרקוע מטוס ה-737 MAX מכבידות על החברות.  

הישראליות בוול סטריט

פאגאיה  פאגאיה  העלתה את התחזית לשנת 2023, תבצע פיצול הפוך במניות, - ההכנסות צפויות להיות בין 800-825 מיליון דולר, זאת בהשוואה לתחזית הקודמת שעמדה על טווח של 775-825 מיליון דולר. החברה גם הודיעה שתבצע פיצול הפוך במניות שלה ותעביר את מטה החברה לניו יורק. "מובילאיי  מובילאיי מצליחה במה שחשוב" - "הרשימה ההולכת וגדלה של הסכמים עם חברות רכב היא הרבה יותר משמעותית לחברה מאשר בעיה קצרת טווח של מלאי עודף של המערכת הבסיסית אצל הלקוחות", אומר אמנון שעשוע לבארונס (לכתבה המלאה)

חברת הרכבים החשמליים REE  REE דיווחה כי החלה במשלוחים של פלטפורמת  ה-P7-C החשמלית ללקוחותיה, בעקבות קבלת אישורי FMVSS ו-EPA, מה שהופך אותו לרכב ה- x-by-wire הראשון אשר מקבל רישיון ממשרד התחבורה האמריקאי. מייסדי איירון סורס עוזבים את יוניטי UNITY SOFTWARE INC - נשיא יוניטי, תומר בר-זאב, ששימש כמנכ״ל איירון סורס עד המיזוג, יעזוב את תפקידו וישמש רק כדירקטור בחברה החל מחודש יולי. אליו יצטרפו אייל מילרד, עומר קפלן, תמיר כרמי, ארנון חריש ואסף בן-עמי (לכתבה המלאה)

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    טסלה יכלו להיות אפל של עולם הרכב, הם כבר היו שם, עד שהפרזנטור שלהם התגלה כאדם לא שפוי (ל"ת)
    בר 17/01/2024 20:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לוי 17/01/2024 20:06
    הגב לתגובה זו
    פיר ארביטראז חיובי של .....0.04 אחוז. ח.. על הבורסה בארץ ועל התקשורת. תצנזרו זה לא יסתיר את העובדה ולא את הריח...
  • 2.
    מ. כהן 17/01/2024 19:04
    הגב לתגובה זו
    מובילאיי - אדון שעשוש ממשיך לשעשע את עצמו.סולארדג' בנחיתת אונס.איי סי אל, ממשיכה לרדת לעומק ים המלח
  • 1.
    MOSU 17/01/2024 16:59
    הגב לתגובה זו
    ממחירו כרגע....אז זאת צפירת הרגעה...לדעתי לא יעבור ירידה של יותר משישית מהשווי שלו כרגע...נרגעתם??
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.