ענקית הממתקים עוברת שנה חמוצה, אבל זה כנראה זמני
כעת הולכת ומתחזקת דעת הקונצנזוס, גם של אנליסטים וגם של כלכלנים בארה"ב, שהאינפלציה כמעט על היעד של 2% שרוצה הפד, שהריבית צפויה לרדת ב-2024, וכלכלנים רבים אומרים שארה"ב השיגה את "הנחיתה הרכה" המיוחלת בגלל שוק עבודה חזק והשקעות בתעשייה עולות. גם צמיחת התמ"ג עלתה על הציפיות אך צפויה להאט בשנה הבאה.
שאנון גריין, סגנית נשיא וכלכלנית בבנק וולס פארגו, אמרה ל-Business Insider שהבנק מצפה לירידה קלה בכלכלה ב-2024, "אבל שום דבר לא כואב מדי, ואם תבדקו מה היא ואחרים אמרו עד לאחרונה תבינו שקונספציה יש גם שם. תקראו את הכתבה, פשוט לא ייאמן. שכחו רק להזכיר שהצרכן האמריקאי ממשיך לקנות במרץ ובין יום ההודיה לחג המולד נרכשו מוצרים בעלייה של 3.1%. מילא זה, אבל מסתבר "במפתיע" שקרנות המזומנים יושבות כרגע על 6 טריליון דולר במזומן (5.88 מיליארד ליתר דיוק בסוף נובמבר בהשוואה ל-4.73 מיליארד בכל השנה שעברה), ואם הפדרל ריזרב יתחיל להפחית את הריבית בשנה הבאה תרד גם הריבית חסרת הסיכון בקרנות הכספים והכסף הזה יזרום לאג"ח ולמניות. המניות הן המשחק היחיד בעיר, זוכרים? יחד עם זאת, לא לרדוף, תיקונים לא יחסרו.
שוק הממתקים ימשיך לצמוח
תעשיית הממתקים מייצגת קבוצה של חברות ברחבי העולם שמייצרות סוגים שונים של שוקולד, מסטיקים וסוכריות וכן מוצרים נוספים העשויים מקקאו. שוק הממתקים העולמי נאמד ב-240 מיליארד דולר בשנת 2022 וצפוי להגיע ל-419.76 מיליארד דולר עד 2032, לצמוח בקצב צמיחה שנתי מורכב (CAGR) של 5.8% מ-2023 עד 2032.
צילום: iStock
- כרמית מכוונת ל-10% משוק חטיפי האנרגיה - תפיץ את CLIF BAR בישראל
- כשברקע הזינוק במחירי הקקאו - יצרניות השוקולד משנות אסטרטגיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה פועלת בישראל ושותפה בפיתוח טכנולוגיות מזון עם חברת ההון סיכון Jerusalem Venture Partners, שהקים הח"כ לשעבר ממפלגת העבודה, אראל מרגלית. השותפות, שנחשפה במאי 2019, עוררה זעם בקרב צרכנים בעולם שמתנגדים ל"כיבוש".
אנליסטים מאמינים שממתקי השוקולד והסוכר יהיו מנופי הצמיחה בעשור הבא. מכירות ממתקי שוקולד נטו שב-2021 הגיעו ל-42.3 מיליארד דולר וב-2022 ל-46.6 מיליארד, חזויים להגיע ל-68 מיליארד ב-2030 כאשר שתי המובילות הן מארס והרשי.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
תעשיית הממתקים כוללת מזונות מתוקים על בסיס סוכר שנאכלים, בדרך כלל, כמזון חטיפים. זה כולל סוכריות סוכר, שוקולדים, פירות ואגוזים מסוכרים, מסטיק וגלידות.
לבסוף, "האויב" הגדול של התעשייה הוא החשש מהשמנה כי רוב האנשים שמנסים דיאטה חושבים שצריך להפסיק את כל הפינוקים המתוקים. אבל מחקרים הוכיחו שהפסקה טוטאלית של ממתקים אינה מובילה לירידה בת קיימא במשקל. אפשר לאכול שוקולד במהלך דיאטה ועדיין לרדת במשקל. למעשה, תופתעו לגלות ששוקולד וירידה במשקל יכולים ללכת יד ביד מכיוון ששוקולד מכיל חומרים מזינים כמו נוגדי חמצון וסיבים . שוקולד יכול גם לרסן את התשוקה לצורות אחרות של סוכר שעלולות להזיק יותר.
בשורה התחתונה, כך מסתבר מהמחקרים, הצד החיובי לתעשייה חזק בהרבה מהחששות ומתבסס על שתי עובדות. הראשונה, שלאורך ההיסטוריה הביקוש לממתקים, במיוחד השוקולד, גדל ולא תמצאו תחזית אחת שצופה ירידה בביקוש. תמונה מפורטת על תעשיית הממתקים תוכלו לקבל ב-https://www.precedenceresearch.com/confectionery-market.
החששות מאינפלציה הפילו את הרשי
הרשי. צילום: Pexels
ההסבר שנותנים האנליסטים לכך הוא "החששות מפני אינפלציה של סחורות, כוח תמחור, ירידה בנפח ותחרות עזה שממשיכים לגדול, עובדה, הרשי לא העלתה התחזיות ל-2024". חמישה אנליסטים שרעננו הערכות על החברה מאז תחילת החודש הורידו את ההמלצה ל-HOLD, האחרון שבהם, קן גולדמן מ-,JP Morgan סיכם זאת כך, "הטון שנשמע מהחברה (לגבי 2024) לא היה משכנע", וזה לאחר ולמרות שגם ברבעון האחרון הכתה החברה את הקונצנזוס. ננסה להבין את הסיבות לירידה בהמשך אבל נתחיל בתיאור החברה.
הרשי היא היצרנית הגדולה ביותר של שוקולד איכותי בצפון אמריקה, יצרנית חטיפים מובילה בארצות הברית ומובילה עולמית בממתקים שוקולדיים ולא שוקולדיים. החברה משווקת, מוכרת ומפיצים את המוצרים שלה תחת יותר מ-100 שמות מותגים ב-80 מדינות ברחבי העולם. הרשי צומחת גם אורגנית וגם באמצעות רכישות. הרכישה האחרונה, בסוף 2021, הייתה של החברה הפרטית Pretzels Inc שנחשבת כמובילה בתעשיית הפְּרֶצְל והבייגל.
הרשי החליטה להיכנס לתעשיית הבייגלה על מנת להרחיב את תיק החטיפים שלה ו-Pretzels תכניס את הרשי לתעשייה כאשר הרשי תספק את התמיכה ביכולות הייצור, בשיווק המותג ובחדשנות העתידית של בייגלה. בנוסף, הרשי השלימה, בדצמבר 2021, את הרכישה של Dot's Pretzels, LLC שמייצרת ומוכרת בייגלה ומוצרי חטיפים אחרים לקמעונאים שמפיצים בארצות הברית. Dot's הוא המותג הצומח ביותר בתעשיית הבייגלה. בתחילת 2021 רכשה החברה את Lotte Shanghai Foods Co הסינית שמייצרת ומפיצה מוצרי מזון ארוזים, מאפים, ממתקים, מזון לילדים, משקאות, ביסקוויטים, מזון תופח ועוד, שאותם היא מוכרת בסין. רכישה זו היא חלק מתוכנית ההתפשטות הגלובלית.
עקב האכילס - מחירי חומרי הגלם
קקאו. צילום: Pexels, Delphine Hourlay
החברה משתמשת, לצד הקקאו, בחומרי גם נוספים כמו סוכר, חלב, תירס, חיטה, בוטנים ושקדים. כל המוצרים הנ"ל, לפני הגעתם לחברה, עוברים בדיקות איכות בארה"ב. החברה פועלת בשוק תחרותי שככל שטכנולוגיות המזון מתקדמות כך גדלה התחרות. התחרות מתבססת על חדשנות המוצר, איכות המוצר, המחיר, הכרת המותג והנאמנות, האפקטיביות של פעילות השיווק והקידום, היכולת לזהות ולספק את העדפות הצרכן וגם נוחות ושירות. המתחרות הגדולות הן Mars, ענקית החטיפים והמשקאות האמריקאית משיקאגו Mondelez(סימול:MDLZ), Nestle (סימול:NSRGY) ו- Chocoladefabriken Lindt & Sprüngli AG (סימול:LDSVF) בת ה-178 שנים שלדעתי מהווה המתחרה הישירה ביותר.
את שנתה הראשונה כמובילה, 2017, סיימה החברה עם מכירות ורווח נקי של 7.52 מיליארד ו-783 מיליון או 3.44 דולר למניה ואת 2022 עם מכירות ורווח נקי של 10.42 ו-1.64 מיליארד או 8.52 דולר למניה כאשר מניית HSY עלתה, עד אפריל 2023, ב-170% לעומת 87% שעלה מדד ה-500 P&S. אבל מתחילת מאי השנה ירדה המניה ב-33% וזאת כשהמדד עלה ב-14% (נכון ליום ד' האחרון), והכול "הודות" לכך שהחברה לא פרסמה תחזיות ל-2024 ושלדעת אנליסטים כאמור, "הטון שנשמע מהחברה (לגבי 2024) לא היה משכנע".
הרשי לא אמרה את המילה האחרונה
בין מאי לדצמבר השנה עלה מחיר הקקאו ב-53%, עלייה חריגה במונחים היסטוריים וזה הפחיד את האנליסטים שהתחילו לשנות ההמלצות ל-HOLD (מה שכהרגלם לא עשו כשהמניה הייתה בדרכה לשיא כל הזמנים). בכל מקרה, הרשי מאשרת ששנת 2023 תסתיים לפי התחזיות, גידול במכירות נטו של כ-8%, צמיחה של 13%-15% ברווח ועלייה של 11%-12% ברווח למניה וכאמור בשל חוסר הוודאות לגבי עלויות חומרי הגלם החליטה החברה שלא לתת תחזיות ל-2024.
- 11.מניה לפנסיה עם דיבחדנד לא רע. (ל"ת)כגן 02/01/2024 20:31הגב לתגובה זו
- 10.CALF 31/12/2023 22:29הגב לתגובה זותשואה 34 אחוז ב 2023 Pacer US Small Cap Cash Cows 100 ETF (CALF)
- 9.אנג'לה 31/12/2023 16:42הגב לתגובה זוחברת המזוודות הוותיקה הרוויחה המון כסף, בייצור מזוודות הכסף שנתניהו העביר לחמאס. אפשר להכין עליה כתבה.
- שמשון 31/12/2023 18:31הגב לתגובה זונרכשה בהצעת רכש
- על שם שמשון מהתנך (ל"ת)שמשון שלנו 31/12/2023 22:31
- 8.אבי3 29/12/2023 23:41הגב לתגובה זוכי לדעתי השוקולד שלהם מגעיל. אני כן הייתי משקיע במארס אבל היא לא בורסאית זה משאיר אותנו עם לינדט שוקולד איכותי , טעים, מנייה וחברה טובה בנוסף שמתי לב שחנויות הבוטיק של לינדט מתרבות באירופה והם גדלים גם על ידי רכישות (כמו את חברת האם של שוקולד מוצרט לדוגמא)
- 7.חשוב שבכול ממ"ד/מקלט יהיה סטוק של חטיפי שוקולד לחירום (ל"ת)פסימיסט 29/12/2023 23:37הגב לתגובה זו
- 6.תודה רבה ושבת שלום (ל"ת)אנונימי 29/12/2023 21:07הגב לתגובה זו
- 5.אתה חי בישראל או בפלנטה אחרת ? (ל"ת)הלו שלמה 29/12/2023 20:21הגב לתגובה זו
- 4.לרון 29/12/2023 17:22הגב לתגובה זואך כן קונה HSY לטווח בינוני
- 3.לרון 29/12/2023 17:21הגב לתגובה זומנהלים מוכרים למרות היות המנייה HSY מערכת מעט בחסר
- 2.הרשי שוקולד לא איכותי 29/12/2023 17:17הגב לתגובה זוהרשי שוקולד לא איכותי
- מסכים בהחלט (ל"ת)אבי3 29/12/2023 23:39הגב לתגובה זו
- 1.לרון 29/12/2023 17:14הגב לתגובה זומנייה שאיננה חלום,במחיר סביר ,מניית ערך ללא ספק,לא ממליצים נכון?מי שבן 25 זו כניסה טובה להרבה שנים קדימה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
